AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.810

Funkar oljesug trots kall olja?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej, har en sån oljesug för oljebyte i bilen.
Någon som har erfarenhet av om det funkar trots icke driftsvarm olja? Jag har typ 10 grader i garaget.
Kan inte köra bilen för den står på pallbock och jag gör WD40-metoden på den så jag vill inte starta med befintlig olja i. Eller måste jag byta olja old-school med att lossa/tömma via pluggen i tråget?

Anders
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det bör fungera med en oljesug, men det är väl inte värre än att du får prova... Funkar det så funkar det annars får du tappa ut genom bottenpluggen. Eftersom du inte vill starta upp bilen så har du inte så mycket att förlora på att prova.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för svar, men ditt "bör funka", baserar du det på egen erfarenhet? :-)
Jag har nämligen ett option att lämna tillbaka sugen och spara 299:- då jag bara öppnat för att läsa instruktionsboken. Så vill gärna veta innan jag ens ger mig på det. Annars får jag krypa under o göra den kladdiga metoden. :-| Har bokat ny plugg + kopparbricka på Mekonomen iaf.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror det "funkar" men kommer ta oerhört lång tid med kall olja. Även med varm olja är det ingen vidare fart i de där pumparna. Men har du tid så...

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det 10 grader plus eller 10 grader minus?

10 grader plus skall fungera även om det kan ta lite längre än vid varm motor.

Jag har bytt vid yttertemperatur (typ 20 grader) på sommaren innan motorn är varm och det har fungerat bra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Johan!
Det är +10 grader. Ja jag kanske ska testa då.
Jag har ett 700W värmelement med fläkt i. Bilen står på pallbock, så skulle det vara nån idé att lägga elementet under chassiet/tråget en bra stund innan man börjar, eller gör det kanske varken till eller från?

(det blir ju skönare i garaget för mig iof :-) )

/A

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det gör nog rätt stor skillnad om du värmer tråget där oljan är.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Då gör vi så Johan. :-) Tack för kommentar ang detta.

/a

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ingen orsak, kolla bara noga så du inte ställer fläkten för nära något brännbart och/eller riskerar att det droppar bensin/olja på fläkten!

Mvh
Johan B

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Så mycket klödd istället för att bara kasa under bilen o lossa pluggen.
Så kan du låta den rinna tills du hämtat din nya plugg.
En bråkdel av tiden jämför med allt annat jobb du ska ha för att få ut oljan.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Håller med dig Smajly, om bilen redan står på pallbockar vad är då problemet? Ryck pluggen eller pluggarna låt de rinna. Så gjorde jag på bruksbilen, brukade låta de rinna någon dag. Brukade fortf stå och små droppa dagen efter..

Såna där oljesugar lämpar sig bara på marinmotorer där de är fysiskt oåtkomligt att rycka pluggen. Inget jag skulle använda på en bil då det både går fortare och man får ut mer skräp om man gör så som man bör göra..
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Uppskattar era synpunkter g0ry och Smajly. Ni har självklart en poäng.

Skall förtydliga: Bilen står på EN pallbock. Den står i lutning i syfte att få motorns cylinderrad något mer vertikal då det gynnar WD40-metoden. Den sida som är lyft gynnar alltså detta, men är förklarligt motsatt mot hur den bör vara lyft i syfte att tömma oljan optimalt. Jag har dessutom ett mycket trångt garage.

I ljuset av detta fick jag tipset i annan tråd att testa oljesug eftersom ja, det är lite knöligt att "byta lutning" nu och jag kan heller inte (ogärna) släppa ned bilen o köra den ner till lyften på GDS-hallen i min kommun.

Ville väl vara lite bekväm bara, men det mest skottsäkra tipset är väl att som vanligt lossa pluggen.
Jag ska överväga mina alternativ lite.

/A.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fast som sagt om bilen står snett så att det inte rinner ur ordentligt ut tråget så kanske du inte får ur allt med sug heller om oljan har runnit åt sidan?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men det är väl bara att sänka ner den från pallbocken och sedan suga ur oljan, då får du ut minst lika mycket som om du lossat pluggen i alla fall (givet att bilen står plant).

Vill du göra oljan lite varmare och mer lättflytande - kör på värmefläkten, men jag tror inte att den behövs.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har bytt olja i båten på hösten med kall motor. Kanske 10-15 grader. Det fungerar men tar ännu längre tid än vanligt. Men man behöver ju inte sitta och titta på under tiden den tömmer.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej igen, tack för konfirmering där Mats.

Jag har ägnat kvällen åt att suga rent från WD40 i förbränningsrummen. Det var en lite lätt slabbig historia (har en annan sugpump för det) men nu är allt ur i alla fall.

Därför hann jag inte med att tappa ur oljan, men när jag tänkte ta mig tid så kom jag på att jag inte hade nåt vettigt kärl. Har ju Biltemas "oljepanna" men man vill ju kunna hälla över i nåt som går att försluta. Typiskt. Inte en enda tom dunk som rymmer de dryga 4 litrarna.

I varje fall så velade jag lite, så jag tog ned bilen plant igen, och testade på "kul" om jag kunde välta upp den på andra sidan trots att det är trångt --> Länk och det gick.

Så nu finns iaf möjligheten imorrn att krypa under och ta ur oljan old-school.
Eller om jag kör pump. :-D

/A

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.