|
|
|
|---|---|
|
Min nya F11 kommer om ett par veckor. Köpt bilen med std alufälgar. Tänkte köpa ett par snygga sommardäck med fälg på leebemann24 - verkar ha schyssta erbjudanden. Frågan är om man bara skall kränga av de nya rtf däcken och sätta på dubbfria non-rft däck? BMW säger att man skall köra rft. Teknikens värld säger man skall skippa dem. Själv blir jag inte klok på detta. Vad skall man köpa? Tacksam för synpunkter | |
| Jag kör utan RFT på min F10 på vinterdäcken, tycker det funkar bra. | |
|
Jag har vanliga vintersulorna på på M135-18". Fälgar från E60. (Ca 10 mm fel ET) Köpte lösa trycksensorer o calibrerade. Mvh Jonas B |
|
|
Snödäck låter intressant...var köper man sådana? /J.I |
|
|
Hej Jag har kört RFT i många år nu. Tycker det fungerar utmärkt, har Hakka 8 dubb som vinterdäck. Däremot så får man pröva sig fram med lite olika tryck innan man får till det. RFT verkar vara känsliga för tryck. Kan inte tänka mig att byta bort RFT till vanliga. Orsak är att för några år sedan när jag åkte till fjällen så mellan Färila och Sveg så larmade systemet om lågt tryck. Det var midnatt, full packning i bilen och -32 grader ute. Tack vare RFT kunde jag ta mig fram till Sveg där jag kunde konstatera att denna gång så var det ventilen som läckte väldigt lite. Fylla på luft och köra vidare. Hade det varit en ordentlig punka så hade jag blivit stående där tills bärgare kommit. Ingen höjdare när det är -32 grader ut. Anser därefter att RFT är en billig livförsäkring. Samma tanke finns om jag skulle råka få punka på en vajerräckesväg eller en motorväg. Kan i så fall alltid ta mig fram till nästa avfart. Upplever ingen spårkänslighet på mina RFT sedan jag väl har lyckats hitta in lämpligt tryck. /mården |
|
|
Precis mården, detta är vad bmw säger, en säkerhetsfråga. Känns konstigt att välja bort detta då jag valt innovationspaketet för att få max komfort/säkerhet. Samtidigt vill jag inte kompromissa bmw glädjen. Inför det här köpet provkörde vi massa bilar, var bereddd att prova grannens gräs....Audi a4, xc60, freelander, x1 osv. Blev 520 där körkänslan var max. Kanske får gå på bmws linje och köra dubbfria rft? Är det hakkapelitta som är toppvalet? |
|
|
Hej igen På min förra BMW (E61) körde jag 9000 mil med RFT och 3000 mil på standarddäck (pga att alla sa att RFT var dåliga). Det var gränsfall på att jag tyckte att det blev mer oljud när jag satte på icke-RFT sommardäcken. Själv märkte jag inte av någon spårkänslighet eller stötighet pga RFT när jag körde. Däremot så fick jag prova mig fram lite med lufttrycket. RFT däcken väger mer och jag litar på att de tyska ingenjörerna har tänkt på detta när de konstruerade hjulupphängningen. Om det är rätt gjort så är det gränsfall på att man försämrar det hela om man inte tar RFT. /mården |
|
|
Skall kolla vad vi har på vår 1 serien idag. Kom på det nu. Allt bmw orginal. Antagligen rft på både sommar och vinterdäck : ) |
|
|
Vilket luft tryck landade du mården? Samma på sommar-vinter och/eller fram bak? Vilka sommardäck har du? |
|
|
Sommardäcken är BMW original, kommer ej ihåg märke. Jag använder in princip samma tryck både på sommar och vinter. Ligger ca 0,1-0,2 under rekommenderat tryck. Dvs kör jag fullastad bil så står det rekommenderat 3,3 bak, då brukar jag använda 3,1. Har en arbetskamrat som har en 320xd och han gör samma sak. /mården |
|
|
Är det för komforten du minskar lufttrycket? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Med lite mindre tryck försvinner stötighet samt att de små spårningstendenser som jag kände innan försvann också. Nu är bilen mkt skön att köra. Relativt tyst trots dubbdäck, ingen spårkänslighet osv. Men skulle nog välja smalare dubbdäck nästa gång, 245 är lite för brett tror jag. /mården |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.