|
|
|
|---|---|
|
Bilen går perfekt tills temperaturen faller under ca 3 grader. Då händer följande vid kallstart: Bilen startar. Dör efter ca 2 sekunder. Därefter enormt svårstartad. Tänder till ibland. Ibland låter det som om den tappat kompression. Höll på i 20 minuter en gång och då startade den till slut. Fick då felkod P1341, P1347 och freeze frame P0001. Jag har bytt: Batteri, BOSCH, nytt och i rätt utförande Relä till DME-boxen Relä till bränslepumpen. Finns en del trådar på utländska forum men ingen hittar svaret. Någon här som har en idé? | |
|
Kan tillägga att förra ägaren bytt vevhusventilation, kamkedjesträckare, kamaxelgivare och vevaxelgivare. |
|
|
Är bränslefiltret bytt? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan B Hoppades att du skulle svara. Vet ej om det är bytt. Klok tanke. Det som förbryllar lite är det där med att startmotorljudet förändras. Låter som sagt som att kompressionen försvinner. Finns ett klipp på youtube som beskriver det precis. Ska se om jag hittar länken. |
|
|
Länk En bit ner på den sidan finns ett klipp. Precis så beter sig min bil |
|
|
Det låter som att den blir sur. Luktar det bensin när du kört några gånger på starten? Har du provat att hålla gasen i botten när du försöker starta den igen? |
|
|
Det luktar bensin. Vid ett tillfälle när jag verkligen var tvungen att få igång den så lyckades jag efter typ 20 minuters nötande med små korta pauser. Då gick den illa nån minut och sen felfritt när jag nollat felkoderna med min OBD-läsare. |
|
|
Om du misstänker att den har dränkt stiften i soppa - håll nere gasen HELT när du försöker starta den - då blåser luften bort soppan. "Glöm inte" att släppa gasen när den startat bara! ;) Vad har du för tändstift? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min 325 E46 surade ner sig en kall kväll efter att jag några dagar tidigare startat den (kall) för att sedan köra den några meter in i kallgaraget. Dvs. kallstart på kallstart utan någon tomgångskörning mellan. Den gick dock igång hjälpligt på 3 cylindrar efter några försök, sen höll jag nere gasen ett tag och den ordnade upp sig själv. Sen dess har jag lärt mig att låta dem gå några minuter om den inte redan är varm. |
|
|
Jag provade med full gas och lite gas med osäkert resultat. Vill minnas att den till slut startade efter att jag gjort många korta startförsök efter varandra. Dvs ingen lång nötning med pauser. Jag har inte kollat vad det är för stift än. |
|
|
Hur det med kallstartsventil, tempgivare på insugsluft på den motorn. Jag läste någon tråd om att de kan strula i kylan. Detsamma om valvetronicen. Tänkte om den kan kärva om hamna fel och att det gör att kompet försvinner. Men där är jag nog ute på tunn is kanske. Lutar åt bränsle eftersom den alltid startar vid första försöket för att 2 sekunder senare var närmast omöjlig att få igång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.