|
|
|
|---|---|
|
Blev i mellandagarna påbackad (troligen) av något dj***a as som valde att smita. Jag såg inte detta förrän på nyårsaftonen när jag stod och tankade bilen. En lång och ful repa på bakre stötfångaren från bilens mitt ut till ena sidan. Jag trodde i min enfald att då jag hade stor bilextra att jag hade rätt bra skydd mot sådant, men den gäller bara om någon AVSIKTLIGT har skadat bilen. Självrisken som jag får betala för att någon jävel har smitit är 8120:-! Jag betalar gärna 16240 för att få reda på vem det var så lovar jag att personen i fråga kommer att ha estorilblå färg mellan sina skinkor så länge han vandrar på denna jord! Och Nej, jag kunde inte välja en lägre självrisk då det är vagnskadan detta går på, och orginalförsäkringar har ingen reducerad självrisk på vagnskada. Tips och förslag på bra försäkringsbolag som har skydd mot denna sortens händelser mottages gärna! | |
| Surt. Man kan alltid teckna OKQ8 backup. 65:- mån, och täcker tex självrisk på vagnskada utöver 3000:- och lite annat. | |
| Bra tips Impnaz, inte hört talas om innan. | |
| Ska definitivt kollas upp! | |
|
Beppo, jag har samma problem om någon kör på mig. Hög självrisk på vagnskadagarantin som jag inte valt själv, 9300kr. Kan du kontakta trafikskadeföreningen? Tror de kan ersätta dig, men de kräver mera bevis. Läs på deras hemsida för mer info. |
|
| Nej, det går inte. Jag har ingen aning om vad som hänt. Det syns tydligt på skadan att jag inte kan ha orsakat den själv i o f s, då repan går i sidled på bilen s a s. Men jag såg inte ens skadan samma dag som den hände troligen, och för att trafikskadeföreningen ska kunna ta det så måste man ha vittnen som vittnar om att bilen var hel när man ställde ifrån sig bilen och trasig när man kom tillbaka. | |
| Hände mig med för flera år sen, skadan kunde enbart ha uppstått om jag sladdat in i en kant utan att dragkroken på något sätt skulle kunna ha tagit smällen. Efter en del diskussion så fick jag ersättning. Så ge inte upp efter ett nej. | |
|
Men har du tänkt efter noggrant nu? Är du helt säker att du inte kan konstatera vilken dag det skedde? Var inte frun med dig när bilen lämnades? Kanske sonen var med när du upptäckte repan? Har du verkligen gått igenom ditt minne? |
|
|
Inte för att det är till någon tröst men har du kollat vad det kostar att fixa skadan utan att ta det på försäkringen? Typ Spotrepair eller liknande? Varför göra något imorgon när du kan göra det idag ;-) |
|
|
Va tusan, hur har detta med OKQ8 backup förbigått mig? Verkar ju sjukt bra! Varför göra något imorgon när du kan göra det idag ;-) |
|
|
Ja det är fan skandalöst hög självrisk på vagnskade-"garantin", tror jag har en bit över 7000 för min 116i.. OKQ8 backup verkar ju rätt smutt faktiskt! |
|
|
Skadekostnaden blir inte så stor som självrisken är.... Nej, jag har inga vittnen att åberopa. Skadan är konstaterat av skadetekniker att jag inte kan ha åstadkommit skadan själv, men då jag inte har vittnen så är det kört att få något från TFF. |
|
|
okq8 är bra, använde den själv vid nyckel repning längs hela sidan samtidigt som jag tappade en fjärrkontroll i riddarfjärden = 0 kronor kostnad. observera dock att självrisktäckningen för vagnskada endast gäller "vagnskadegaranti", inte vagnskadeförsäkring. |
|
| morsan körde också samma trick på sin sura Hyundai i10, 65 sek för ett rutbyte :) | |
|
Men du använder väl inte försäkringen till en repa? Kostar väl ett par tusen att få den omlackat? |
|
|
Alltså, det kan ju aldrig bli dyrare att prata med föräkringsbolaget. Om skadan kostar mindren än självrisken så betalar man ju bara vad det kostar och försäkringsbolaget betalar noll. Däremot kanske man väljer annan metod för lagning förstås, än att lacka om. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Beppo vet hur det känns, skrev av mitt historia idag här på AP. Det är jätte tråkigt att man måste stå för skadorna själv och man betalar försäkring regelbundet. I mitt fall hade jag bilder på mitt fordon och motparts fordon. Plast bitar från min bil låg på motparts fordons kofångare. Motpartsfordon var oförsäkrad. Det räckte inte varken till polisen eller TFF! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.