|
Sida 77 av 79
|
|
|---|---|
| Nu är de i Växjö, 4 nätter i rad har de gjort inbrott. Funderar på vad man kan göra för att avskräcka dem. | |
|
Det här var ju iaf trevliga nyheter. Men jag antar det bara är en droppe i havet... Länk |
|
|
Såg precis på Arlo kameran att en bil smög upp vid min inatt och stod still jämsides 10 sekunder. En vit liten Kia eller liknande. Misstänker starkt en rekare, gäller Västerort. Defa larm disclock = kanske de gav upp redan innan. |
|
| Tog du inte bilnumret på bilen? | |
|
Hej! Så var det dags för mig att sakna ratt på X3 M-sport 2017. Skedde i Löddeköpinge natten 2/8. Sönderslagen främre sid ruta, vilket tydligen går utan att original larmet utlöses. Stulen ratt i övrigt inget rört. Såg att dom hade tagit av locket till OBD uttaget- Varför??? Efter att läst delar av tråden verkar det som att många rekommenderar Disklock??? Vilken storlek på Disklock skall jag ha för M-sportratten med paddlar??? Tacksam för alla tips så att inte ratten försvinner igen! |
|
| Missade Blixtens fråga. Det var alldeles för dålig bild för att se reg nummer. | |
| @lansman45: Om du skall söka så stavas det Disklok. Small (vänsterstyrd) är den allmänna uppfattningen. Vet inte hur lika våra rattar är men med ett lite tjockare (tredjeparts) rattskydd blev det lite tjockt och "kläm-märken" i lädret där Diskloken är som smalast. De gick tillbaka efter en stund men jag har bänt isär min lite vid låset och kompletterat med halvhårt gummi vid sidan om "gånggärnets platta" på insidan för att få större anliggning, så nu har den klarat användning under semestern utan att lämna spår på ratten. | |
|
Tack för svar, har beställt en small på if. Bra tips att det går att göra lite justering. Återkommer när jag fått prova disklok. MVH Lansman45 |
|
|
lansman45, fick du klarhet i om larmet verkligen inte löst ut? (Skall väl gå att läsa ut från larm-minne, som jag förstår det.) Hade tjuven lyckats tysta det på något sätt? |
|
|
Ytterligare försök till rattstöld i norra Lund natten till den 24/9. Två personer rekar kl 3.30 med en volkswagen caddy. Efter 10 minuter kommer de tillbaka med cyklar. De ger upp efter att en superhjälte från hemtjänsten går förbi, han/hon ringde polisen. Tjuvarna kom undan men inget brott skedde. Kanske hjälpte det att ratten var fastlåst med kedja. Jag är tacksam för superhjälten insats! Jag köper en stor torta om jag får reda på vem det var. Informationen fick jag från polisen som är på sin vakt. |
|
| Jaha då var det dags i Stockholm / söderort. 2014 535d med M Sport-paket. Ratten och det digitala instrumentklustret borta. 14000 mil och välskött bil i övrigt Får jag tillbaks den kommer jag skaffa disklok efter att ha läst här i tråden men frågan är, finns det risk att försäkringsbolaget löser in den? Vad är era erfarenheter? | |
|
Trist! Kan inte tänka mig att de löser in din bil, så länge den inte är värd under 100' och dit ner kan den väl inte kommit än? Disklok är ju bra och så, men man får tryckmärken på ratten och när man precis fått en ny ratt är det mindre roligt. Syna bilen noggrant när du får tillbaka den så de inte missat någon skada som inbrotten gav och bara fokuserat på att byta delarna som faktiskt stals. |
|
|
Tack för svar och tips! Var hamnar tryckmärkena på ratten? Enligt säljarna av disklok är en del av grejen med disklok att förutom att det blir svårare att stjäla ratten så snurrar disklok:en över ratten så bilen går inte att köra. Om diskloken nyper kring ratten låter det som om bilen går att köra med disklok ändå? |
|
|
Diskloken nyper inte alls på ratten, den är helt lös. Det går inte att köra med Diskloken monterad. Tryckmärket som kan uppstå beror på Disklokens tyngd och att en viss punkt på Diskloken trycker på ratten under en längre tid. If har ett skyddsfodral i tyg som man trär på ratten innan man monterar Diskloken. Märke på ratten uppstår inte om man bara har Diskloken sittande på under natten eller någon dag. Däremot efter en vecka så blir det en liten intryckning som dock snabbt försvinner. Men det går tydligen enkelt att göra en mindre modifiering som bmw21 här ovan har gjort och som löser det problemet. Jag har använt Disklok i snart tre år och är mycket nöjd. När den inte används bor det under golvet i skuffen och, även om man först inte tror det, så tar det mindre än en minut att hänga dit den på ratten. Väl investerad tid för en god nattsömn. |
|
| Som turborulle är inne på så går det inte att köra med diskloken, så säkerhetsmässigt gör den sitt jobb. Jag skaffade en sån direkt efter jag utsatts men det blev för stökigt i mitt tycke. Haft tur och inte blivit utsatt en andra gång. | |
| Om man undviker att sätta på disklock eller annat stöldskydd pga något mindre tryckmärke på ratten, så väljer man ju indirekt att man hellre blir av med ratt och instrumentkluster och en massa besvär. | |
| Blixten, har du disklok? | |
| Använde disclock i ett par år, tricket jag körde med för att undvika ev märken var att trä ett kuddfodral över ratten, innan/under disclocken. Funkade klockrent. | |
|
Trist @mpe17! Jag har haft disklok typ 3 år men bara använt den dagligen sedan mars i år då jag flyttade ut i förorten från stan och garageplats. Jag använder diskloken tillsammans med nylonstrumpan som finns (fanns?) som tillbehör att köpa. Sedan råkar jag ha sådan rattinställning att jag kan låta låsarmen på diskloken vila mot växelspaken. Med detta arrangemang kan jag inte se några tryckmärken på ratten även om bilen ibland blir stående några dygn. Med reservation då för att jag inte är värsta pedanten... Har dessutom under alla år jag följt den här tråden inte läst om någon enda med disklok som blivit av med ratten. Själv blev jag av med den tre veckor efter inköp av bilen. Efter det disklok och/eller garage och därefter inga problem. |
|
| Grelle, Jag har megalock och det kommer sannolikt bli ett märke efter den också. Jag har inte kollat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.