AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.869

Leverans M2

Sida 108 av 173
MU
940
MUC
M340i - 2025
Verdi det är nog ett helt Ok byte, är nästan 100 på att din voucher gällde på GP-banan och inte Nordslingan om det är Nurburgring vi talar om. Däremot bör en bilälskare ta chansen att köra Nordslingan så ofta det finns möjlighet - går inte att jämföra överhuvudtaget med en "vanlig" bana. Men naturligtvis måste man köra med huvudet och inte låta hornen växa ut.
Vad gäller BMWSC så har de ingen bankörning alls i år utan det är nybildade BavariaRacing som gäller.
Kanske BMW-DJ kan lämna lite mer info om försäkringsläget vid körning med BavariaRacing?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Japp, det stämmer som MUC skriver att BMW SC är vilande.
Motsvarande verksamhet drivs av fristående bavariaracing (www.bavariaracing.se) så där finns möjlighet att köra under liknande premisser. Jag kommer att vara med och arrangera klubbens Time Attack som jag tidigare gjorde för BMW Sport Club.

Jag vet att man jobbar på att få till samma sorts försäkringsskydd i bavariaracing som man hade i BMW SC, det är inte klart ännu men man väntar besked efter påsken och vi har goda förhoppningar att lyckas med detta.

Angående självrisken så vet jag inte hur Porscheklubben har haft, men några hundra K har det inte handlat om i BMW SC. Våra förhöjda självrisker har om jag minns rätt legat under 20 K (två olika nivåer beroende på bilens ålder, har för mig att den ena var 16 och den andra 12 eller något sådant).

/DJ
763M M Performance Wheels on M3 and M2 at NYIAS 2017 Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Porscheklubben hade minimum på 20k eller 20% av skadevärdet. Då ska man veta att Porscheklubben förmodligen är den klubb som har bäst relation med försäkringsbolagen och är väldigt strikta under sina möten. Sen gäller inte maskindelen på bana heller. Men BMW SC kanske hade andra villkor?

Finns det någon annan märkesklubb förutom Porscheklubben som haft bra deltagande på sina träffar? Tror det var över 140 bilar på premiären på Mantorp förra året, vilket är helt otroligt egentligen.

dd88: Snygga! Vad tycker man om stripesen?

Tror faktiskt det är 25% och minst 50k som gäller för Porscheklubben i år.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Sorry för OT, men det stämmer som ge skriver och 25 procent eller 75 kkr ute i Europa. I år har dock inte porscheklubben någon körning i Europa men man hade körning på spa förra året. Ringen var ganska många år sedan man ordnade. Men det var fantastiskt bra arrangemang när jag var med på det för ett antal år sedan. Verdi, du ska absolut prova bana med bilen. Jag var till ringen förra året med min M2a.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag blev lite nyfiken och kollade. De differentierade självriskerna i BMW SC var tydligen tidigare. Senast var det 15000 i självrisk för alla i BMW SC.

Precis som med Porscheklubben så gäller inte maskinskada heller.

Jag kan tänka mig att skillnaden gentemot Porscheklubben beror på att deltagarna där generellt har högre värde i sina bilar och därför måste självriskerna också vara högre.

Sen återstår ju att se om bavariaracing får motsvarande villkor som SC hade. det är ju inte självklart.

/DJ
Verdi
Det måste vara riktigt roligt om man riskerar så mycket. Det är ju inte bara sin egen bil man riskerar att förstöra. Vad händer om jag skadar en annan bil och det bedöms som att det är mitt fel? Det kan ju vara riktigt dyra bilar.

Eller det omvända. Om nån typ kraschar in i mig och sen inte har råd/lust att betala för mina skador? Vad gör man då?

Eller så går det så försiktigt till att skador inte händer? Men försäkringspremierna talar ju mot det. De är säkert höga av en anledning... :)

Är för feg/fattig som det känns. :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Normalt är det kutym att var och en står för sina egna skador på banan. Men det kan ju naturligtvis bli en rättssak av det hela. Men jag tror din rädsla är överdriven. Kör man med insidan så är risken att något händer låg. Du har bra sikt, inga mötande bilar och "racing" är förbjudet. Du kör mot dig själv och ska släppa förbi andra bilar.
Visst kan det hända saker, men risken är inte så stor som du verkar tro!

Eftersom försäkringarna inte gäller i normalfallet vid bankörning så tror jag att premiernas storlek snarare beror på buskörning på allmän väg istället för att folk faktiskt tar sig till en bana och under kontrollerade former gasar av sig.

