|
|
|
|---|---|
|
Halloj. Motor är något högljudd i min pärla. Är ju gamla M 20 i den och i mina 325:or som jag haft så det "rasslat" en del men det har aldrig varit något problem. Det är det inte nu heller men det låter som sagt, framför allt när den går på tomgång...hörs väl lättare då? Jag funderar på om det är insprutningen som väsnas men en kille jag pratat med sa att det nog var ventillyftarna som låter. Ingen ko på isen menade han men det kunde bli bättre med tjockare olja förslog han. Är Castrol 10-40 i nu... Någon som har råd att ge? Motorn går hur bra som helst och det är inte ventilknack! Mvh Matte_e30 | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det helt vanligt ventiltickande du syftar på? Annars kan ett läckande grenrör ibland låta som ett tickande/tuffande ljud och tydligast då på tomgång. Som du kanske vet är det mekaniska lyftare på dessa motorer (vipparmar som ligger an kamaxeln och som trycker direkt på ventilen). Med åren blir kamaxeln och vipparmarna ganska slitna och gör att tickandet blir mer och mer högljudd. Här kan du se hur det ser ut (bilderna från min M30-motor där vipparmarna på 5:ans cylinder gick av - fast det berodde på dålig kvalitet på eftermarknadsvipparmar) Länk Länk Länk Som du vet så ska ventilspelet justeras regelbundet på dessa motorer. @Matte_e30 : När justerades ventilspelet senast? Ja, ljudet ***KAN*** i vissa fall minska / ändra karaktär med olika oljetyper (lika mycket kopplat till typ av olja som viskositet). Men detta gällde oftast motorer med hydrauliska lyftare, här har vi mekaniska lyftare. Är det en långmilamotor så är det ibland inte alltid fel att gå upp i viskositet (men detta gör man främst för att alla interna spel har blivit större genom slitage och den tjockare oljan kan vara lämpligare då). Är det en året-runt-bil så skulle jag faktiskt rekommendera att gå ned i kallviskositet till tex 0W- eller 5W. Så ser inget fel med att prova tex Biltema 5W-50 motorolja vid nästa oljebyte! Länk Men gör även en korrekt ventiljustering om det inte gjorts på länge! |
|
Tackar för utförligt svar! Bilen har gått strax under 17.000 mil så i sammanhanget är det väl en lågmilare och entusiastägd så den är välskött. Enligt tidigare ägare var ventilerna justerade men jag vet inte när. Men om det är ventilslammer, låter inte det värre då när motorvarvet ökar? Skadar väl inte att göra en justering iaf innan våren och se om det hjälper. Ska definitivt prova med oljan som du skrev. Lite kul att du tipsar om Biltemas oljor då det känns som att svära i kyrkan när man talar BMW. Själv har jag bara bra erfarenheter av deras oljor i mina entusiastbilar. Å andra sidan byter jag alltid olja innan avställning på hösten, oavsett hur lite bilen gått och det brukar sällan bli mer än 5-600 mil och då är "Autobahn"-semestern inräknad. Nåväl, ska kolla ventilerna och hur lyftarna ser ut när kåpan ändå är borta. Tack än en gång! |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tja, räcker att man slarvat lite med oljebyten eller att banjoskruvarna lossnat så fungerar inte oljespridarröret ovanför kamaxeln som den ska. Då går kam och vipparmar snabbt ned sig! Men i det här fallet verkar motorn ha blivit bra omhändertagen. Fast man kan få en ganska snabb uppfattning av detta genom att bara ta bort ventilkåpan och ta sig en titt. Är det fullt av avlagringar och koks så är det indikationer på att man nog slarvat både här och där. Min M30B35 såg riktigt fin ut i toppen och inga problem med oljespridarröret vid 30 000 mil - se bilder nedan. Länk Länk Men efter 30 000 mil så blir kammen och vipparmarna nedgånga oavsett och behövde bytas. Frekvensen ökar ju med ökat varvtal så det är ofta enklast att höra mindre mekaniska defekter på lite lägre varv. Nejdå, när det gäller oljor, kemikalier och mycket annat går jag på (så långt som möjligt) på rena hårda fakta dvs specifikationer. Inte fikarast-uttallanden som "motorn rasa efter 10 mil när ja byta te xyz-oljan".... Ja, kanske inte var oljan det var fel på :-) Denna Biltema-olja har API SL / ACEA A3 klassning. Fungerar alldeles utmärkt till denna motor. Dessa bilar har inga avancerade partikelreningskompoenter som behöver ACEA C3 klassning (dvs de har lägre värden av SAPS = sulphated ash, phosphorus and sulphur) så vanlig ACEA A3 fungerar fint. Eftersom det är mekaniska vipparmar med ganska mycket tryck mellan kamaxel och vipparm så kommer vi osökt in på ZDDP-diskussionen. Här finns bara teorier och spekulationern, har än så länge inte sett några konkreta bevis. Men vi vet att ZDDP-nivåerna är strikt reglerade via API-specifikationerna och högsta tillåtna nivå har gått ned med varje ny specifikation. ZDDP är bra för att hantera höga tryck mellan två metallytor. Minskar man andelen så kan slitaget ökas, men det är mest märkbart på äldre konstruktioner som M20 och M30 med vipparmar (och inte nyare motorkonstruktioner med hydrauliska lyftare). Så kanske den allra dyraste och bästa motoroljan (som då har den högsta API-specifikationen) inte är den bästa för M20- och M30-motorer? Nu är vi nere på spekulationer och detaljer, så vi ska nog inte spåra ut för mycket. Går att förenkla genom att säga : köp en olja med bra specifikationer (ACEA A3 / API SL fungerar fint) och byt ofta! Det är så många viktigare att byta olja oftare än att köpa dyr "rätt" olja. Gör också precis som du gör, byter kort innan avställning (har inga konkreta bevis att peka på men tanken bakom det är att oljan som ligger helt stilla emellan alla smörjytor och lager är fräsch och inte innehåller för mycket "aggresiva" kemikalier och dylikt). På min året-runt-bil blev det ett byte ungefär en gång om året eller iallafall runt vart 1000:e mil. Men varifrån kommer ljudet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.