AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
453

Vilken olja över vintern?

Hur billig olja vågar man hälla i? Oljan ska endast vara i bilen under avställningen.

Mekonomen har Castrol helsyntet, är det ngt man vågar hälla i?

/Per
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ska den bara vara i, och bilen inte brukas är väl Castrol ingen chansning. Det är ju fabrikatet som Bmw använder :)
Klart du kan göra det, har du dessutom valt en helsyntetisk också behöver du absolut inte oroa dig.
Nästan overkill om du frågar mig, jag hade hällt i den oljan som ska vara i för att sedan också köra på den.

--------------------------------------------
Länk
Du menar att göra servicen innan vintern och sen bara köra på till våren?

Jag har 2 gröna kvar till oljeservice men tänkte vänta till våren med den servicen.

Kanske lika bra att göra det nu då som du säger.

/Per
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle köra på (dvs göra servicen nu).
Visst är olja en form av färskvara, men är den ren och ligger still i spisen är det inte mycket som händer under några månader.

Länk
Den ska ju stå still i 6 månader...är det för länge?

/Per
Axel
oljan börjar inte brytas ner förrän det blivit varm ,så köp halvsyntetisk olja och slå i,och gör servicen till våren oljan som är i är bara för att förhindra korrosion och suga upp fukt under avställningen.Detta är mindre känsligt om bilen står varmt.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

6 månader ska inte va några problem. Den stora förändringen i oljan sker av dess olika påfrestningar. Dvs tryck, mkt hög värme, fukt och påverkan av andra ämnen (bensin, avgaser).
Anledningen till att man bör byta en gång om året, som rekommendationerna säger är ju just för att oljan påverkas i större grad om oljan använts och är förorenad av bensin, fukt osv. En ren olja är inte lika känslig som vanlig filmjölk om man säger så. :)

Länk
Det lutar nog åt att jag byter olja både innan och efter trots allt. Jag är lite för petig med prylarna ibland men bättre det än tvärtom iaf.

/Per
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Var på bmw förra hösten o frågade om olje byte innan avställning och dom tyckte att det var bättre att byta innan man ställer av den i stället för när man ställer på den igen!!

BMWCS # 4445
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Byte innan är en självklarhet, både och är en petitess :)

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Härligt att se, zodiaken!
Man kan aldrig vara för petig med sin BMW. Jag sitter i samma funderingar, dock lutar det åt att jag fyller på ny (bra) olja innan och kör på den till våren. Det faktum att jag bara har en pinne kvar på serviceindikatorn hjälper mig att fatta det beslutet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.