25% är ändå bättre än 100%. Vet att det var fler incidenter förra året än normalfallet i PCS, det kanske bidrog till höjningen. Det är jättefina och trevliga arrangemang och kostnaden är blygsam, men körtiden är egentligen allt för kort för att det ska vara värt att lägga en hel dag för min del. Sen är det ju såklart väldigt trevligt med försäkring.

Verdi
Tänkte på premien vid klubbträffarna. 25% av bilens värde är ingen dålig självrisk. :)

Att risken inte är så stor förstår jag. Men i princip riskerar jag personlig konkurs om jag gör fel eller har otur och oförsäkrad kör in i fel bil. Det är oacceptabelt för mig. Låter säkert som en tråkmåns men insatsen är för hög och jag litar inte riktigt på mig själv.

Har sett en del videoklipp från Ringen och det verkar ju vara rena cirkusen med bilar och motorcyklar överallt och krascher verkar inte alls ovanliga. Ser ut att vara blinda krön och svängar också. Säg att man snurrar och blir stående på fel ställe och direkt efter kommer en 10-miljoners bil och ja...

Vet ju själv hur farligt det är i skidbacken när "danskar" står och vilar sig bakom krön och man själv kommer i full kareta.

Nä, nu ska jag inte jaga upp mig (och kanske andra) nåt mer. Får väl se hur det känns efter den där dagen på Mantorp. :)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har aldrig kört ringen, verkar ju vara lite High Chaparall där när det är öppet för turister.

Men på våra (BMWSC/bavaria) träffar i Sverige har vi väldigt god ordning, regler för omkörningar o.s.v. Jag har aldrig sett två bilar som kört ihop på en banträff, ett par har kört av så att de fått användning för sin försäkring däremot. Åker man till en banträff utan försäkring så står man själv risken med sin bil så att man skulle betala någon annans bil händer inte. Alla inblandade människor är försäkrade genom antingen SBF eller SMA.

Jag har nog varit med på alla BMW SC träffar de senaste tre åren i alla fall och många träffar före det också.

Nåväl, detta blev en hel del of topic, men om jag hade en ny levererad M2a skulle jag inte tveka att använda den på utvalda banträffar i Sverige med försäkring och förhöjd självrisk.

Oförsäkrat är väl lite mer tveksamt.

/DJ
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Haha, du ska inte jämföra en turistkörning på ringen med en ordentlig anordnad trackday av en seriös organisatör. Kom tillbaka efter Mantorp och rapportera :)

Det är dyrt på andra sätt att bli biten dock. Inte bara om man kör av.
Räknade ut att förra säsongen kostade ca 50 000 i driftskostnader och anmälningsavgifter.
Sånt ska man inte räkna ut ;-)
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
Touristenfahrten på Ringen: då känner man att man lever, helt sant. Men även där försöker åtminstone jag att tänka till. Kör ju inte och tror jag ska åka runt på under 8 minuter. Där är det så att sker olycka kommer polisen och reder ut vad som hänt. Det räknas nämligen som allmän väg under allmänna körningen.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Turistkörningen på Ringen är oftast ingen höjdare, där är allt ifrån GT3 RS till turistbussar som kör omkring med en fartskillnad på 200km/h. Skall man köra turistkörningen så gäller det att vara där direkt på morgonen när de öppnar - då kan man oftast få ett par timmars körning med relativt lugn och ro.

Vid körning mitt på dagen så är det inte ovanligt att man (på ett varv) ser tre-fyra bilar som har smällt, banan stängs då av tills man har röjt upp vilket brukar minst en timme.

Som nämnts så är en track day på ringen väl investerade pengar även om det inte är direkt billigt. Det brukar då vara max 200 bilar med förare som någorlunda vet vad de pysslar med och man slipper turistbussar och framförallt motorcyklar.
Är det identisk DCT låda i M2, och M3/M4?
Inte identisk, men samma id, Getrag 7DCI700.

Kan tänka mig att det är monteringsdelar som skiljer, eventuellt även utväxling?

Finns lite kul info här Länk
Ja, den är identisk (samma artikelnummer).
När nära inpå produktion kan man göra förändringar på spec?
Har leverans i juni.

Har hört att komplettering/förändringar av spec kan göras fram till ca 2v innan bilen går i produktion.
Cambern, interested to know, when did you place your order?

Now that the M2CS seems like a real deal I was thinking of downgrading my current order from full-spec to basic spec (with just Navi, keyless and H/K) to save myself from getting a too big of a hit when it comes (and obviously I'd like to upgrade to that)

What do you guys think? Or perhaps keeping it a full-spec 6MT will assist in resale as it's not that common?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.