|
Sida 117 av 173
|
|
|---|---|
|
Den borde väl inte kostat mer än max 470-480 med rabatt ny, inga tillval förutom färgen.. Undrar vad den går för.. |
|
|
Liten rapport från banträff igår på Mantorp (om någon är nyfiken :-) Länk |
|
|
Magnus - 24 mil på Mantorp, över 75 varv ! (Om jag räknar någorlunda korrekt) Intressant att du var snabbare förra året med Cup2:orna än trippelåttorna, trodde faktiskt det skulle vara tvärtom. I och för sig fick även AMS (nr. 9) snabbaste varvtid för Cup2 jämfört med Trofeo R och R888R. Var det samma dimensioner på dem? Vad blir det för däck nästa gång tror du? |
|
|
MPSC2 hade jag 255 fram och 275 bak. Toyo R888 istället 245 fram och 265 bak. Blir en omgång R888 till men efter det så blir det kanske Trofeo-R? |
|
|
Är nav ett måste på M2? Själv bryr jag mig inte och har lagt pengar på performance delar istället. Nöjde mig med HK, taklucka, kolfiber-delar och performance avgas. Vad tycker ni andra om just nav? Jag köper bilen för att köra och äga 2-3 år, men vill heller inte ha en bil som är helt död på andrahandsmarknaden sen. Har ännu möjlighet att ändra i utrustningslistan Mvh Mathias |
|
|
mattemattee: Jag tror många som inte bryr sig om NAV ändå valt det för att skärmen är så mycket snyggare på Navi Pro. Den fyller ju ut ända till kant, väljer man utan så får man ju den mindre skärmen och en rätt markerad kant runt. Rent generellt är jag dock emot att köpa utrustning för att få bättre andrahandsvärde, ett lägre pris säljer oftast ändå. Men är du orolig över andrahandsvärdet är mitt tips att skippa takluckan och gå på Navi Pro. Eftersom du inte nämner färgen blir det Alpinvit eller? |
|
| Det är ju svårt att utrusta bilen till nästa ägare, personligen hade jag valt en bil med taklucka före nav om jag letade beg M2. | |
|
Svårt att utrusta till nästa ägare, men tror att i 9 fall av 10 så uppskattas nav högre än taklucka på en M2. Samtidigt kan man ju fundera på varför man ska utrusta en bil åt nästa köpare. Men personligen tycker att interiören känns för oinspirerande utan den större skärmen och nav. Sen är nya iDrive väldigt bra, både själva iDrive-systemet och implementeringen av Carplay. Men om man struntar i sånt så ska man givetvis strunta i att kryssa det. |
|
|
Tack för era svar. Fler får gärna fylla på med åsikter :) Jag håller helt med er i frågan gällande att INTE utrusta för nästa ägare. Jag har därför valt exempelvis avgas och inte nav då 20k är mkt pengar, även om det är lite i sammanhanget. Men.. jag kan ändå inte riktigt släppa tanken på nav då nästan varje bil på blocket har just detta tillval och det förhöjer helt klart interiören. Det är första gången som jag beställer en ny bil så tankarna har vandrat i flera riktningar sedan beställning.. Jag värderar takluckan före, även om jag tror att folk hellre tar nav. Jag har även tänkt använda bilen som en entusiastbil så egentligen borde jag bara strunta i detta tillval men kan inte riktigt släppa frågan.. Stenback: Min bil blir blå, gillar unika färger :) |
|
|
När jag börjar söka efter "min" något begagnade M2 så kommer jag att prioritera en "lätt" och sportbetonad bil utan taklucka och annan onödig utrustning. (jag fattar inte vad man ska ha taklucka till, inte ens på min F11 räknar jag taklucka som ett plus...). Med eller utan navi är för mig ointressant på en M2. Bilens helhetsintryck påverkas väldigt lite om den har Pro-skärm eller inte. Performance prylar kommer helt klart att vara prioriterade före komfortutrustning o dyl. Min egen bedömning är att extrautrustning värderas mycket högra på t ex en 5-serie medan en M2 gärna får vara just sportig och lite naken. Men viktigast av allt kommer självfallet vara skicket och bilens historik. Hellre en fin och välskött bil med ett par tusen + landsvägsmil på mätaren än en hårt körd bil med 500 mil. På förekommen anledning påpekar jag att detta är bara min egen högst personliga åsikt. Andra är självfallet fria att tycka vad de vill. |
|
|
