|
|
|
|---|---|
| Jag funderar på att köpa en BMW 320 Touring automat årsmodell 2013. Frågan är om jag ska ha bensin eller diesel? Jag kör ungefär 1500 mil per år. Jag gillar karaktären hos dieselmotorn, men efter VW-skandalen och partikellarm kanske det är tryggare med bensin? | |
| Jag tycker du skall prova båda och se vilken du gillar. Jag hade kanske själv valt 320d mellan de två. Och om du gillar bensin så finns ju även 328i som alternativ, de är lite vanligare än 320i och har oftast lite mer extrautrustning som man som begagnatköpare inte behöver betala så mycket extra för. | |
|
Har själv en 320dTA -13 och kan inte säga mer än att den är en underbar bil. Den är ingen softis som 5-serien utan den har behållit skärpan och är riktigt underhållande (om man är på det humöret). Automaten lirar perfekt till 187 hk dieseln och motorn saknar egentligen aldrig kraft under 150 km/h. Sen är den som alla BMW en milslukare av rang, blev en tur Malmö - Paris tur och retur under julen och det var inga problem, låg runt 0,5 l/mil med nordiska vinterdäck och farter > 120 km/h, på sommaren så ligger jag närmare 0,4 l/mil. Skuffen är riktigt bra, vi var tre man plus vovve så det blev en del bagage men det var inga problem. |
|
|
Diesel är ett givet val. Jag räknade precis ut brytgränsen per dagens datum. Den är så låg som 303 mil/år inkl skatt och förbrukning. Dessutom betydligt lättare att hitta en vettig 320d. Nästan ingen valde 320i och de få som finns på Blocket är helt galet prissatta. Den som absolut ville ha bensin valde snarare 328i stället. Förstår inte hur BMW skulle påverkas av turerna kring VW. Har dessutom redan gjorts en rad tester av BMW-modeller kring detta som visar att BMW:s dieslar håller måttet. Dessutom, är även Volkswagens bensinmotorer som inkluderade i VW-härvan, så det är inte bränslespecifikt. |
|
|
Bensin är ett givet val. Oavsett brytgränser och dylikt. Diesel åker man väl bara för ekonomins skull. Kör man 1500 mil om året kan man gott "kosta på sej" en bensinare... kör man 5000 är det kanske en annan sak... /Jonas |
|
| Jag tänker köpa en F31 bensin. Stämmer det verkligen att brytpunkten är 303 mil per år om man tar hänsyn till samtliga kostnader som högre inköpspris etc? | |
|
Ok... Och hur kul är en 320i på en skala? ;) Har du ens kört den? Har till skillnad från vissa andra ägt både diesel- och bensinbilar och mitt val blir 320d oavsett. Vill man enbart ha en bil för nöjets skull finns det helt andra modeller att välja mellan. |
|
|
Jörgen L, Priserna på Blocken för en F31 320i verkar snarare ligga högre då denna udda modell är så sällsynt. Därmed blir det snarare en förlustaffär från start. |
|
|
Epsilon: Den enda garantin är ju att den lär vara roligare än sin dieseltvilling, som inte är kvickare på något sätt trots sitt vrid. Om inte det handlar om att dra ett slap snabbast uppför en backe ;) Lägre vikt, varvilligare och något kvickare I spurten - varför skulle den vara tråkigare än dieseln? |
|
|
Du har kört båda antar jag? Kommer förresten att tänka på en användare på Autopower som totalsågade karaktären på sin 328i och tyckte att hyrbilen, en 318d kändes bättre ;) |
|
| Kan iofs hålla med om att 328i är ett sömnpiller... Provkörde en och var allt annat än imponerad. Hade lätt köpt en 320d över 328i. | |
| Förlustaffär? En ny 320T kostar 323 000 kr medan en en ny 320dT kostar 337 000 kr. Jag ska inte köpa en gammal bil. Om dieslarna är billigare begagnade så är ju värdeminskningen för dessa större än för bensinarna. | |
|
Jörgen L, Trådskaparen väljer mellan en begagnad F31 320i eller 320d med automatväxellåda av årsmodell 2013. Jag räknade då specifikt ut brytpunkten för dessa samt kommenterade den aktuella situationen på begagnatmarknaden. Jag har även gjort en rekommendation utifrån mina erfarenheter. Lycka till med ditt nybilsköp. Jag förstår dock inte riktigt vad det har med denna tråd att göra. P.S. som du kanske förstår behöver en felprissatt begagnad bil inte innebära att den blir såld för detta pris. Såvida inte någon med extremt dålig koll på marknaden köper bilen. |
|
| Ok jag förstår ditt inlägg. Det gäller när man ska köpa en begagnad diesel, inte en ny. | |
Verdi |
Vid normal vardagskörning lär 320d kännas betydligt starkare än 320i. Sen är det möjligt att de ggr ibland vill köra skiten ur bilen inte är lika roligt med dieselkaraktären. Man får utgå från sig själv och sin körstil vad man värderar mest. |
| 320 d är mycket snål och en trevlig bil om än lite rå i sin karaktär. 328 är betydligt trevligare om du gillar att köra bil. Båda går snålt om du inte gasar. Och ja, jag. Har ägt båda. | |
| Tack alla för input! Verkar vara en stor majoritet för att diesel är att föredra. | |
| Som någon nämde innan, provkör båda och avgör vad du tycker är viktigast. Själv har jag valt diesel (ej BMW) just för att jag gillar vridet tidigt och uppskattar inte att varva 7000 rpm. Att dieseln är snålare och mer ekonomisk kanske inte är avgörande med din körsträcka (men ingen nackdel). "VW skandalen" tror jag du kan bortse från... | |
|
Nu ska han ju även ha automat. Så då är det väl knappast särkilt inspirerande vare sig du har Diesel eller Bensin i tanken. =) Men bekvämt nanting! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.