AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.680

F10 520d -12 Hjälp med byte av bromsok, elmotorer till handbroms och programering

ha
25
hazman
520dA -12
Hej hej..
Jag har en BMW 520d 2012
Jag har råkat ut för bromsproblem på min BMW, inga garantier eller försäkring täcker detta!
Jag undrar om någon har bra tips hur man kan komma undan lite billigare då jag måste byta båda bromsoken bak på min bil. BMW vill ha ca 16000sek för jobb inkl delar. Och som jag har förstått det så måste BMW utföra jobbet då elmotorer till handbroms behöver programmeras och bytas, och detta gör endast BMW. Kom gärna med tips, om jag kan fixa delarna billigare, och hur jag kan gå tillväga med programmering osv.
Eller är det så illa att jag måste låta BMW göra allt!?
Tacksam för tips

MVH
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vad är det för fel? Har handbromsen pajat? Varför bromsoken också?
ha
25
hazman
520dA -12
Jag köpte bilen nyligen. Och för nån vecka sedan så låste sig handbromsen. Och när jag lämnade in bilen så visade det sig förre ägaren antagligen bytt klossar själv och tryckt in kolvarna i oken manuellt, vilket man måste, vilket medförde att detta förstörde elmotorerna och oken. Kolvarna ska tryckas in via dator på denna bilen säger BMW. Så nu måste jag byta ok, elmotorn och programmera om allt. Båda sidor, och detta ska gå på 16K.
Hej,

Tyvärr vet jag ingenting om det aktuella systemet, men jag har tillräcklig erfarenhet av det där att "vi måste byta allt" för att dra öronen åt mig.

Googla t ex " parking brake bmw f10" så att du får lite mer kunskap om problemet. Och lämna sen eventuellt, om du inte kan fixa det själv, bilen till någon verkstad som vill lite mer än att bara dra in pengar.

/Lennart

Lämna in bilen? Inte SÅ desperat, väl? ;)
Visa användare
35
BMWUpdateSWE
BMW M5 2012
@hazman: Vid byte utav bromsklossar så ska bromsoken läggas in i service läge med datan för att dra tillbaka kolvarna en bit, Så om den förra ägaren har pressat in kolven utan att lägga bromsoken i service läge så finns den chansen att han har pajat elmotorerna( Samt så måste han va jävligt stark för att pressa in dom, vet däremot att de ha vart fel på bromsoken utan att någon har vart och pillat där ). Hade du vart nära GBG så hade jag kunnat hjälpa dig med det för kan programmera samt utföra jobbet. Men om du har någon som har autocom eller något annat program så be dom testa och lägga bromsoken i service läge. Är bilen körbar ? . Men testa att göra batteri rest i ca 30min och kolla va som händer.

BMWUpdateSWE
se
42
seamaster
530da xDrive M-sport-16
330IA Touring-06
Hazman

Köp begagnade bromsok med elmotorer från skroten ca 1500 st. Man måste inte koppla upp bilen mot data för att lägga dom i serviceläge. Det går att skruva av motorn från oket och skruva tillbaks stoppet manuellt. Sen trycker man in kolven som vanligt. Finns säkert någon verkstad som kan hjälpa dej med det.
Visa användare
35
BMWUpdateSWE
BMW M5 2012
@seamaster: Det hade inte jag rekommenderat fast de går så kan du paja dom. Tänk på att dom senare ska återställas via datan med. De elektrisk komponent den ska kodas med ista-p eller något annat program om man vill göra det riktigt och va på den säkra sidan

BMWUpdateSWE
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
Härligt grupparbete så långt! Toppat av Kanes länk! :)

Så glad jag blir! Forumet när det är som bäst!

/Lennart

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Läste precis att senare version av f10 har detta med klossarna. Billigare än att ha handbromsbackar gissar jag. Typiskt bmw att skiten ska kodas in. Allt för att man ska bli beroende av en bmw verstad:-)

Min f07 har vanliga bromsar med backar bakom, men där verkar det som att handbromsvajermotorn pajar och måste kodas in.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.