|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har haft bilen avställd den här vintern. Men för att slippa stå med ett tomt startbatteri när det väl är dags att påställa den igen så har jag ibland startat igång den för att på så vis ladda upp batteriet. Det har fungerat bra en lång tid, och varje gång har jag lyckats starta igång bilen. Men de senaste gångerna har jag varit dum och höllt motorn på högvarv periodvis. Jag fick för mig att jag kunde ladda upp batteriet snabbare så. Varje gång jag startat bilen så har jag låtit den gå i 10 till 15 minuter på tomgång. De senaste gångerna brukade jag låta den gå i en minut, och sedan ge lite gas för att öka varvtalet, hålla ett konstant varvtal i någon minut och sedan släppa efter lite eller helt, för att sedan öka igen. Normal tomgång brukar ligga på runt 900 rpm, och jag brukade ha den uppe i 2000 rpm som mest. Igår när jag startade den så åkte varvtalet upp och ner av sig själv, och jag var tvungen att ibland ge gas för att motorn inte skulle stänga av sig. Efter en kort stund så hade den stabiliserat sig. Men jag ville inte chansa och se vad som händer om jag låter den gå. För att gången innan så hade det börjat lukta brännt, och hela bilen darrade som om den fått frossa. En gång stängde den av sig när varvtalet gick ner för lågt. Det kom rök ur avgasröret efter att jag stängt av den. Vad är diagnosen? Är det skadligt att ha motorn igång för länge på tomgång? Vad har det för betydelse om man höjer varvtalet till det dubbla under en kort period? Jag var rädd för att stå med ett tomt startbatteri till våren. Nu är jag rädd att jag kommer stå med en trasig motor istället. | |
|
Hej, Jag vill minnas att det här temat har diskuterats tidigare och att det klart och tydligt har avråtts från Electro...'s modell. Skadar mer än den gör nytta, vilket möjligen tyvärr tycks ha indikerats i trådstarten. Som "falsterbo" skrev, ta hem batteriet och underhållsladda det. Om du har problem med lås och larm, skaffa ett andra batteri och växla om dem varannan vecka eller så. /Lennart |
|
|
Ja, nu ligger batteriet inomhus och laddas med en CTEK laddare. Jag var för lat för att ta in batteriet. Jag läste något om att det kan bero på att växellådsolja eller andra vätskor kommer in i motorn om det kommer rök ur avgasröret och luktar brännt. Hur skulle det gå till? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Nej, det kommer naturligtvis inte in växellådsolja i motorn. Min bil kan rysta lite och gå på 4-5 burkar när jag startar upp den efter en lång tids stillastående. Har hänt mig ett par gånger. Det låter som om du borde köra lite med din bil så den blir driftsvarm. Ladda det där batteriet med CTEK'en och starta och kör en hyfsad runda. Det är i alla fall mitt råd. OBS - om motorn inte börjar gå rent efter ett antal hundra meter och känns kraftlös, då ska du naturligtvis vända och inte fortsätta din tur. Då låter det som om det är verkstad som gäller. Rimligen bör du ju få en varningslampa på panelen också. Men som sagt, den verkar lite nyvaken. /Anders |
|
Ja, jag får hoppas på det bästa. Just nu låter jag den stå fram till mars månad. Men jag lägger in en länk till en intressant artikel här (på engelska), som skrevs i dagarna när snöstormen Jonas drabbade USA. Länk Jag kan bara säga att jag kommer aldrig göra om det här igen. Ur artikeln går det att utläsa att endast bilar med förgasare kan varmköras i stillastående på det här sättet, inte modernare bilar med elektroniska och datorstyrda insprutningssystem. Det gör direkt skada på motorn! Ingen nytta alls. |
|
| 40F = 4-5C i motortemp, efter det är det lugnt således. | |
|
Tomgång i sig är inte skadligt, dvs att stå i kön till snabbmatsrestaurangen med varm motor i 5-15 min. Det som är skadligt är att tomgångsköra en kall motor onödigt länge. Bättre att låta den värmas under normal drift för att snabbare få upp temperaturen. Men att använda tomgång som ett sätt att ladda batteriet skulle jag inte rekommendera, även om bilen står i varmgarage. Bättre för miljön, motorn och plånboken att ladda batteriet med ström. |
|
|
det är bara bortkastat du hinner inte ladda upp dne ström du förbrukat vid varje start på så lite tomgångskörning, tvärtom lägre oljetryck m.m Sen laddar itne alltid alla bilar lika bra på tomgång som på varv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.