AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.421

E90 330i automat besinare avgasproblem

sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
När det är kall ute -grander när ja startar bilen då kommer det vit rök från avgasröret och det luktar bensin efter jag har kört och bilen går upp i arbetstemp då kommer ut vit avgas trots att bilen är varm är det normalt?

MVH bmw ägare :)
em
906
em3
M3 cab -03
Frågan är hur mycket vit rök som "kommer ut". Vattenångan i avgaserna möter kall luft och kondenserar, det syns som vit rök. Det sker både med varm och kall motor på kalla dagar.

Om det blir ett "kraftigt" vitt moln, är det misstänkt läckage på topplockspackningen.

Bensinlukt vid uppstart är normalt, innan förbränningen hunnit komma i ett stabilt temperaturläge.

em3
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Min bil ryker mer eller mindre konstant också, tycker alla mina bilar jag någonsin haft alltid har rykt väldigt mycket jämfört med andra bilar.
Kolla om det är mycket kladd på oljepåfyllningslocket. Är det så, åk ut med bilen på en långtur, tio mil så att motorn verkligen får bli genomvarm. Så länge motorn låter bra och du inte har några varningslampor så ut och åk, om du har något som larmar bör du kolla upp det.

Anledningen till att det luktar bensin när den är kall är för att motorstyrningen fettar på bensin/luftblandningen, samt att katalysatorn inte kommit upp i arbetstemperatur.
sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
Tack för er svar bilen varnar ej o låter normalt går som en klocka.... När bilen är uppe i arbetstemp då kommer mindre vit avgas än vid kallstart

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Min 320iA 2004 var likadan. En väldig massa vit rök när motorn var kall och det var minusgrader.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drar bilen inte kylarvätska eller olja, drar normala mängder bensin, går som den skall, inte tänder varningslampor och/eller genererar felkoder, är det troligen bara kondensvatten!

BMW har stora volymer på avgassystemen och det gör att det blir stora mängder kondensvattenutfällning vid kallare väderlek.
Merparten av vattnet kommer från förbränningen av bensinen då det bildas ca en liter vatten per förbränd liter bensin...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
Jag kör inte mycket med bilen vi säger 4 mil om dagen och jag använder bilen 2-3 gånger i veckan

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Att rekommendera för dig med din körprofil är att nån gång per vecka ta en lite längre omväg tex på väg hem från jobbet i syfte att låta batteriet få lite mer laddning, vevhusventilationens slangsystem hålls renare och oljan kommer upp i normal arbetstemperatur under några mils körning. Då kommer den kondens som bildas samt en del utav smutsen som oljan tvättar bort från motorn förbrännas genom vevhusventilationen. Även katalysatorn hålls i bättre skick över tid.

// Jonas

em
906
em3
M3 cab -03
...eller gasa på ordentligt på dom mil du kör....både tid och motorns varvtal påverkar förbränningen och temperaturen, och därmed även förbränning av restprodukter som kanske blivit kvar. Snålkörning är ju bra för miljön, men skapar kanske uppbyggnad av vatten i motorn.

Ett knep, som Johan B. nästan alltid brukar ge, och som är bra, isolera luftintaget från njurarna i huven, då kommer du snabbare upp i drifttemp på motorn, vilket ger mindre uppbyggnad av vatten i oljan, samt bränner densamma under längre tid; win-win. Coupen blir snabbare varm också!! Motorn får ändå tillräckligt med kylning under svenska vintrar.

em3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tummen upp för mer gas. :)

JohanB har helt rätt!
Stor volym och mycket stål (=trögt att värma upp, kyls lätt av vid lugn körning i konstant fart) och effektiva motorer som vid låg last inte ger mycket spillvärme.

Det är inte ovanligt att jag har hunnit avisa bakrutan med defrostern på vägen ut till den lite större vägen, när jag kommer ut till den större vägen och gasar på kan det bli så mycket rök att det isar på igen på bakrutan. :)

Efter en acceleration med full gas på trean från kanske 2500-5500 varv en eller ett par gånger är avgasystemet så pass varmt att det inte ryker lika mycket (undantag om det är -20 grader...).

Jag har inga som helst fel på bilen så är inte orolig längre, första gången blev jag lite skraj dock!
sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
Jag har automat och det inte bra att gasa över 2500varv när motorn är kall

ma
7.450
marin849
Tja, efter att tempmätaren lämnat blåa fältet är det definitivt bra att gasa - motorn kommer upp i temp snabbare och kan bli av med vatten i oljan och vevhuset fortare. Därmed inte sagt att man ska prova varvstoppet!!!

Men att trycka ner gasen så att motorn får ta i (ej full gas med automat för då blir det ju en rejäl urvarvning) hävdar jag bestämt inte är någon fara när den lämnat blåa fältet. Dessutom, om du kör med klimatautomatiken på blir det bara en lång och plågsam kallstart om du kör "överdrivet" försiktigt för att motorn är kall - den får ju då väldigt lite över att värma sig själv så att säga.
sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
Förstår dig men jag har ej motortempmätare hahaha jag tycker det sjukt och man kan inte se motortempen via idrive omöjligt

ma
7.450
marin849
Kan du se när kupefläkten gasar upp då?
På E39 gör den det när motorn är 45 grader / går ur blå fältet. Vet inte om det är samma på E90?
sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
Nej men kan känna på luften när den börjar bli varm då gasar jag över 2000varv

Helt normalt vintertid.
Skulle säga att är värdena ok vi nästan besiktning så är det inget fel på bilen.
em
906
em3
M3 cab -03
??? Ingen motortempmätare, Scania-5, wtf...?? Var det så redan -05 (e90)?

Jag kör ju inte cabben på vintern, men den har både vatten- och olje-tempmätare ( -03, man har tydligen tappat funktioner på kort tid)!!!

Ingen överdriven gasning under 90 grader på oljemätaren, och det är långt senare än vattentempen står på sin reglerpunkt ( 95?)! Men M-bilarna har ju varv, och vevlager håller inte i evigheter.....så tänker jag.

In topic: "när luften börjar bli varm", beror på om du låtit automaten sköta det, eller ställt på manuellt blås. Du/din bil verkar inte ha avgasproblem, iaf...och du verkar förnuftig med att gasa när det är ok, så se inga bekymmer, tänker jag!

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.