AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.097

Knakande/knackande ljud X5 E53 -05

Har en X5 E53 som uppför sig underligt. Vid gaspådrag från låghastighet i vänstersväng hörs ett knakande/knackande ljud. Aldrig vid pådrag rakt fram eller högersväng.
Bilen går bra i motor och vid växling mm.

Kan ibland tycka att den "klonkar till" när man kör över gupp mm också. Vibrationer i ratten har tydligen varit nu i hastighet runt 70. Tror dock det uppkom av en mängd snö en fälg som skapa obalans.

Besiktningen har inte sagt något och den var på Mekonomen idag som provkörde samt hissa bilen och kolla länkarmar mm. Naturligtvis inget ljud när mekanikern åkte med...

Jag tänker hjullager, drivknut, fjäderbenslagring?
Ska tilläggas att det var min sambo som var på Mekonomen så inte helt 100% säker på vad de kolla. Men de hittar inga fel. Får ta den till BMW när jag kommer hem från jobb igen.

Tänkte mest kolla om någon upplevt liknande och kanske kan komma med tips på vad det kan vara.
Mvh Martin
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Yttre drivknutsdamaskerna är ju erkänt dåliga på E53. Den kan ju ha spruckit på en sida med resultatet att du har grus i drivknutsfettet. Eller att fettet slungats ut helt och knuten går torr.
em
906
em3
M3 cab -03
Drivknutar fram brukar man inte missa; det är ett "tuggande" knackande ljud, som tenderar att öka ju mer man svänger. Ljudet är också proportionellt mot hastighet. Frekvensen ökar med hastigheten.

Trasigt lager brukar låta som om det satt en massa grus i däckens profilspår, ett högre och nästan surrande ljud. Det finns, oavsett rattutslag. Det är knappast det i ditt fall. Ljudet låter olika i olika hastigheter.

Återstår framvagnsupphängningen, jag är för dålig på att gissa vad, men någonstans där borde du hitta problemet. Om man frilägger hjulet, kan man ofta känna glapp i vertikalläge.

Här tar min förmåga slut....

em3

Tack för svar båda två!

Om jag blev klokare på dem vet jag inte riktigt än.
Mekanikern på Mekonomen borde ju kollat över allt i framvagnen om det glappar mm.
Kass damask ser man ju ganska snabbt.

Är iväg på jobb som sagt så får försöka kolla lite under bilen själv när jag är hemma igen. Alt ta den till BMW eller Mechanum som har lite mer koll.

Tror mer och mer på något i framvagnen då det klonkar till över gupp.
Men än en gång det borde de hittat när de hissa bilen.

Alltid lika roligt med fel på bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.