AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.039

E46 320i med felkod p0340

jo
8
johank2
320i -00
Felkod P0340 har verkligen varit en surdeg för mig...

Allt började med att när man varmkört bilen och sedan skulle starta den efter några minuter så ville den inte gå igång. Man fick försöka några gånger och så hoppade den igång. Men så fort man nuddade gasen så dog den och man fick börja om med startförsöken... När den startat igen var den helt orkeslös och seg, den tog sig knappt upp i 70-80km/h och tomgången pendlade mellan 400-1200.

Jag kopplade då in min OBD2-läsare och fick felkod P0340.
Beställde en givare för insugssidan via ebay och monterade den samma dag som den kom.
Tomgången blev bättre och den dog inte så fort man nuddade gasen men den är fortfarande inte ok.
Nu är den svårstartad även om den stått en hel natt och varje gång man får tugga på starten så är den orkeslös och seg. Den drar även mer bensin nu än innan.

Jag bytte för en vecka sedan den givare som sitter på avgassidan men problemet kvarstår.
Den enda felkod som jag får fram är P0340.

Har någon här haft samma problem och kanske kan ha en lösning på mitt?
Kan det även vara så att givaren på ebay är skit och jag ska köpa en original från BMW?

Stort tack på förhand!
Dr
362
Drib
325i-08
Är detta någon användbar länk?
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad var det för märke på givaren du köpte?

Allt annat än högsta OEM-kvalitet (BMW original, Bosch eller VDO-Siemens) är ett lotteri med måååånga nitlotter!
Det finns många exempel där folk köpt billiga no-name-kinaskräpgivare, som varit sämre nya än den gamla "trasiga" som satt monterad.
Problemet är att de flesta utesluter givaren som möjlig felkälla eftersom den är ny och "måste vara hel"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
8
johank2
320i -00
Drib: Tack, den var användbar!

Johan B: Jag tror det är Kina-skit dessvärre...
Ska man köpa hos BMW eller finns det till bättre pris nån annanstans?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Känner igen mig. :-) Och då köpte jag ändå givare från tyska eftermarknadsföretaget Autoteilemann.de. Har mycket bra erfarenhet av dem. Givarna var fabr. Metzger som inte heller är en liten tillverkare. Min 330 sniffade misstänksamt på båda och bestämde sig för att fortsätta kasta felkod för avgassidan. Insugssidan ok dock. Så det blev en avgaskamgivare från BMW rakt av, men behöll Metzger'n på insugssidan. (Prisskillnad ungefär hälften mot BMW orig.)

När jag bytte vevaxelgivare på min 316 - BMW original.
Det vill man inte göra om i onödan.

A.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla hos reservdelar24.se, de brukar ligga bra till i pris.

Men köp enbart "märkesgivare" från t ex. Bosch eller VDO-Siemens, allt annat är som sagt ett lotteri med många nitlotter när det gäller olika givare och luftmassemätare etc...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.