AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.296

Rykande motor, men normal motortemp. E46 330xi touring-02

fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Som rubriken lyder så drabbades jag igår av att motorn började ryka.
Jag skulle på kvällen ta bilen till affären som ligger ca. 1,5 mil från hemmet. De första kilometerna hade jag fläkten på högsta frekvens mot framrutan för att smälta bort mindre isbildningar. I exakt samma ögonblick som jag ändrar fläkten till "auto" så känner jag att en doft av rök kommer in i bilen via fläkten. Tyckte att det var märkligt för det var inga bilar framför mig på vägen. Jag slänger en titt på tempmätaren som inte visar på att hög motorvärme. Efter ca. 30sek försvinner dock rökdoften och jag tänker att rökdoften ändå var någonting utifrån. Efter ytterligare ca. 1 mils körning är jag framme vid affären och skall precis svänga in till affärens parkering då jag ser att oljelampan började lysa gult och i precis samma ögonblick som oljelampan tänds så börjar det återigen lukta rök/brännt inne i bilen. Denna gång så pass att jag till och med noterar rökbildning inne i kupén. Jag tittar åter på motorns tempätare och ser att den fortsatt står på normal. Jag stannar genast och lyfter på huven med ganska stor rökbildning och värme under huven. Jag kollar oljestickan med tanke på oljelampan och ser mycket låg oljenivå dock inte alldeles i botten. Jag låter bilen stå för avkylning i ca. 30 minuter, det är ca. -15gr ute, innan jag försiktigt kör ett par kilometer till närmaste mack för att köpa olja.
På vägen till macken känns ingen rökdoft. När jag är framme vid macken lyfter jag på huven utan synlig rökbildning. Jag köper och fyller på olja och kör bilen försiktigt den ca. 2mil långa vägen hem. Ingen rökdoft på hela vägen hem.
Inga övriga andra defekter noteras, inga missljud, eller varningslampor etc.

Har någon en ungefärlig aning om vad rökutvecklingen kan ha berott på!? Doften påminde starkt om hur det kan lukta av en bränd koppling.
Kan den starka kylan ha åstadkommit en ispropp eller liknande någonstans i något system som senare smälte!? Om motorns kylningssystem, kylpumpen etc. gått sönder borde väl motortempen blivit hög och tempätaren visat på höga onormala värden!?
Någon som varit med om något som liknar detta!?
Bilen är en E46 330xi touring-02.

Mvh /Fredrik
Vevhusventilationen har beckat ihop/frusit !
Oljan trycks ut av övertrycket i motorn.
Vanligt är vid ventilkåpan (packningen).
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Tack för svar!
Förmodligen är din analys alldeles korrekt.
Minns att en packning till en av behållarna i motorn såg oljig ut igår. Reflekterade inte så mycket på detta då eftersom oljan så att säga inte såg "spilld" eller utstänkt ut, utan snarare prydligt och jämt fördelad runt packningen/topplocket.
Med din förklaring så var det således uttryckt olja pga. övertryck i motorn som jag noterade runt packningen/topplocket, vilket låter logiskt och rimligt.

Bifogar en bild på motorn från ikväll, med några "ritningar". Den kan ses här:

A) Visar var jag såg oljan igår. Det var olja runt hela topplocket på behållaren.
B) Runt och på detta område var det mycket varmt och hett.
C) Från och/ellerunder detta motorblock strömmade det upp rök.

Kan detta möjligen bekräfta din analys!?

Om vi utgår ifrån att det var "vevhusventilationen" som inte fungerade, vilket orsakade rökutvecklingen, så vill man ju gärna veta om den har "beckat ihop" eller om den var "frusen" vilket jag antar att man endast kan ta reda på genom att köra bilen och testa och se om det återkommer!?
Eller finns något annat sätt jag kan se om den är trasig!?

Vad är risken som du ser det med att köra bilen och där problemet uppstår igen!? Vad kan konsekvenserna och riskerna bli med detta, vad riskeras att gå sönder/brinna upp etc!? Motortempen är som sagt enligt mätaren på normal.

Mvh /Fredrik

När den (vevhus ventilationen) börjar krångla är det pga den börjar kleta igen av vatten/olje emulssionen (även benämnt "gult klet" ).

Oftast sker detta vid olje sticka ms nedre del samt den membran dosa som vevhusventilationen passerar igenom.

Till en början och vid kall väderlek så fryser denna emulssion av olja/vatten vid de passager som är tajtast och mest utsatt för kylan.
Isproppen kan släppa om bilen/motorn körts varm och står stilla en stundMen återkommer igen då Fart vinden kommer vid körning och när motorn kallnat.

Riskerna vid att köra med tät vevhusventilation är att trycket byggs upp och att antingen packningar ger med sej och/eller att cylindrar oljefylls och risken att kröka vevstakar mm ökar,dvs rejäla motorskador som följd.

Mitt tips är att byta ut vv delarna snarast samt byta ventilkåps packningen.
Att bara byta packningen nu och inte åtgärda vv delarna kan skada motorn mer samt skada en ny packning då trycket kommer öka ytterligare med en ny tätare packning.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har också en 330i 02'a och jag har erfarenhet av rökutveckling etc. likt dig.
Baserat på det jag kan läsa (jag kan inte se ditt videoklipp för det verkar inte vara delat publikt) så är jag helt enig med föregående talare, Alex.

Du har med mycket stor sannolikhet en igensatt vevhusventilation.
Denna, samt ventilkåpspackning skall därmed bytas.
För att det ska sätta igen sådär och faktiskt bli en propp, som sedan verkar ha löst sig (i ditt fall) tyder på att det finns tillräckligt med majjonäs i systemet för att det faktiskt ska hända. Och då måste den väck som sagt.

I mitt fall gick det inte riktigt lika långt som i ditt, och väderleken var inte "frystemp". Min ventilkåpspackning släppte kontinuerligt olja ner på grenrör (rök + doft som kunde ses genom huvens ventilationsgaller samt kom in i kupén). Det är möjligt att det bara var min packning (den var verkligen som glas/bakelit när jag lossade den) men jag ansåg att det kunde härstamma från ett övertryck (vv) också så jag bytte såklart även vv även om den visuellt såg rätt ok ut, om än lite torrsprucken efter sina 22 tusen mil.

/Anders
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Tack för era svar. Bra info. och högst troligt har jag fått förklaring till problemet!

Youtube-klippets inställning var av någon anledning satt på "privat". Har ändrat detta nu och skall gå att se.
Den visar dock endast en bild på motorn med skiss. Bilden togs dagen efter. Exakt varifrån i motorrummet röken kom är svårt att säga exakt, men att topplocket på behållare "A" i skissen var oljig noterade jag, samt att det var hett på och runt område "B" noterade jag likaså.
Uppfattade ungefärligt att röken kom under detta block "C".

Inget annat val än att man åker på att byta vevhusventilation samt packning...

/Fredrik
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Locket A är behållaren för styrservolja. (Den gröna lappen på den står det skrivet vad det är har jag för mig) Den har rimligen inget med ditt nuvarande problem att göra. Mitt lock där var också grötigt, det gjorde jag rent nån solig dag och sen var det inte mer med det.

Att rök kommer vid C är troligt. Du har ju grenrör därnedanför.
När motorn är sval, titta o känn längs med packningen, alltså skiljelinjen mellan toppen och svarta plastkåpan. Är nog oljigt där. Titta ned på den lilla plåten över grenrören. Det har nog drällt över kanten där.

A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.