|
|
|
|---|---|
|
Hej Hittade en rolig inställning idag när jag skulle ändra på värmen i kupen. Den heter Kupeventilation / värmare. Jag kan ställa 2 olika tider där tydligen MEN vad jag inte förstår är hur den drivs och hur den funkar. Verkar inte gå på bensinen iaf för man hör bara fläkten vid motorhuven som surrar. Har helt nytt batteri så det ska väl vara lugnt men är detta en kupevärmare eller en ventilerare? :) Todde Todde | |
|
Det drar bara in kalluft, jag hade förhoppningar om att den kunde kombineras med en effektiv slangmotorvärmare som fick upp temperaturen i hela kylsystemet. Men bilen var lika kall som vanligt inuti. Så på måndag ska det installeras en kupevärmare också. |
|
|
Märkte det i morse :( Varför vill man ventilera kupen egentligen? Todde |
|
|
Hej Denna funktion kan användas på sommaren, när det är varmt så ställer man in tiden på kanske 10 min innan man ska åka iväg så ventilerar den ut värme. På vinter när det är kallt och man tex ska in och handla i typ 30 min så sätter man på restvärmefunktionen så är bilen varm när man kommer tillbaka. Min bil Länk |
|
|
... vilket innebär att om man sätter in en ordentlig slangvärmare på 2000W (med pump) och startar den 1h före avfärd, samt programmerar fläkten 10 minuter före avfärd så har man en rimligt avfrostad bil samt varm motor. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
thekinglives |
Marin 849: Så hoppades jag med att det skulle funka, men det är (iallafall på min) så som Garpen skriver, att den tar Kalluft utifrån och drar in direkt i kupen utan att passera värmeelementet i värmepaketet:( Det sitter ju diverse flapsar som styr luften olika vägar från microfilter in genom värmepaket, genom värmare eller evaporator eller bara genom fläkten och in i kupen.. På en bil med auxilary heating(bränslevärmare) borde flapsarna rimligtvis styra luften genom värmeelementet samt starta kupefläkten vid upnådd temp. Alltså borde jag kunna koda in bränslevärmare till min bil och kanske få funktionen du beskriver ovan....eller så blir det "syntax error" för att det saknas någon hårdvara som kommunicerar mellan dieselvärmaren och bilens fläktstyrning... Någon som vet får gärna förtydliga så slipper jag läsa på och testa:) |
|
jaha jag missförstod Decoy 81. Man kan BARA ställa in kalluftsventilation, även om motorn är varm. Och restvärmen är den man aktiverar med knappen, so. ej kan programmeras? Om du kör motorn ordentligt varm och programmerar ventilation om 3 minuter, är det bara kallt då med? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Det med värmare har diskuterats för lönge sen. Jag TROR att E60 är den första som måste kodas för att få värmen att starta. På E39 utan navi är det ett stift i klimatenheten man sätter 12V på så startar värmen. Är därför lätt att eftermontera värmare själv på dessa. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
BMW har nog sett till att det inte finns någon genväg. Man måste installera eller köpa detta när man beställer billen. 😜 Todde |
|
|
Vad menar du med kodas? Man måste väl ha en värmare installerad? Todde |
|
|
Ja, kodas för att prata med bränsledriven värmare. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Men man måste ju även installera en värmare. Detta kalas kostar nog vad det smakar. Billigare med en kupevärmare på ström. :) En ny CD kostar med inkodning ca 11000:- Så jag kan bara tänka mej vad en värmare eftermonterad kostar. Todde |
|
|
Kolla här: Länk Måste vara en sådan! Todde |
|
thekinglives |
Jag tänkte såhär: Om jag lägger till (536 auxiliary heating) i VO för bilen, alltså codar dit den med icom eller liknande, sedan kanske jag får en "extra funktion i i driven där jag kan ställa timern för värmaren. eftersom ingen värmare är installerad, men eftersom jag kör med elvärmare typ slangvärmare så kommer värme ur värmepaketet in i bilen... fördelen är ju att jag slipper ha en kupevärmare på el inuti bilen... Tror dock det kan bli knas då säkerligen värmaren och ngn box ska kommunicera för att det inte ska felkoda och skita sig... men i teorin låter det ju inte helt omöjligt:) |
| Frågan är om det är busskommunikation eller någon enkel ut och ingång. Är de busskommunikationen lär det inte funka utan att ha en värmare i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.