|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns flera bra anledningar att kika på stiften ändå! Dels för att kolla så det är rätt sort och dels för att stiftens utseende kan ge värdefull information i vidare felsökning ("läs stiften" - olika fel ger olika utseende på stiften). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag GISSAR friskt från höften: Kamaxelsensorerna? Trilskande LMM? Just trilskande LMM kan ge lustiga "fel", och "inte lika rappt gassvar som man vill", har jag märkt (gäller M3 E36 3.2). | |
|
Det som också känns märkligt är att det inte syns några aktuella felkoder? Om stiften var dåliga, borde inte nån felkod synas då? Borde ju påverka avgasvärden om inte annat? Då ju rent, oförbrännt bränsle borde släppas ut. Och samma sak för kamaxelgivare? Borde inte det trigga nån felkod också? LMM känns som en mer möjlig orsak, fas även där borde ju ett felaktigt blandnigsförhållande triga nån felkod kan man tycka.. Om min misstanke om att det är bränsletillförseln som stryps av nån anledning, borde detta i så fall generera nån felkod? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@rille000 : Jag och Johan B frågar samma sak - vilka felkoder syns nu? När lästes de ut senast? Och vem läste ut dessa felkoder? Och med vilket verktyg? |
|
Det finns inga aktuella felkoder nu och fanns inte heller i början av året när bilen var på verkstad. Felkoder har lästs dels av verkstaden i samband med felsökningen då, dels av mig och även vid besiktning. Inga aktuella felkoder har kunnat ses vid dessa tillfällen. Själv kunde jag i det program jag har (INPA) se att det fanns gamla felkoder som var relaterade till, om jag kommer ihåg rätt, tändmodul på någon cylinder. Kommer inte ihåg exakt hur felkoden eller beskrivningen löd. Det fanns också en verkstadsräkning vid ungefär samma tid för felkoden där tänddelar bytts. Det här nämns mest som kuriosa för att jag vid tiden för verkstadsbesöket tyckte det kändes rätt mysko att jag kunde se att det fanns en felkodshistorik men inte verkstaden vilket fick mig att ifrågasätta om de verkligen hade rätt verktyg för att göra felsökningen. Vilket väl inte direkt ledde till att dialogen mellan mig och verkstaden fungerade bättre. Tyckte dock att frågan var relevant. Eftersom det var en reklamation gentemot försäljaren var det försäljaren som sa vilken verkstad jag skulle vända mig till, därav verkstadsvalet. Jag ville vända mig till en Bavariaverkstad men fick nej från försäljaren "blir för dyrt". Så mycket var den 24-månaders garantin som enligt kontraktet följde med bilen värd! Där ungefär tröttnade jag på hela historien och lät det hela bero. Bilen är trevlig i övrigt och att den får hicka ibland har jag lärt mig leva med. Hävning av köpet var en möjlighet och diskuterades men hade kostat både tid o pengar, antagligen dyrare än vad det hade varit/är att få felet fixat. Att felet inte är konstant ställde till det både vid felsökning och argumentation med försäljaren. Verkstan jag var inne hos undersökte ju bilen alldeles själva först och tyckte jag var mer eller mindre dum i huvudet ( de uttryckte det inte riktigt så men andemeningen var åt det hållet..) och tyckte jag klagade på felfri bil. Tills jag bad en av deras tekniker att åka med så jag kunde visa på felet. Då insåg även de till slut att bilen inte gick som den skulle. |
|
|
Jag har samma fenomen på min 325i 2006 med manuell låda. Dock hittade jag 3st felkoder på att luftmassemätaren hade mätt för mycket luft vid 3 tillfällen varav ett var när den gick lite märkligt. Testade att rengöra med CRC Air Sensor Clean men det hjälpte inget särskilt så jag testade att köra utan luftmassemätaren och då hände det grejer. Jag har testat att köra med och utan luftmassemätare nu under sommaren och man märker definitivt skillnad när man kör utan den. Ska beställa en ny till nästa säsong (tillsammans med tändstift som ändå ska bytas). Testa att koppla ur luftmassemätaren och se om felet finns kvar. Det kommer generera en gul motorlampa men går att återställa genom att koppla i luftmassemätaren igen (tar några dagar men jag behövde inte köra igång INPA). |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, rille000 - det var en bra redogörelse! Förstår händelserna mycket bättre nu. Håller med, också tveksam vad verkstaden faktiskt gjorde, och besiktningen läser bara ut generiska felkoder. Så det är bra att du kan läsa ut felkoder via INPA! Jag förstår också att eftersom bilen fungerar bra i stort sett hela tiden så är ju inte en dyr/tidödande felsökning kanske högst på prioritetslistan. Ser egentligen tre vägar vidare: #1 : Man gissar på de