AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.127

Hur aktiverar man bromsfunktinonen på farthållaren 330i e90

sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
Godmorgon !!!
Jag undrar hur sätter jag på bromsfunktionen active cruise har jag missat nåt på spaken?
Bilen är fullutrustad och jag har varit ikontakt med bmw och dom sa att min bil har farthållare med bromsfunktion på instrument panelen jag kan se en bil och vägen ritad dvs på instruktions boken står det avstånd till fordonet framför. När jag sätter på farthållaren vi säger tex 90km/h då går som en kula runt hastighetsmätrare upp till önskad hastighet.

MVH bmw ägare :)
ch
49
charmas
F32 435i XDrive M-sport -14 MPPK, MPE
Farthållare med bromsfunktion betyder inte att du har funktionen att bilen bromsa när den kommer för nära framförvarande bil.
Farthållare med bromsfunktion betyder att den bromsas ner om påkopplat släp börjar svaja "wobbla".
Denna funktionen är kopplad till dragkroken.

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Farthållare med bromsfunktion betyder att om du har farthållaren inställd på exempelvis 100 km/h, sedan ställer in den till 70 (genom att dra spaken mot dig hela vägen 3 gånger), så kommer bilen att bromsa in till den hastigheten, istället för att bara motorbromsa. Samma sak om man kör i brant backe, och bilen rullar snabbare än inställd hastighet, så bromsas bilen ned till angiven hastighet.

Man kan också hålla spaken mot sig halva vägen, och låta bilen bromsa in till önskad hastighet.

Vill man öka, så är det samma sak. Håll framåt, så ökar den. Tryck framåt hela vägen framåt för att öka 10 km/h per tryck.

Tryck spaken nedåt för att stänga av, eller dutta på bromsen. Eller tryck på kopplingen. Eller dra i handbromsen.

Mvh
Tommie
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tommie har rätt.

Aktiv farthållare (det du trodde du hade) fanns inte till E9X.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Aktiv farthållare finns på E9X, men är extremt ovanligt.
Farthållare med bromsfunktion är däremot väldigt vanligt.

Mvh
Tommie
Tillvals utrustning E91:

"541-Aktiv farthållare med radarsensor och automatisk avståndsreglering."

sc
53
scania-5
bmw 330i , 2005
Tja lappen som jag fick av bmw står utrusnings koden 541 :)

MVH bmw ägare :)
Aktiv farthållare fanns precis som till E60 på 6cyl motorer (ej möjligt på 4cyl). Det är inte jätteovanligt på 330/335 i Tyskland. Jag körde en Arktismetallic 330i/6 E90 med det i september-05 i Tyskland
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Trevligt!

Du ställer in avståndet på rullknappen på spaken. 4 olika avstånd finns det.

Spaken: Länk

Bilen bromsar själv om bilen framför bromsar in, eller om du själv reducerar din inställda hastighet med mer än 10 km/t åt gången.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ber om ursäkt för felaktiv info, minnet mitt var alltså fel.
Ni
962
Nip
320i-04
Man undrar om aktiv funktion funkar i sverige och man faktist kommer fram eller om man bromsar sig genom tillvaron.

Är det en lucka till framförvarande så nog f-n kör någon om och lägger sig där. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.