AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.658

Hur byter man servoolja? E46

Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Tjena har en bmw e46 jag undrar hur man byter servoolja? Finns det någon tappskruv eller ngt? Oljan är brun och tänkte dags kanske byta, tveksamt när det gjort senast. Bilen är en 01a. Isåfall bilder på vart tappningen sitter vore underbart. Samt hur man går till väga. Tack så mycket på förhand.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Enklast om du tittar på bifoga tubelänk!

Inte jättesvårt!

E
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, jag har gjort så på flera av mina bilar (E30 325ik, E34 535i, Volvo 855 mfl).

Fast jag använde (precis som i videon) helt vanlig ATF Dexron-III olja som bara kostar 67 SEK / liter jämfört med den dyrare CHF 11S som kostar runt 170 SEK / liter. Då kan man kosta på sig att skölja runt systemet rikligt och "slösa" 1-2 liter.

Även om man inte får bort varenda liten milliliter av all gammal styrservoolja så är det ändåså ett rejält lyft för hela systemet att byta styrservooljan - speciellt om den är brun och murken som det verkar som i det här fallet.

Styrservoolja tillsammans med bromsvätska är nog de två vätskorna i en bil som får minst uppmärksamhet. Inte ovanligt att styrservooljan aldrig någonsin bytts på en 15-20 år gammal bil.
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Ok tack som hemskt mycket båda 2😀
Jag tog en medicinspruta från apoteket och satten på en 1 dm genomskinlig slang, sög upp det ur behållaren fyllde på starta bilen och lät det circulera sög upp det igen, gjorde så en 3-4 ggr sen var den vätskan i som ny.
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Vilken olja e det man ska ha? Hur vet man vad man hade innan? Min e ju bruk så svårt se, går väll inte blanda dom?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Från fabrik satt det i de flesta fall en klisterlapp.
Kunde sitta på sidan på reseroaren
Länk
Eller på locket
Länk

Men det ger ju inga garantier.
Klistermärket kan ha lossnat.
Förra ägare kan ha satt dit ett annat lock med annat klistermärke.
Förra ägare kan ju ha fyllt i en annan styrservoolja än vad som står på klistermärket.

Det är dock mest sannolikt att styrservooljan aldrig bytts och att den hade CHF11S från fabriken, speciellt om bilen var svensksåld.

Men eftersom du flushar hela systemet så kan du välja antingen ATF eller CHF11S. Men om du inte vet vad som låg och skvalpade innan så skulle jag flusha systemet lite extra noga dvs sug-upp-cirkulera-fyll-på ett par extra gånger. Tillverkarna av dessa typer av hydrauloljor säger uttryckligen att de inte får blandas med andra typer av hydrauloljor.

Ett annat alternativ är att lossa returslangen till reservoaren och leda denna ned i en liten dunk eller liknande. Därefter startar man motorn och fyller på efter hand i reservoaren och spolar rent systemet på det sättet.

När du ändåså är där och rotar - ta en extra titt om det läcker något kring reservoaren. Det är ofta som slangändarna vid reservoaren är i riktigt dåligt skick och även de där engångsklämmorna brukar vara dåliga. Om det ser ut som att det läcker från ovansidan av locket till reservoaren, byt o-ringen i locket. Yes, det sitter en o-ring i detta locket och det är få som tänker på det.
Ha samma i som du har är den röd fortsätt då med ATF jag hade inte sugit ur och blandat i något annat ens för att flusha då du har kvar resten i systemet.
Isåfall ska man göra det på en gång å ha någon som vrider på ratten år båda hållen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.