|
|
|
|---|---|
| Hej! Har en bmw e46 01 170hk 320, och undrar om det får plats att sätta i en 330 från ungefär samma år? är motorfästena och så samma? det borde dem la vara. Samt behövs växellådan eller annat bytas isåfall? Tack för svar! | |
|
Yttermåtten på motorerna är identiska då det är samma grundmotor men i olika utföranden. Det finns en del trådar om detta - det för med sig en del med elektronik etc. och framförallt är det inte lagligt...sök lite i forumet så kommer du nog att få svar på alla dina frågor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Ej lagligt som sagt... men Eftersom vx-låda och slutvx har annan utväxling bör du byta även dessa. Du behöver även byta motorstyrning vilket i sin tur innebär att du behöver fixa med startspärren. Jag tror att det är en fult möjlig "bolt on" ändring. Däremot tror jag det blir enklare och sannolikt även billigare att köpa en 330. E |
|
|
Det går att flasha om motorstyrningen (vet ej hur) och då behöver man inte göra något med elektroniken såvitt jag vet. Det är ju samma kablar etc. Sen är det större kopplingslamell på 330 och som sagt växellåda för högre moment med annan utväxling samt annan slutväxel. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Det funkar med växellåda och slutväxel. Men lådan som sitter i 320 är tämligen klen och kommer garanterat att rasa efter en stund. Den är inte specad för särskilt högt vridmoment. Själva bytet är väl det minsta problemet, elektroniken är frågetecknet. Funkar B22-styrning ok till B30 eller blir du tvungen att flasha/byta? Blir det byte är det box, hela ews-systemet med box och tändning som måste komma från samma bil eller flasha bort det ur boxen om det nu går. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hej! B22 styrningen funkar inte till B30 utan måste bytas. Själva bytet är rätt enkelt, bara byta motorstyrboxen. MEN man måste fixa startspärren. Hur kommer besiktningen att reagera? Kommer de att se att det inte sitter en M54B22 under huven? Utanpå så är motorerna rätt exakt lika men det sitter ju motorkoder på själva motorblocket. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.