|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Märkte häromdagen att fläkten som blåser mot ansiktet och fötterna blåser knappt nånting. Man kan känna lite att de fläktar men de är ingenting nästan. Fläkten till framrutan blåser på som vanligt. Vad kan ha hänt? Kan de ha med att de varit så kallt ute? Fel nr2 är halvljuset som står alldeles för lågt. Ljusbilden är typ 3 meter framför bilen bara. Sitter de nån givare på nån länkarm som gått sönder? Sitter den fram eller bak isåfall. Xenon är det. Bilen är en e91 -11 | |
| Imorse funkade både fläkten I bilen och halvljuset ställde in sig. Märkligt | |
|
Sannolikt dåligt laddat batteri. Bilen stänger av elförbrukare enligt ett visst mönster om batteriet dåligt laddat. Bla reduceras fläkthastigheten (men då är det riktigt kritiskt) Först stängs defroster av därefter...och till sist minskas även fläkthastigheten. Ladda batteriet omgående. Angående ljusbilden är jag dock osäker på felorsak. |
|
|
Electric Load Reduction - Engine Running In addition to increasing the idle speed and the specified charging voltage, the output of various electric loads can be reduced or loads can be switched off in order to reduce the power consumption in critical situations. The electric loads are shut down only under the following two conditions: • Battery charge status in critical range • Alternator fully utilized The following measures are implemented if the above conditions occur: Function Operation Control Module 1. Rear Window Defroster Clocking IHKA 2. Seat Heating Stage 2 SM/JB 3. Seat Heating 50% SM/JB 4. Heater Blower 75% IHKA 5. Heater Blower 50% IHKA 6. Mirror Heating Off FRM 7. Rear Window Defroster Off IHKA 8. Seat Heating Off SM/JB 9. Heater Blower 25% IHKA |
|
|
Drib. Du har nog rätt. Positionslysena tänds inte när jag låser upp bilen. Bakrutevärmaren tar dåligt Och nu dessa 2 fel Får testa att ladda batteriet imorgon. Dock startar bilen utan problem vid -20 grader |
|
|
Intressant eller skrämmande, jag har liknande symptom på värmesystem/fläkt på min 320d samt en lågt ställt vänster ljusbild. Provade att ladda batteri under natten och uppfattar att fläkthastighet nu gick upp på max i läge automatik men det känns ändå som systemet inte riktigt är i "form" utan temperatur "svajar" lite upp och ner. Att batteriet skulle vara svagt är dock inget man uppfattar när man skall starta bilen även om det varit hyfsat kallt de senaste nätterna. Om jag fattar Drib rätt finns det inget samband mellan ljusbild och ett eventuellt svagt batteri så där får jag leta andra orsaker. |
|
| På min funkar defroster,välkomsbelysningen,restvärme då o då. Men jag har fått fram att batteriet är lite dåligt laddat. Köpt ett nytt som ska i nu. Har ingen laddare och inget garage med eluttag. Så jag har det svårt att ladda batteriet. | |
| Märkte idag att min fläkt också var helt konstig. Har alltid auto läge på. Men idag så stod det full fläkt på displayen. Men det kom inte en gnutta luft. Men helt plötsligt så tänds auto lampan av sig själv o det börjar komma luft. Inte så mycket som det ska men detta va lustigt. -13,5 idag. BMW verkar ha svårt med kyla o batteri. | |
|
När det blir kallt så visas det tydligare vilken kondition batteriet har. Om man kör många korta sträckor, runt en mil och mindre så måste man underhållsladda batteriet emellanåt. Att ladda i ca 24h varannan månad räcker långt. Här är en laddare som fungerar bra för ändamålet: Länk Mvh Håkan |
|
| Hmm, det blir till att lägga någon timme i helgen...det är säkert orginalbatteriet som sitter i fortfarande och och då är det kanske inte konstigt om det börjar bli lite trött, bilen är ju några år. Jag tycker dock att man borde märka det när man skall starta och belastningen är som störst, men någon sådan tendens märks inte alls. Såg i andra trådar kring värmesystemet att det finns en hel del annat som kan krångla, men full effekt på batteriet måste bli första prio i felsökning. | |
| Gjorde ett ryck och beställde en INPA, så nu jävlar kan jag "impa" och få full analys på fler problem jag inte ens visste att jag hade. Jag skall försöka att återkoppla så snart jag kopplat upp mig... | |
|
Jag har nu bytt batteri. Och registrerat det som bytt batteri med autocom opus. Förhoppningsvis så kommer allt fungera nu. Det tråkiga va att i autocom opus kunde man inte registrera annat amp tal eller något annat. Bara regga att nytt batteri satts in. Jag köpte ett 80ah 800cca Varta F21 som sitter original i bilen för 2098:- med 600:- rabatt. Såg att voltpower tar 2150:- tror jag för det. Autoexperten drygt 2700:-. BMW Här i Gbg ville ha 3648:- för ett 80amp 800cca batteri. Paketpris med reggning av nytt batteri 4398:-. Bara reggning 1200:-. Helt SJUKA priser!!! |
|
|
Hej gaspo hoppas att det funkar nu..jag skall beställa batteri i morgon men det dyker nog inte upp förrän på måndag. Tudor AGP tror jag det heter på Mekanika.se. Bra ställe priser och produkter även om sortimentet till BMW är begränsat. Återkopplade gärna om du kan hur det går. Jag får nog min INPA på måndag och bör kunna regga det nya batteriet med den. |
|
| Det är nog ett TK batteri om det är Tudor. Då dessa är AGM batterier. Kolla upp vad du har för amp tal på ditt nuvarande genom att titta på det!. Rekommenderas starkt då ingen reservdelsfirma fick upp rätt amp tal till min bil. Inte ens BMW. | |
| Hej igen. Jag gjorde en koll och det heter Tudor TK950 AGM och är på 95Ah. begärt pris 2400 pengar. Det fanns ett annat på 80Ah även det från Tudor för 1460 pengar.... | |
| 1460:- då är det till 100% säkerhet ett TB batteri alltså icke AGM. Men som skrivet kolla vad du har för batteri fysiskt. Lätt att komma åt o titta på. | |
| Helt riktigt...det billiga ärTB och det dyra AGM. | |
| Hoppsan. Inte bara jag som har de problemet. Hoppas de "bara" är batteriet som är problemet. Men vilka priser de är på batterier. Visste inte att man måste programmera in i datorn att man har bytt batteri. Funkar de med autocom? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.