AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.728

Leverans M2

Sida 107 av 173
Verdi
Tycker mig ha läat/hört att der visst ska slå retroaktivt. Blir ju högre skatt efter 3 år också. Den höjningen torde väl bli retroaktiv åtminstone?

Annars fick jag för mig att om man t ex har en 2 år gammal bil så åker man på det sista bonus malus året.

Nu blir det kanske lite väl mycket offtopic här, men ja en generell höjning av fordonsskatt på i princip samtliga fordon kommer genomföras + att EU ändrar sin körcykel å man räknar med att den ger högre utsläpps beräkning då cykeln idag är "ologisk".
Men ja skillnaden för just M2 kanske inte bli exakt 7500:- utan det kanske i slutändan blir en mindre skillnad, men oavsett kommer det vara en ökning dom första 3 åren och gäller endast bilar med 2018 årsmodell reggade från 1 juli 2018.

För dom som är nyfikna kan man läsa mer på regeringens hemsida eller bara googla sig fram till valfri pålitlig källa då jag kan ha missat något :)

/Johan
MU
940
MUC
M340i - 2025
Verdi, nja - som förslaget är så kommer bensin/dieselbilar (lätta fordon) inregistrerade från 2018 att omfattas av Bonus Malus.
För fordon som inte omfattas av Bonus Malus så kommer koldioxgränsen att sänkas till 95 gram som gräns för när skatten tas ut. Detta innebär i princip att samtliga fordon kommer att få en höjning men den är i sammanhanget marginell om man jämför med nyregistrerade fordon. Retroaktiv är den dock inte.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Kommer cs säljas parallellt med vanlig M2 eller ersätta den? Och vad innebär den? Gts förstår jag vad den innebär om man tittar på M4 gts.
Verkar finns tillgång nu. Kryllar av M2 på blocket
Verdi
Är runt 15st M2 på Blocket. Tidigare har det rört sig om 10-12. Så en viss ökning.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Beror antagligen på att man försöker få ut för höga priser.
Verdi
Ja, prisbilden är förvånansvärt hög. Har lite koll och det försvinner bilar från blocket med jämna mellanrum. Det har försvunnit ca 10 bilar den senaste månaden. Alla kanske inte har sålts men det rör ändå på sig.

Det är ju främst de här från 2016 som ligger lite för högt. Är ofta ingen skillnad i pris på en -16 som gått 1000 mil och en -17 som gått <100 mil.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej och en ny bil med rabatt är oftast billigare än -17 med ett par hundra mil på mätaren.

Ryktas att CS ska ersätta vanliga M2. Vilket är lite trist, för det tyder väl på den stora förändringen blir en ökning i effekt och S55 istället för N55. Antar att GTS blir banvarianten motsvarande M4 GTS, men också med en annan prislapp.

Verdi
Hur står sig "BMW M Experience" mot M Drivers-kurserna i Tyskland (det som ingår i M Drivers pack)?

acey,
Blir CS lika billig som den nuvarande så är det trist. Men så dumma är inte BMW. Den lär ju kosta runt 700 tusen netto med skälig utrustning.

Finns ju detta också (och en massa annat) om man inte är nöjd med 370 hästar. Länk

Ja jag vet att S55 går att trimma till 600+hk men hur körbar är en sån M2:a egentligen? Det blir ju mest en siffra att slå folk i huvudet med på diverse forum.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tidigare har jag alltid köpt bil direkt, jag hatar att vänta. Så jag har letat, hemma eller i Tyskland efter det jag vill ha och köpt det.
Så i detta fallet var 6 månader en lång pina. Men alternativet att betala 100kkr mer för en bil som någon annan specat och kört in (hur vet man inte) är ett dåligt alternativ tycker jag.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Alltså, det som ingår i Drivers Pack (BMW M INTENSIVE TRAINING) är helt okej insteg till om man aldrig kört bana förut. Förmiddagen är ganska enkla övningar som bromsa i högfart och undvika hinder, sen är det bromsa i kurva och avslutas med slalom. Efter lunch är det fokus på bankörning kurva för kurva och sedan ett helt varv bakom pacecar. Det var också ett pass med drifting minns jag. Jag hyrde bil och passade på att köra på Ringen dagen efter. Det ingick en natts övernattning.
Ke
49
Kevsko
Bmw M3 e93 -08
Bmw 330i xdrive -16
Bmw M4 - Competition -16
Nån som har koll på hur många M2or som sålts i Sverige?
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Någon som har provat att koda sin M2 med Carly eller liknande?
Jag har en adapter sedan tidigare, kopplade in och testade Lite versionen (read only). Den verkade funka utmärkt.
Att M2 CS kommer ersätta vanilla M2 ser jag som osannolikt, som någon annan skrev så är en facelift på gång (finns i BMW´s roadmap) och isf så hade faceliften bara överlevt 9 månader (om produktion av CS påbörjas till våren enligt tidigare uppgifter). Hade ju hellre sett att vanilla M2 hade fått B58 med faceliften och lite mer kräm i S55 till CS och GTS.

Jag gissar på 60-80 över kostnaden för en vanilla M2. Hade inte satt några pengar på det dock så se det som ett önsketänkande. Men då min säljares uppgifter har varit rätt hittills så finns det iaf en möjlighet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
70 000 är vad competition-paketet kostar till M4, med tanke på att man går från N55 till S55 så känns det som att 70 000 är i underkant. Anledning till att det spekuleras i att CS kommer ersätta vanilla är att F87 M2 LCI inte finns med i det senaste dokumentet som det länkas till ovan.

För egen del så tror jag att endast GTS:en skulle kunna vara intressant, men om det är samma tilldelning som för M4 GTS så är det enklare att få tag i en GT3 RS.

M2:ans styrka ligger i att man får mycket bil för pengarna. 550 000 för en välutrustad bil är svårslaget.
550000 plus stolar, coils, avgas, kolfiber osv. Listan kan göras lång. Klart att det är en kompetent bil från scratch men jag vill ändå tro att många vill köpa ett färdigt paket. Återstår att se om det krävs en GTS för dessa eller om CS kan leva upp till förväntningarna.
Verdi
acey,
Min säljare verkar ha schabblat bort min M drivers voucher (från fjolårets bil) och erbjuder nu istället en M Experience dag på Mantorp som kompensation. Passar mig bra för det är lite knöligt för mig att åka till Tyskland osv. Kanske lite sämre körning det här men för mig duger det nog bra. Tycker jag det är kul så får jag väl försöka engagera mig lite i BMWSC. Vägrar köra helt utan försäkring. Det är jag alldeles för feg för.
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
@Verdi Hur många gånger lever du? Så du vågar inte köra en skaplig bil på Ringen? Ojoj, vad du går miste om. Jag har inte råd att krascha nån bil på Ringen, men va fan. Måste ju köra min M2 där. Varför kör man bil?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dd88: Visst, får man ställbart chassi, CZP / 763M-fälgar med cup2:or, skalstolar, och S55 med en effektbump på 40 hk för 70 000 så är det ju en väldigt bra affär.
Misstänker dock att det möjligtvis kan vara receptet på en GTS snarare än en CS som nog mer kommer lika ZCP-paketet.

Verdi: Det blir en kul dag oavsett! Man vänjer sig vid att köra oförsäkrat. Vet inte hur självrisken ser ut på BMWCS-körningar men det är ju inte direkt billigt att smälla försäkrad om man kör med Porscheklubben med tanke på den förhöjda självrisken så blir det ett par hundra k ändå om man skriver av bilen. Billigare än en miljon iof :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.