AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.275

Biltema-batteri och kyla...

Mitt ett (1) år gamla Biltema Silver 100Ah-batteri verkar bara ta emot laddning ordentligt när jag laddar den hemma i värmen.

Jag har en batteriladdare på bara 4A med fyra lysdioder som visar laddningsstatus. Laddar jag batteriet ute i bilen i kylan kan t.ex två av fyra dioder tändas direkt i början av laddningen, vilket indikerar hyfsat dåligt batteri. Låter jag laddaren stå på under natten har det på morgonen inte hänt någonting, enligt dioderna. Fortfarande lyser bra två av fyra dioder.

Men tar jag hem batteriet in i värmen och sätter det på laddning tänds alla fyra dioder under natten, vilket väl borde innebära att det ändå tar emot laddning. Samma laddare användes vid båda tillfällena.

Har varit till Biltema med batteriet och hänvisade till deras 4 års-garanti, men de hittade förstås inget fel efter mätning av batteriet.

Har ni någon erfarenhet av Biltemas batterier? Är de bara så dåliga i kyla?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror nog snarare att det är din laddare som är för klen.

Vid kyla blir batteriet mycket mer svårladdat än vid varmare temperaturer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Laddar du i kyla måste laddspänningen höjas, annars blir laddströmmen lägre, oavsett storleken på laddaren. Är det dessutom ett 100Ah batteri och det råkar vara mer eller mindre urladdat kommer det att ta lång tid.

Kan du höja spänningen på laddaren?
Har du någon multimeter? Mät i såfall spänning och ström 5 min efter laddning startad respektive efter några timmar och skriv här.
Det med att laddaren kan vara för klen var en tanke jag också hade. Då kanske man ska satsa på en riktig laddare.

Tips emottages gärna på bra laddare. Hur kraftig ska den vara för att räcka till?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag köpte en C-tek Multi XS2500 för rätt många år sedan och den har varit helt suverän. Har troligen tjänat in inköpspriset många gånger om de mina batterier har hållit väldig länge med underhållsladdning några gånger per år...

Kolla hos Jula - de har rabatt på C-tek Zafir 100, vilken verkar väldigt prisvärd med den rabatten:
[LÄNK]

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag har ett sådant batteri i min bruksbil, fast mindre ampere då. Har funkat klockrent i vinter, har inte underhållsladdat det en enda gång. Batteriet är 1½ år gammalt.
Ctek rekommenderar att man använder vinterläget om det är under +5 grader det höjer spänningen marginellt.
Jag fick låna en CTEK 100-laddare (7A) av svågern idag.

Var ut till bilen efter att ha låtit laddaren vara på i sex timmar i "snöflingeläget". Mätaren på laddaren visade grönt = fullt. Så visst verkar det vara en viss kvalitetsskillnad på den laddaren och min billiga 4A-laddare.

Ska låta laddaren vara på under natten när jag ändå inte ska ut med bilen förrän mitt på dagen imorgon.

Då vet jag iaf vilken laddare som ska inhandlas. ;-)
Kvaliten är nog samma att den laddar snabbare beror ju föståss på att den leverar nästan dubbla laddströmmen.
Ctek har andra laddare med med kräm tex 25A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.