|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Söker vevlager till en M3 e92 -08. Motorbeteckning S65B40. Var handlar jag enklast och billigast? Finns det eftermarknad eller endast original? Vill självklart ha det bästa men är nyfiken. Har letat runder men hittar inte mycket. Mvh Ted | |
| Köp hos BMW. Tror knappt det är lönt att köpa "race lager" typ dessa Länk om det ens finns till S65? Eller om det sitter sådana original? | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
ESS Tuning har dessa: esstuning.com/s65-high-performance-rod-bearings/ |
| Vevlagerras eller byta i förebyggande syfte? | |
| sån noja om vevlagerras alltså. Jag läste lite på bimmerpost. Det var en användare som hade räknas ihop alla som har fått vevlagerras och jämfört med hur många s65 de finns. Han kom fram till att man har 2 % risk att få vevlagerras på sin s65. Det är bara en forums noja de här. | |
|
Dawwe: Tack för tips! Men det du länka är nog ej sånna som sitter i original. LeMans Blå: Tackar vi för! Absolut något att titta närmare på! Malleru: Innan du uttalar dej kanske du ska tabreda på ifall jag tillhör de där 2% haha. För det gör jag! |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Tråkigt att höra..... Hur långt har den gått? Hur långt har den gått mellan oljebyten? |
|
Jomen sånt är livet.. Ser det positivt, man får en bra inblick i motor och diverse plus att man sparar ju mycket pengar eftersom man inte lämnar iväg något av arbetet :) Bilen har gått 16.300 , jag och tidigare ägare har följt oljebyten och service strikt efter vad datorn har sagt till. Har hört att desstu hårdare man kör desstu oftare får man "service-lampan" (Canbus 2 system ? ) . Har läst väldigt väldigt mycket lm detta sen det hände i somras och det är många som fått byta vevlager. Vissa trimsidor rekomenderar att man bytar innan 12.000 mil. BMW's motorgaranti räcker till 10.000. Överlag verkar de flesta M3-ägare överens om att förrutom klena vevlager så är det en kanon bil, vilket känns tryckt på ett sätt :) |
|
|
Så länge veven inte blir/är skadad så är det inte så dyrt att byta vevlager. Görs det hos "rätt" verkstad (inte BMW) så kostar nog arbetet inte mer än 7-8' exkl delar, så säg allt som allt runt 16-17'. Är veven skadad så blir det helt andra priser :(. Av detta följer att det är bättre att vara "safe than sorry". Ett vevlager kan vara rätt nedgånget utan att låta illa, när det väl börjar komma minsta lilla oljud så är det hög tid att byta lager.. Ted: Tips på duktig kunnig verkstad med rimliga priser är AutoTeknik i Fjälkinge (typ Kristianstad) |
|
| Hade jag inte kännt mej så trygg i mekandet så hade absolut Nenne i Fjälkinge varit ett alternativ, det är inte många som slår han på fingrarna i detta riket :) | |
| A zååå...du kände till honom :D | |
|
TedAhlgren@ Det var tråkigt att höra, jag hoppas det löser sig på ett hyfsat billigt sätt. Men jag pratar allmänt, det har varit en stor snackis på diverse forum. Man gör problemet större än vad det är. Jag minns från den tiden jag letade m3a, blev nästan rädd att köpa en m3a med tanke på allt man fick läsa på forum. |
|
|
Håller med Malleru. Även om det är motorer som är byggda för att tål höga varv så pallar de ju inte att köras dagligen som om man är på racerbanan, utan att till slut behöva repareras. Jag hade knappast köpt min om jag läst en massa om div modellproblem här på AP. Som tur var så köpte jag först och blev medlem sen;) Bara 2 månader kvar till uppstart av den ljudsköna V10an, vroooommmm;;)) Köpt nått Phille? EB |
|
| Länk | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Pula! Varför inte ta ut nu? Det är bra vinterbilar, som alla BMW (förutom E53 vars handtag inte gillar kallt) :) Annars så håller jag med. Kör man "normalt" med bilarna i huvudsak så håller de. Det vill säga - värm upp oljan till 90C innan du gasar, byt den efter "slitage" och intervall och tag inte bort varvskydd vid ban- eller "vanlig" kepsbuskörning så .... :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Pula: Har lite på G ;) | |
|
Philly@ Ah.. den sköna känslan innan man bestämt vilken det blir;) Kävlinge@ Kör alltid i M mode och då kommer man ju ingenstans på vinterväglag;) Sanningen är att jag alltid kör nercabbat, då jag tycker att en cab ska användas så och nu är det för saltigt och kallt. Robert58@ Vilken slutsats tar du av din länk? EB |
|
| Philly, är det en gräddbulle? :o) | |
| Det kan det mycket väl vara ;) | |
|
Gräddbulle? EB |
|
|
Pula: Vad orsaken till vevlagerproblemet är vet nog ingen, men en god gissning är att spelet mellan vev och lager är för litet, särskilt som oljan är tjock 10-60, för liten genom-strömmning som gör att oljan blir för varm (smörjer inte). Det finns en tummregel som säger att vevaxels diameter gånger en faktor ger spelet. och tydligen är det så att det stämmer på många högvarviga motorer tex. Ferrari dock har BMW lagt sig på mindre spel, varför tycks ingen veta. Bmw ändrade till blyfria vevlager 2010-2011 och gav dessa något större spel, vilket inte tycks ha hjälpt. Nu har ett gäng entusiaster i USA tagit fram ett nytt lager med större spel, kan vara lösningen. Många byter sina vevlager vid låga mil i samband med kompressor-trimmning, mig veterligen har ingen vev skurit där lagren är bytta (originallager) vilket lett till teorier om monterings missar från fabrik. Slutsats: Jag vet inte, men det finns lite olika lager att välja på. 1 Original. 2 Original med beläggning som minskar friktionen, ger mindre spel. 3 Original med förändrad yta utan inskränkning på spel. 4 Och de i länken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.