Det med taklucka är intressant. Själv var jag otroligt tveksam, men kryssade i det. Eftersom det var så lång väntan på bilen hann man ju fundera mycket. Ca två månader innan jag skulle få bilen ringde jag faktiskt säljaren och ville ta bort den. Men då hade bilen redan gått i produktion tidigare än beräknat. Nu när jag fått bilen använder jag luckan mycket mer än jag någonsin trodde. Riktigt nice. Dessutom hör man motorn bättre:-) Nästan alla bilar har Navi Pro, av den anledningen kan det bli svårare att sälja en utan. Om jag skulle välja en beg skulle jag tveklöst ta en med stora skärmen även om det kostar ett par tusen extra. Den extra vikten av dessa prylar är, enligt min åsikt, försumbar för 99% av förarna. I vanlig trafik för 100% skulle jag våga mig på att påstå. Min favoritutrustning kunde inte kryssas i vid beställning, men det är det jag skattar högst; M Performance Chassie + Ratt. |
|
|
Jag använder takluckan var och varannan dag under sommarhalvåret. Har aldrig innertaket fördragit utan uppskattar det utökade ljusinsläppet året runt. Om bilen köpes för att tjäna som ett banverktyg så skulle jag skippa den. Men har svårt att tro att särskilt många M2 ägare kör fler timmar på bana än på vanlig väg. Generellt är jag emot att utrusta för nästa ägare, men just Navi gör att inredningen ser så mycket tråkigare ut att den är ett krav för mig och gör därmed en bil utan det iskall. Så även om det är 20' extra vid beställning så tycker jag det är värt det. |
|
| Nav före lucka! Lucka på en sportbil känns fel! Hög tyngdpunkt och långa förare får svårt med plats. Om du skall köra bana med hjälm blir det svårt! | |
|
För mig handlar det mest om känslan. Det kommer nog aldrig att vara bilens vikt, eller den höga tyngdpunkten, som sätter begränsningen, utan det är nog framförallt min bristande förmåga som kommer att sätta gränsen. Men jag har nu och tidigare försökt beskrivit hur jag känner för en M2. På min F11 använder jag nästan aldrig takluckan och kör nästan alltid med innertaket stängt. (På min E34 som saknar AC använder jag dock gärna takluckans vädringsläge...). Det ökade vindljudet från + 120 km/h är påtagligt och irriterar mig en hel del, men minskar med stängt innertak. (Hur kommer vindljudet bli när bilen blir några år gammal?). Den minskade takhöjden, känslan av saknad rymd, är lite irriterande för mig. Vintertid känns tydligt ett "kallras" från glasluckorna, om innertaket är öppet. Som jag sagt tidigare, jag skulle gärna ha betalat samma pris för bilen om den gått att speca utan panoramataket... |
|
|
Jag har aldrig märkt något vindljud från takluckan i min M2? Har kört upp till fartbegränsningen. |
|
|
Kanske finns andra ljud i en M2 som låter trevligt och överröstar vindljudet..? Så vitt jag kan komma ihåg så har alla bilar med taklucka som jag har kört haft vindljud, oavsett modell eller märke. Jag provkörde rätt många 4- 5- 6-serie (och andra märken) innan jag beställde min F11. Även 1-serie med och utan lucka. Så vitt jag kan komma ihåg vara alla bilar utan taklucka tystare än bilar med lucka och hade självfallet generösare takhöjd. Jag försökte få speca min nya F11 IE utan panoramatak, men det gick tyvärr inte. 1-serien specade vi dock utan lucka. Jag har svårt tänka mig att M2:an skulle vara det enda undantaget. Men förmodligen har den så hög ljudnivå från andra ljudkällor så man märker inte vindljudet från takluckan(?). Som jämförelse kan jag säga att mina däck börjar bli lite slitna och däckljudet har ökat en del. Så nu är jag mer störd av däckljudet än av vindbruset från takluckan. |
|
Verdi |
Har du kört en M2 Ulf? Om inte så kommer du antagligen få en chock. Säg så här. Nåt vindbrus lär du inte urskilja om inte asfalten är len som en bebisrumpa. Tyvärr överskuggar däckljudet alla andra ljud, förutom vid gaspådrag såklart. Conti-däcken är tystare än PSS och har mjukare däcksidor så de är bekvämare men det är tyvärr på bekostnad av styrkänsla och väghållning. |
|
Tyvärr är det så som Verdi säger - i Sverige iaf. Jag var nyligen en längre tur i Tyskland och Danmark, skillnaden i vägljud är enorm. Där var vägljuden inte störande alls. vi låg i 100-260, inga problem. Ta den tystaste vägen du kan hitta i Sverige, så är vägarna där. generellt.. Om ljudet från luckan är ett problem ska man nog välja en annan bil... |
|
|
Men jag läste någon annanstans att ljudet blir bättre ju snabbare man kör - vilket faktiskt stämmer. Verkar som det är en perfekt storm i lagligt svenskt tempo. Däcken låter mindre i 180 än i 120. Men detta är ett problem för varenda sportbil jag har kört / ägt och inget unikt för M2:an. |
|
| Det var nog jag som skrev det. Tyvärr verkar det som om däcken är värst från 110-150. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.