AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
650.000

Leverans M2

Sida 127 av 173
Prisjustering som det så vackert heter på BMW språk, 4500 kr upp från 1 januari..
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, spekulera priser kan man alltid göra.
Tittar man på det som är närmast jämförbart, M4, så kostar en M4 CS 1 100 000kr.
Dvs 42,8% mer än en vanlig M4. Och den säljs ju faktiskt.
Med samma prispåslag skulle M2 CS hamna på 830 000kr.
Det låter knappast inte realistiskt, men jag tror inte BMW kommer att släppa den billigare än nödvändigt och jag är övertygad att den kommer att sälja även om man lägger på 100-150 över dagens pris. Det kan möjligen bli problematiskt om man lägger ner basmodellen. Men varför skulle BMW göra det? alla trender går ju mot att förvilla oss konsumenter med massa modeller med olika konstiga ändelser; CS CSL GT GTS R RS RSL AMG63s etc. Mot facila tillägg i form av Svenska inflations kronor.
MU
940
MUC
M340i - 2025
En spekulation kan vara att basmodellen läggs ner för att de inte vill tillverka N55-motorn längre (är väl bara M2:an som fortfarande har den).
Att jämföra M4 mot M4 CS rakt av är svårt då en hel del extrautrustning ingår i grundpriset på en CS. Sätter man på motsvarande utrustning och har i åtanke att det är en specialmodell så är skillnaden inte så stor.
Competition och CS är på BMW-språk inte samma sak. Sannolikheten för att M2 kommer att finnas i en basmodell och Competition efter sommaren 2018 är, i andra forum (ex: Länk bedömd som väldigt låg då N55 försvinner. Ett alternativ hade varit att ersätta den med B58 men denna finns då endast i en och samma version som används i 240i och inte i något "M" utförande såsom N55 i M2.

Prisnivån för en M3 startar på ca 720kkr så grundpriset på en M2 Competition bör väl inte ligga närmare än 100kkr ifrån för att fortsätta att vara attraktiv.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det verkar inte bli någon "CSL"-variant om man ska tro käller på Bimmerpost. Lutar åt att M2:an får nöja sig med en CS-variant (mellanmjölk).

Länk
Tråkigt, hade varit kul att se vad BMW hade kunnat åstadkomma.
Kul jämförelse mellan en M2 och RS3...

Snart sommar så man får rulla ut ur garaget :)
da
280
damaen
M135i xDrive
Någon som ställt sig i kö för Competition/CS? Verkar bara vara skriven order som gäller enligt de handlare jag pratat med. Men ingen vet pris eller tilldelning ännu.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Står i "kö", men oklart vad det betyder när det väl är dags sen. Men om CS skulle ersätta vanliga M2 rakt av så tror jag inte det blir speciellt svårt att få tag på en.
Stått i kö i över ett år, inte pratat med min säljare på ett halvår men senast så vill jag minnas att jag var på plats 6.
Lite "nytt" om M2 Competition:

Autumn 2017: 'M2 Competition' PR campaign cars have been built;

Winter 2017-2018: release and presentation of the M2 Competition (presentation location currently still unknown, but guessed to be the Geneva International Motor Show in March 2018 as likely venue);

mid 2018: M2 Competition (3.0 S55 engine - 302kW) replaces the base M2 (3.0 N55 engine - 272 kW);

Sep 1, 2018: further step of EU6c emissions regulations implementation takes force in the European Union; non-compliance by a vehicle manufacturer = EU national authorities shall refuse to grant EC type approval or national type approval and shall consider certificates of conformity to be no longer valid and prohibit registration, sale or entry into service of non-compliant vehicles;

late 2019: though still unclear, a more powerful M2 sibling (3.0 S55 engine) is rumored to be scheduled for release; likely named "M2 CS" instead of "M2 CSL"; resources assigned to work on this M2 variant project are rumored to be scheduled until August 2018; the '999 cars' production figure has already been rumored a couple of times.

Länk
Sa
61
Salleballe
330e m-performance -20
M2 -18
318d m-paket -18
118i m-paket -18
116i m-paket -16
118i m-paket- 18
118i m-paket -17
vw polo -18
V70 2.5 FT -11
S60 2.4
Tjena Grabbar

Har lite ångest har kollat på 2 olika bilar nya bmw 5 serien 520 m
Och bmw m2.
Testade 5 serien o blev duktigt besviken , skittråkig att köra o dyr som fan..
Har tyvärr inte testat M2 an än vet inte om jag kommer bli besviken ,känns lite som en av mina 1 seri där inne .. lite gammalmodigt ,men vill nog ha en rolig o snabb bil. Har hört att däck ljudet är jätte högt på m2 stämmer det?? Jag är lite allergisk mot däckljud säkert 40 års kris :) vad hade ni valt?? Och som krav har jag automat!!
Kollat på priser o skickat några mail ang prisförslag.
Dom går ju knappt ner i pris typ Max 10.000 på 2016 -2017 så ca 550
När det nu finns faceliften för 559 -18 fast med fel färg :/ vad tycker ni om den för 479?? Funderar att Slå till i januari..

SH
Verdi
440i GC?
Varför kollar du på på 5-serien med minsta motorn om du vill ha en rolig och snabb bil? Den har ju ett helt annat syfte.
Kör på en M2, du har ju lite andra bilar också vad jag kan se.
Verdi
Skulle tippa på att Salleballe har en maxbudget att förhålla sig till och att han får in en M2 eller en 520 under den.

Är man allergisk mot däckljud ska man iaf inte ta en M2. Dessutom så har ju den faktiskt inredningen från 1-serien. Kanske inte känns så kul om man redan har 2 såna?

Kanske vore enklare att ge råd om han talar om vad han ska bilen till. :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kanske läge att fundera ut vad du ska ha bilen till. Det är väl rimligare att jämföra en F10 M5 med en M2 än en ny 520?
Sa
61
Salleballe
330e m-performance -20
M2 -18
318d m-paket -18
118i m-paket -18
116i m-paket -16
118i m-paket- 18
118i m-paket -17
vw polo -18
V70 2.5 FT -11
S60 2.4
Jag tycker att M2an ser brutal ut helt enkelt och är förälskad i den blåa snygga färgen. 520 har med budgeten att göra om man nu ska ha m paket navi mm mm då springer det över en m2 lätt. Fick testa 2 st medans jag va på service med min körskolebil, 520 va ju katastrof "slööö" samt testade jag 530d o den gick ju bra.. men när jag kollade i handskfacket stod det en prislapp på bilen 876.000 !! Helt ärligt asså. Ska man nästan ge 1 milijon då köper jag hellre en Ferrari det va det första jag tänkte.
Nä så jag blev rätt besviken båda på 520 för den va skit tråkig att köra samt att 530 va sjukt dyr.
Så det lutar faktiskt åt m2 !!
Ni som har m2 vad tycker ni om dom ? Finns det några kända problem med dom bilarna? Ska mest ha min från o till jobbet samt någon utlandsresa genom Autobahn till södra Frankrike .. har hört att HK anläggningen låter skit i 2 serien hade det i min förra 320 f31 o då spelade den jäkligt bra, stämmer det?
Trevlig kväll Grabbar!!

SH
Salleballe - köp dig en RS3a! en bättre vardagsraket hittar du inte, ruskit snabb i alla väder och brutalt ljud :)
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Om du ändå jämförde 520/530d mot M2 så kanske 340i/440i hade varit något för dig?

HK i m2an är betydligt bättre än HK i min V40 från 2016, har aldrig provat standardsystemet men HK känns värt det iallfall, säkert en sån utrustning som många vill ha när man eventuellt skall sälja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.