AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.224

Webasto och värmarproblem 525 Xd E61 2010

co
18
comfort
525 XD Touring -10
Har fått ett skumt problem
Ingen värme i kupén med webasto eller från motor vid stillastående.
Om man har ca 2000 varv så kommer det värme.
Webasto är fabriksmonterad.
Förbränningsfläkten går igång direkt om jag öppnar bildörren eller larmar av bilen!!!!
Inget tickande så att brännaren vill starta.

Något hindrar cirkulationen att nå kupén, webasto startar inte och Förbränningsfläkten startar direkt borde vara något styrfel eller har någon något förslag innan man fryser ihjäl :)

Reg nummer CFT286 om det hjälper

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Elektriska cirkpumpen? Sitter vid värmaren i v innerskärm
co
18
comfort
525 XD Touring -10
Trodde det också i början så den är ny.
Även den ventilen som ska fördela flödet är ny.

Det var först nu som jag reagerade på att förbränningsfläkten startar när man tex öppnar dörren så nu tycker jag det lutar åt något med elektroniken.

Var inne på att omfördelningsventilen skulle vara defekt innan jag reagerade på att förbränningsfläkten startar så tvivlar på att omfördelningsventilen som också sitter nästan bredvid webasto bakom innerskärmen

co
18
comfort
525 XD Touring -10
Liten uppdatering.
Bmw datorn får upp att något är fel på parkeringsvärmare men datorn når inte själva värmaren för att få en felkod eller för att göra en återställning!!!
Är det någon som har en idé på vad som strular?
Är det webasto kretskort med styrning på alla termostat top c eller har bmw någon egen styrning i själva parkeringsvärmaren så man är tvungen att hitta en begagnad då en ny kostar 10000:-

Fortfarande skeptisk till att det är värmaren då förbränningsfläkten startar om jag öppnar bildörren och startar jag värmaren via fjärren så tänds belysningen i bilen vilket jag inte kan minnas att den gjort tidigare.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Bmw har gjort eget hittepå inuti värmarens ecu. Webasto service hänvisar till BMW service. .

co
18
comfort
525 XD Touring -10
Det var inte bra!!!
Då är man låst till att gå via bmw med andra ord och bli ruinerad :)
Om det nu är webasto det är fel på vill säga då jag tycker det är märkligt hur den beter sig???

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Den är ju kopplad till bussen systemet. Så att det blir "tokigheter" när du "väcker" bilen kan ha sin förklaring i det. Har du inga andra bekymmer med bilens el så kan det vara värt att titta närmre på värmaren.

Att du inte kan kommunicera med webaston från datorn passar också in på antagandet ovan. Kretskortsfel har jag sett ett par på just dessa.

co
18
comfort
525 XD Touring -10
Hittar inget annat som inte fungerar, förutom då att jag inte får någon värme från motorn då något håller ventiler stängda.

Det lustiga var att i morse startade jag webaston via fjärren och då startade först förbränningsfläkten, hörde tickande och värmaren startade på halvfart för att stega upp till full effekt.
Glad i hågen startade jag bilen för att se om det kom varmluft från spjällen i bilen men den verkar då ha lagt av igen då ingen värme kom och efter det är den lika korkad igen och startar förbränningsfläkten så fort jag öppnar bildörren.

Går det reparera kretskort och gör tex el & diesel det?

co
18
comfort
525 XD Touring -10
Återigen gör den hela uppstartsproceduren nu på morgonen och startar, denna gång med lite blå rök.
Men brännaren verkar ha stannat efter någon minut eller två och bara förbränningsfläkten fortsätter gå i ca 30 minuter.

Den röda lampan under fläkt redet i kupén blinkar hela tiden.

Kan det vara kortis eller jordfel i soppapumpen som orsakar konstigheterna?

Den jäkeln gör ju allting rätt vid försök på morgonen men inte på dagen om man använt bilen och provar ett par timmar efter det.

Vill kolla så mycket som möjligt innan man ber tex el&diesel kolla vidare

Mi
16
Micke_83
VW Tiguan -10
Comfort: Jag har liknade fel på min e61 530ix -09.
Inte kollat ang värme när motorn är igång, men just webaston som jag stör mig på. Min webaso startar (slår på bränningen ca en min och sen slår av och startar sen igen) och när jag läser av med inpa eller insta/d så verkar allt fungera. Slangar vid min webaso är varma, men kommer ingen värme i kupen.
Jag misstänker att det är cirkulationspumpen, men lite irriterande att datorn visar att den är igång isåfall.

Löste du ditt problem och isåfall vad hitta du?
//Micke
Micke_83. Fick du till det? Har exakt samma problem på min e61.
Mi
16
Micke_83
VW Tiguan -10
Tand88
Ja det visade sig vara cirkulationspumpen till webaston som var paj.
Jag bytte den, nollade felkoderna sen har det fungerat bra.
Cirkulationspumpen sitter innanför vänster innerskärm (förarsidan). Jag tror att man även var tvungen att dra igen säkring när man nolla felkoderna, men minnet sviker lite nu efter ett år.

Jag trodde min pump fungerade då det vibbrerade, men när jag kopplade loss slangarna och mata den med 12v så märkte jag att den bara vibbrera och ville ej snurra. Så luras inte av att du känner vibbrationer.
Tack så mycket då ska jag kolla den. Är ju faktiskt den bil som comfort skrivit om i början av tråden som jag äger. Har bytt värmaren nu och den startar varje gång o så men stänger av sig själv efter ett tag för att sedan starta igen precis så som din gjorde. Comfort hade ju bytt vattenpump tydligen men jag får väl kolla den igen då.
Mi
16
Micke_83
VW Tiguan -10
Vattenpump och cirkulationspump är inte samma sak. Cirkulationspumpen är endast till webaston och sitter som sagt innanför innerskärmen. Du kan börja med
1: Ta bort däck och innerskärm.
2: starta bränslevärmaren
3: känn på slangarna som går in och ut från webaston
4: är dom ojämt varma så kan du pumpa/trycka ihop slangarna så ska du se att det är luft i systemet och att värme kommer spridas.
Cirkulationspump kostar ca 1400 på bmw med lite rabbat, men kan beställa liknande på ebay för under 500

Länk
Ur
3
Urban Berg
530dx Touring -09
Hej grabbar.
Jag har samma problem med min pump.Har kollat med min lokala bmw handlare och dom vill ha ca 2600 för pumpfan.
Går den att plocka isär för ev.rep eller ?
Har bytt den tidigare för ca 3 år sedan.
Har sökt på artikelnumret som är 64129227715 men får ingen bra träff
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jag köpte denna:
Länk

Mvh
Ur
3
Urban Berg
530dx Touring -09
Tackar.
Har det fungerat bra
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jag bytte i slutet på november och det fungerar utmärkt numera. Jag bedömer att det är exakt samma pump du får på Bmw.
Ur
3
Urban Berg
530dx Touring -09
Tackar så mycket , får ta och beställa hem en
Och se om man får igång värmen igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.