mest sannolika delarna som kan strula och byter dessa (och har man tur så träffar man rätt tidigt - har man otur så är det inte fel på någon del utan det är glapp i en kabel/kontakt). Detta alternativ kan tyvärr mycket lätt bli dyrare än alternativ #2. #2 : Man lämnar in till verkstad som med deras långa erfarenhet, kompetens och utrustning har iallafall en sportslig chans att kunna ringa in problemet. #3 : Man börjar själv göra avancerade diagnoser och felsökningar. Här menar jag avancerade. Det kräver att man sätter av MÅNGA kvällar och helger för att läsa in sig på allt och man spenderar mycket pengar på info och verktyg. Problemet är att detta kan lätt bli dyrare än #1 eller #2, samtidigt som man spenderat all sin fritid på det. Finns på sätt och vis ett fjärde alternativ också. Utifall det är en komponent som är halvkärvande, dvs den fungerar för det mesta men kan kärva ibland och det är då du märker problemet, så är det inte ovanligt att det inte sätts någon felkod. Har man tur så blir felet konstat (eller iallafall mer frekvent eller lättare att reproducera) och då är felsökning (både egen eller på verkstad) otroligt mycket enklare. |
|
Jag har haft de här problemen med att motorn "dog" ett par sekunder, men efter senaste oljebytet tillsammans med invändig motorsköljning + rengöring insprutning, SAMT att jag upptäckte att det gått av 3 st sladdar samt att åtminstone 3 till var skadade vid automatlådan (under läderskyddet vid växelspaken) som jag lödde ihop, har jag inte haft problem en enda gång sedan 1 månad den "dött". Kör med 95 oktanig bensin för övrigt. Då jag har automat funderar jag om det ens kan ha varit en möjlighet att det var sladdarna som gjorde att systemet ballade ur, och inte visste vilken växel som var i? Hade ju förklarat att den inte växlar ner vid gaspådrag menar jag. Hur som, om det var rengöring motor och insprutning, eller växellåda låter jag vara osagt, men funkar gör den :) |
|
|
Känner igen problemet, speciellt det där med att motorn sviker när man svänger. Jag svarade på en liknande frågeställning maj 2012. Hela länken Länk Min 330i T -06 (sen aug 06) automat, har samma symtom, troligen något värre. Det påtagliga är att motorn stallar efter rondell, fartgupp, eller när man vill komma iväg ut på en trafikerad väg. Motorn bara hackar och vill inte släppa till. Motorn svarar inte ens om man fortsätter att antingen hålla gaspedalen stilla eller trycka ner den längre. Det går att få fram felkoder om man håller stilla gaspedalen väldigt länge. Felkoder P2414 och P2415. Det är väldigt enkelt att komma ur låsningen, man bara släpper gasen och trycker ner den igen förhållandevis långsamt först, sedan när motorn vaknar så kan man dra iväg med fullt ös, jä.. vad det går då. Man kan enkelt få fram felet genom att släppa gasen och låta bilen sakta ner till ca 20km/h, sedan trycker man på gasen lite häftigare än man bör, dock inte fullgas. Ungefär som efter en rondell. Det finns ett ännu enklare sätt och det är att bara trycka ner gasen i botten när den står på tomgång, snabbt, motorn stallar. Trycker man däremot ner gasen lite långsammare i början så att man märker att den svarar, och sedan trycker ner snabbt, så ryter det till. Man måste vara försiktig. Jag köpte bilen förra 2011 och första tiden så körde jag på shell Vpower 99 oktan. Väldigt oroliga starter, det blev bättre med 98 oktan. Jag har provat att byta många delar. tändstift, automatlådeolja, bränslefilter, batteri, magnetventil SOLV, sensorer till kam. En BMW verkstad har felsökt, och har diagnosen att det är lagerlisten 11127531224 för venilstyrningen, plus delar däromkring. Offert ca 23 000:- Nu ett år senare så är jag beredd att prova att byta delarna enligt deras diagnos. Ett halvår senare skrev jag Uppdatering. Bilen går fortfarande bra inget återfall. Jag läser många liknande symtom på forumet. Den enkla testen är att om motorvarvet stallar när man trycker gasen snabbt i botten, så har det troligen något med avgaskamaxel att göra. Varning övervarva inte, bara en enkel snabbtryckning. BMW bytte även en kamkedjespännare, samt relä vad det nu har för funktion. Kanske en sladdrig kamkedja ingår i problematiken. Kanske BMW tog bara tog bort ett interlock mjukvarumässigt som stallar motorn. Jo en sak till bilen startar lydigt, tidigare ägare hade slitit ut START texten på startknappen i sina försök att starta. Kolla om texten är bortnött, i så fall så är det en symtom. Nu dricker bilen mindre bränsle, från 0,96 till 0,85 liter/mil. baserat på mängd tankad bränsle (98 oktan)delat med körd sträcka. Glöm inte tipset att låta bilen gå en längre tid på tomgång då och då (ca 5-10 min). Tydligen så sker en inställning då. Och nu 2016 är det fortfarande i ordning. Gullupo Gullupo |
