AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.350

BMW 520i E61 2009 Startar ej

Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Hej!

Har precis köpt tjänstebilen från företaget, den blev stående på min gård ca 2v under köldknäppen med inte så mycket bensin i, ca 3-4l. När jag skulle starta den gick den inte igång. Fyllde tanken med lite bensin och K-sprit samt bogserade den till Ett varmgarage där den nustått i ett dygn.

När jag försöker starta den går den runt och tänder då och då, ibland är det nästan som att den är påväg att starta. Den förefaller tända sporadiskt.

Är det någon som vet vad jag kan börja med att felsöka?

Bilen har gått 19700mil, nästan alla dessa har körts av mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att ladda upp batteriet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Batteriet är uppladdat. Kan utan problem försöka strata bilen 10gånger inann en tendens finns till att batteriet tröttnar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken vilospänning har du?

Att den orkar dra runt startmotorn räcker tyvärr inte alltid - en modern BMW drar mängder av ström vid start pga. alla elsystem.

Allt under 12,4V i vilospänning är att betrakta som "urladdat batteri"...

Mvh
Johan B

Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Batteriet är inte felet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Återigen - vilken vilospänning har du?

Mvh
Johan B

Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Sluta nu, tank för dina svar men batteriet är fullt laddat och batteriet är inte felet.

Det har var dåligt så jag har en tanke på att det kanske är Cas (namn) enheten.

Tack för dina svar men som sagt, det är inte batteriet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då blir man ju lite nyfiken på vad "fulladdat" batteri är?

Det kanske verkar tjatigt men dåligt laddat batteri är orsak till många startproblem - folk river sig i huvudet för de utesluter batteriet bara för att det tänder alla lampor och orkar dra runt startmotorn...

OM batteriet är fulladdat och det inte fungerar ändå, kan det vara stiften som är dränkta av bensin efter alla startförsök! Håll nere gasen HELT när du försöker starta för att öppna spjället så att luften kan blåsa rent stiften, känns lite udda men är rätt metod.

Mvh
Johan B

Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Testar pedalmetoden, men om stiftet vore dränkta borde den starta när den väl tänder och hoppar.

Kan man felsöka denna själv?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är stiften dränkta brukar den gå igång på några cylindrar först och sedan vakna på fler och fler. Men det kan ta en liten stund att blåsa rent stiften. Det är viktigt att du håller nere gasen helt för släpper man den blir det väldigt lite luft i förhållande till bensinen vid kallstart.

Sedan är BMW väldigt tjuriga för dränkta stift - har du gjort en kortare uppstart och flyttat bilen några meter (typ ut från garaget) och sedan stängt av den, är det nästan garanterat att stiften dränks.
Upprepade misslyckade startförsök riskerar också att dränka stiften.

Men se till att batteriet är ordentligt laddat först....är det djupurladdat kan det ha tagit skada och tappat kapacitet permanent.

Mvh
Johan B

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Prova dra ur IBS funktionen till batteriet, startar bilen då så är det batteriet.

Kolla på denna film:

Ungefär 4 minuter in visar han själva kabeln du kan prova koppla ur. Den rackarn har ställt till med otal problem och är absolut värt att prova, tar inte mer än fem minuter att koppla ur.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Thule, kan det vara startspärren som slagit till? Har du möjlighet att ta ut felkoder? (Behövs ett BMW specifikt verktyg typ INPA) När startspärr slår till så går startmotorn runt men spridarna öppnas inte.
Det som talar emot detta kanske är att den hostar till. Luktar den bensin ur avgasröret? Har den surat ner sig borde det rimligen göra det.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lyftare som har hängt sig? Vanligt på äldre modeller om man startat bilen i några sekunder och sedan stängt av den igen. Tog mig typ tre minuters malande att få igång en M50B25 när jag råkade ut för det.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lyftare som har hängt sig? Vanligt på äldre modeller om man startat bilen i några sekunder och sedan stängt av den igen. Tog mig typ tre minuters malande att få igång en M50B25 när jag råkade ut för det.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Starta grannens sura V70 för två månader sedan med gasen i botten metoden. Samma problem där, den tände sporadiskt men orka inte gå innan den fått vädras ur rejält med gasen i botten och nöta på startmotorn i kanske 20 sekunder.

Hängda vebtiltryckare är ju också en möjlighet men brukar göras iom att man då saknar kompression och startmotorn drar runt motorn väldigt snabbt.

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Brukar höras...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.