AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.541

320D - E91 ( 2010 ) batteribytesfråga?

Halloj!

Har en 320D - E91 ( 2010 ) och jag undrar om hur många Ah orginal batteriet har? Det är nämligen så att jag skulle behöva byta ut batteriet. Och jag har förstått att det måste kodas om och så! Bilen är en automat. Tackar på förhand
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det enda sättet med säkerhet veta amp talet är att kolla batteriet fysiskt. Sitter till höger längst bak i skuffen. Du får ta bort en panel. Och sedan en plast panel. Finns säkert nån film på youtube som visar. Jag e så dålig på att förklara. Väldigt lätt att komma åt iaf. Men sedan byta det är inte lika lätt ett jäkla pill o tålamod. Finns filmer om hur du byter det. Det behövs en registrering om att nytt batteri satts i. Byter du amp tal så måste du programmera in det.
Visa användare
18
Aadm
320Da Touring -2009
kollade nyligen på min e91 lci -09 och jag hade 80AH, men som sagt, bäst är att kolla på din så det inte blir fel! Höger sida i bakluckan, väldigt lätt åtkomligt.
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
För att slipa koda om bilen för nytt batteri behöver ha koll på batteriets Ah samt om det är AGM eller inte. Köp sedan ett lika.
Däremot bör du direkt efter bytet registrera batteribyte i bilen, detta gör verkstan till en rimlig peng.

Anledningen är att bilen laddar batteriet mht batteriets skick utifrån spänning, inprogrammerade kapacitet, och livslängd.
je
18
jenzner
320xd -09
Om man inte har agm ska man köpa det då?

Är på jakt efter ett nytt batteri. Har tittat på dessa två Länk
Och
Länk

Men kändes saftigt att lägga ut 3k om det för 2k fungerar.
Vad säger ni?
al
10
alfa1600gtj
320D-10 Touring

Hej, som man kan se på forumet skapar ett svagt batteri en hel del intressanta fel som man först inte skulle koppla till batteri. För egen del är det förutom klimatanläggning/fläkt även dieselvärmare som inte startar. Detta trots att bilen med lätthet startar trots en minst sagt bister kyla under förra veckan. Nu går jag går själv i väntans tider på att få mitt nya batteri levererat Tudor TK950 AGM (SEK 2400:-) som är på 95Ah. Orginal på min 320d-10 med start-stopp är 90Ah. om du inte har start-stopp så skulle jag gissa att batteriet är något klenare.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
90ah AGM finns det?
al
10
alfa1600gtj
320D-10 Touring

Utan någon djupare undersökning så har i alla fall jag inte funnit någon leverantör. Det batteri som jag beställde var dessutom restat, och dyker nog inte upp förrän måndag nästa vecka. Det går väl åt lite batterier just nu. Biltema hade ett AGM på 80Ah för SEK 2000:- om jag minns rätt, men 400:- och en extra veckas väntan för att få ett Tudor på 95Ah kändes bättre.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tyckte det var konstigt att det satt 90ah original i din bil!?
al
10
alfa1600gtj
320D-10 Touring

Hej gaspo...du gjorde mig genast fundersam så jag kröp in i bagaget igen och konstaterade att det är ett orginalbatteri och att det är på 90Ah. Oklart för mig vilken typ av batteri dock. Är det möjligen skillnad mellan bensin och diesel och om det är start/stopp. Jag har även original bränsle värmare monterad.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Låter väldigt underligt att det sitter ett 90ah. Är det original BMW? Är det svart batteriet i din bil så är det ett AGM batteri. Då har vad jag förstått BMW två alt 80 eller 95 ah original i E90/91 modellerna. Att det skulle vara ett 90ah AGM batteri betvivlar jag starkt. Vet inte ens om någon tillverkare gör AGM bil/startbatterier 90ah. Som skrivet låter väldigt underligt. Det finns ju vanliga batterier på 90ah. Så det e om någon stoppat in ett vanligt batteri i din bil!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.