|
|
Fick bilens DISA ventiler renoverad. Den hade kuggat och var i ett "fast" läge. Men nu är den bytt och bottendraget är bättre, samt att den inte snubblat en enda gång! Tutade i 2 flaskor injection cleaner för säkerhets skull. Nästa steg är troligen bränslepumpen men hoppas ovan hjälpte. |
|
|
Update 2: 2 stycken DISA-ventiler renoverade + bytta Vanos = fixad bil! |
|
|
Går att rengöra VANOS-solenoiderna om man har problem med dåligt bottendrag, tips: Funkande kanon på min som gått lite dåligt bitvis trots ny luftmassemätare som lämnat felkoder tidigare. Lät solenoiderna stå i isopropanol en timme för att lösa upp sot osv som fastnat inuti. PeterN85, byttes solenoiderna till Vanos möjligen? |
|
|
Jag har liknande problem. Bilen tvekar någon tiondels sekund när jag ger fullgas, när jag släpper av så är det runt 50-70% gas som den drar lite hårdare än fullgas. Så jädrans frustrerande, och detta problemet har jag haft med väldigt många av mina BMW, att när jag släpper av från fullgas så börjar bilen gå bättre runt 50-70% gas. Vid snabb växling 1-->2, hoppar den liksom till någon tiondels sekund innan den börjar dra. När bilen är kall och jag motorbromsar nerför min gata på t.e.x. 2:an (1500rpm) så börjar gärna bilen rycka. Jag har inga felkoder. Idag blåste jag rent VANOS-solenoiderna med bräkleen och tryckluft på burk, ingen skillnad. Kopplade ur LMM, blev lite mer mos på låg/mellanregister, men kan ha varit placebo. Den övre DISA-ventilen verkar fungera. Hittade en som bytt backventilerna (inbyggda filter i dem) till VANOS-enheterna, inte han i tråden, men bilden illustrerar hur illa det ser ut. Tror jag ska testa att byta dem, delnumret är: 11367541692 Bild: Länk |
|
|
TP...bytat bensinfiltret någon gång ? vet inte om du har ordnat felet nu ..flera dagar sedan du skrev jag känner en kille som hade liknande problem på en BMW ..alltså dom bytade och fixade med Vanos , Disa ..gjorde rent LMM , men då var det alltså bensinfiltret som var riktigt smutsigt som gjorde att bilen inte fick tillräckligt med soppa. Det finns t.ex filmer på Youtube som demonstrerar hur riktigt smutsiga bensinfilter helt enkelt har svårt att släppa soppan igenom ...resultatet blir att pumpen får jobba ihjäl sig och massa konstigheter kan hända.. |
|
|
TP_, jag hade samma problem på min 325:a innan jag gjorde ren VANOS-solenoiderna ordentligt. Testade först att blåsa ur med bromsrengöring & tryckluft men det blev samma resultat. Men när jag lät solenoiderna stå i isopropanol i någon timme och sedan återmonterade så har det funkat bra sedan dess, ingen tvekan vid gaspådrag, ryck vid växlingar, bra bottendrag osv. Kan nämnas att motoroljan har varit ganska svart när jag har bytt så det kan ju hända att man straffas litegrann med vanos-solenoiderna om man kör med tillverkarens oljebytesintervall ;) |
|
|
robertbmw; Nä, men om det är fel där brukar det visa sig på andra sätt :), då hade bilen gått snålt och en motorlampa vore det troliga. steifan; Jag tog då loss solenoiderna igen och lät dem dra ~40min i bensin samtidigt som jag "motionerade" dem med ett 9V-batteri, sen la jag dem i rödsprit i drygt 40min och motionerade dem även där samt att jag skakade rejält på dem. Det kom inte ut mycket, men klickljudet när jag skakade på dem var nu metalliskt istället för ett dovt klick. Resultatet är att bilen drar bättre än min grannes 530i 2007, den drar rejält mycket bättre från 1500rpm och uppåt och har ett klart tydligare "högregister" än vad den hade tidigare. Den hickar även mindre vid växlingar och snabba gaspådrag. Det finns fortfarande ett "hickande" vid snabb växling från 1:an --> 2:an, men det är en helt annan bil nu. Grannens bil ska också få sig en behandling. Då är frågan, hur ofta ska dessa behöva underhållas? En högst ogenomtänkt konstruktion helt klart, troligtvis är även Longlife-servicarna att tacka för det. |
|
|
Skrivit i en annan tråd om detta då jag haft dessa problemen jag med. Har en 330xi 2007 med automat som "dog" en kort stund vid snabbt gaspådrag. Sluddrar till, för att sedan hoppa igång. Problemet är äntligen löst och det var VANOS på min bil också, då alla problem upphörde då dessa var bytta. Fixade samtidigt 2 stycken DISA ventiler där ena var fylld med olja och kortsluten, samt den andra som kuggat ur. Bilen har gott 16700 mil, och har haft den sedan 11000 mil ungefär. Nu drar bilen 1dl mindre soppa/mil, samt har BRA mycket bättre bottenvrid och även en skillnad i toppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.