AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.253

Bilmodeller med gott om plats för bakåtvända bilbarnstolar bak?

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Sedan hösten 2014 kan jag titulera mig tvillingpappa med allt vad det innebär. Vi har idag vår rätt stora Citroën C5 Tourer -09 som barnfraktare och har då två bakåtvända bilbarnstolar (BeSafe iZi Kid X3 ISOfix) i baksätet. Jag och min bättre hälft är 184 resp 177 cm långa och kan inte ha framstolarna fullt så långt bak som vi helst skulle vilja för att sitta optimalt.
Jag har börjat fundera över vilka bilmodeller (från ~2010 och framåt) som erbjuder ännu mer utrymme för att kunna ha stolarna bak men fortfarande ge gott om utrymme fram. Kombikaross eller liknande är ett krav...
Jag inbillar mig att 3-serie GT borde vara rätt bra, samma sak med 5-serie GT. Men vilka mer?
Skoda Superb? Pappa har en MB E300 -13 som jag trodde skulle vara jättestor men då isofix-fästpunkterna i baksätet sitter ganska långt fram påverkar det framsätesutrymmet negativt.

Passat/V70 och liknande tror jag (utan att veta säkert...) är praktiskt taget lika stora min befintliga bil.

/Masten
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Skoda Suberb spöar de flesta (om inte alla) bilmodeller gällande fritt benutrymme mellan fram och baksätet utan tvekan.

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Ja, Skoda Superb måste vara bra då den har bra benutrymme.

Hade ni tänkt att ha bägge i baksätet? Om ni kan tänka er att ha en i framsätet och den andra bakom denna så kommer det annars bli klart lättare att välja bil.
Jag tror inte du hittar någon som är så bra så du kan sitta bra i förarrstolen och ha en bakåtvänd stol bakom. Dessutom innebär det att du inte kan flytta förarstolen om ni har olika inställningar utan att krångla med stolen bakom.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mja, tanken är nog att ha bägge i baksätet. Har vid några långkörningar flyttat stolen som sitter höger bak till passagerarsätet fram, men tyvärr försvinner _väldigt_ mycket sikt då. Höger backspegel syns inte alls såvida man inte lutar sig bakåt lite. Kanske ett mindre problem iofs.

/Masten
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Jag har aldrig varit imponerad av Skoda tills min förra granne fick en Superb som tjänstebil. Jag måste säga att jag är riktigt imponerad. Den har klassens klart största kupé och bra bagage. Dessutom helt okej att köra med hyfsad motor och låda (om nu de nyare dsg:arna är okej?)

Han är 185cm, som jag, och när jag åkte bakom honom fanns ca 15cm mellan knän och ryggstöd.

Den är inte i klass med BMW vad gäller körning och chassi eller styrning, men godkänd alla gånger. Klart värd att kolla närmare på, kanske t.o.m billigare på begagnatmarknaden efter vw-dieselgate...

-Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!-
Jag kör Superb tdi 170 4x4 kombi som tjänstebil och är nöjd, det är ingen bmw när det kommer till chassi osv men den gör jobbet klart godkänt och är fruktansvärt rymlig i baksätet. Superb är dock aning smal för dess storlek men två barnstolar bak är inga problem, dock blir det väldigt trångt om man skall trycka in en vuxen imellan eller på sidan av två barnstolar, men det blir det nog i de flesta bilar.

Jag kör ca 4000 mil / år och tycker att komforten är ganska bra så länge man undviker 18" eller större på sommaren, vintertid uppskattar jag 4x4. Negativt är en relativt kort sittdyna så på lite längre körningar upplever jag att jag inte får tillräckligt stöd för benen. En bil som är bra på allt men inte bäst på något förutom just baksätet och dess benutrymme.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Hade en Superb 170 tdi 4x4 -09 innan BMW:n. Var överlag väldigt nöjd med bilen. Inga direkt krångel och fyrhjulsdriften saknar jag rätt mycket nu på vintern.
Och som folk sagt så är benutrymmet löjligt mycke bak, lite för mycket till och med.
Dom kunde ha flyttat fram sätena lite för mer bagageutrymme och bättre takhöjd (kanske inte lika illa i kombin då jag hade en sedan).
När frun som är 155cm satt i förarsätet fanns nästan plats för en till stol bakom hon.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Vi köpte en Hyundai i40 kombi med en 1,7 liters 136 HK motor. Visst märker man att bilen inte är lika fast/tight som en BMW, men med tanke på all utrustning man fick för priset är det en väldigt prisvärd bil med otroligt stora innerutrymmen. Motorn är stark på höga varm men rätt gaskänslig och man får lätt kärringstopp på för låga varv, vilket man inte är van vid med en diesel. På motorväg och långresor har vi kommit ner till 0,51/milen med nära nog full lastning och nordiska vinterdäck. Den går stabilt och bra och motorn drar starkt även i "autobahn-tempo"

Vi har haft barnstol åt båda hållen i baksätet och det är väldigt gott om plats för lilltösen. Lastutrymmet är även det väldigt stort även om bakluckan lutar ofördelaktigt mycket i ovankant.

Överlag är vi jäkligt nöjda med Hyundaien. 5 års nybilsgaranti är ju även det en rejäl bonus
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Subaru Outback har också ett helt hav i baksätet. Likaså bmw 7 serie Larsson 😉
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag har två barn 4.5 och 1 år som nu sitter i bakåtvända stolar (Besafe plus). När den lille satt i babyskydd hade jag honom fram i e91:an men när han blev för stor för det så var vi tvungna att köpa en BMW 7-serie f01-11. Jag ät 1.91 och sitter bra framför barnstolarna. Superschysst bil som kommit net bra i pris nu.

Jag tycker om bilar men skulle inte gilla att åka Skoda. Suv är heller inget jag gillar, så x5 gick bort. Var ett tag inne på 3gt som skulle kunnat funka med 19tum och m-sport, men föll istället för 7 serien. Den tar 500 litet i baggage och deb jag köpte har drag, om jag skulle behöva köra ngt otymligt. För lillen tar vid med oss en McLaren xt paraplyvagn som inte tar mycket plats, om nödvändigt så går det också att ta takbox.

Terry N
Hej

Körde E-class W211 (2007) medans våra tvillingar var små. Vi hade bägge i bakåtvända stolar bak från ca 1,5 års till ca 4 års ålder. Innan dess 1 fram och 1 bak. Tyckte att det var ganska ok att sitta fram, jag är 183 cm och har långa ben... Frugan 178 cm. Blir lite förvånad att W212 modellen skulle vara sämre eller lika där, bagaget växte iaf på W212, det är möjligt att det var lite på bekostnad av kupeutrymmet.

lite off topic: Nu är tvliingarna 6 år i sommar, och de har så mkt nytta av varandra, så bättre tider kommer, allt blir så mkt enklare och roligare sen. inte minst detta med bilval...
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ja, det blir bättre när de är större. När barnen blir större blir det 3-serie med bensinsexa igen. Om ekonomin tillåter M3!
Hade också en Superb innan nuvarande BMW, men jag skulle inte rekommendera modellen. Speciellt inte när du vant dig vid Citroen-komfort. Framförallt är det ljudnivån som är för hög. Dels är det däcskbuller, men det smäller även från hjulupphängningen nåt ervinnerligt när man kör över lite större ojämnheter. Bland BMW modeller så upplever jag att X3:an jag själv har är mycket rymlig i baksätet och även 3-serie GT.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.