|
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått lite bekymmer med bilen efter veckans köldknäpp. Har bilen i varmgarage över nätterna, men på jobbet står den ute. Nu i dagarna så blev det -35C ute och något har hänt med bilen. Märkte först att när jag låste upp bilen så tändes endast belysningen i handtagen, normalt sett så tänds även bakre pos. ljus samt angeleyes och instrumentbelysning. Vid start så tändes varningssymbolen "bil på lyft"(gul). Vid färd hemmåt så märkte jag att kupefläkten gick på lägsta fart, reagerade ej heller på att man ökade den manuellt. Fläkten går dock i maxfart på defrosterläget så fläkten verkar ju fungera iaf. Har någon varit med om liknande fel, eller har några insikter om vad problemet kan vara så uppskattas svar. | |
| Hittade info hur man fick ut felkoden i bilen, den visade CC-ID 415 vilket verkar vara något med batteriet, så en fulladdning kanske hjälper? Förhoppningsvis iaf | |
| Efter att bilen fått laddas över natten så försvann felkod 415 och istället kom en batterisymbol med felkod 229 fram, så kan det vara så enkelt att batteriet gett upp? | |
| Ja. Vilken körcykel har du? Korta körningar vintertid (stolvärme etc) dränerar batteriet ganska effektivt. Detta är första vintern med min 320d -11 som jag kör mycket korta sträckor med. Samma fenomen hände mig förrförra veckan. Nu laddar jag batteriet varannan vecka, och allt funkar som det ska. | |
|
Jo stämmer bra det, har väldigt korta körsträckor så jag antar att batteriet tagit slut.. Men törs man göra en s.k. batterireset för att nolla bort ev. felkoder som verkar kunna fastna? Det kan inte medföra andra problem? Tänkte nog testa detta utifall det fungerar, innan man blir tvungen att kontakta BMW-service. |
|
| Vågar inte svara på det då jag aldrig provat det. Brukar ofta välja det enkla alternativ om något inte fungerar (in på verkstaden och få det åtgärdat) :) | |
| Hej Pekke om du kollat runt lite på forumet så märker du att vi är fler med samma problem men med lite varierande symptom. Skaffa en riktig batteri laddaare och gör ett försök att väcka liv i batteriet. Om du precis som jag sitter med orginalbatteriet så är det nog dessvärre ingen annan utväg än byte om alla trevliga funktioner skall komma åter. | |
|
Fick exakt ditt problem på min 320d -09 här om veckan. Köpte en intelligent laddare från Biltema och kopplade den. Ett dygn senare var problemet borta och kom inte tillbaks när kölden tilltog igen. I min bil sitter ett Exide 92ah gelbatteri som är på pricken 2 år gammalt. När jag bytte batteriet för 2 år sedan hade jag också dessa problem, men då hjälpte inte laddning mer än mycket tillfälligt. Låter som att det är dags för ett byte. Det är ett litet h-vete att byta då det är gruvligt trångt i baljan i skuffen, men det är inte svårt. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
Tack för svaren, köpte en CTEK laddare i fredags och laddade upp batteriet till fullo, körde även ett recondprogram under helgen och nu fungerar allt som det skall igen. Får bli rutinmässiga laddningar under vintern för att slippa att detta händer igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.