AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.492

Bmw e36 328i svårstartad efter en kallstart

is
2
isakpettersn
328i coupe -96
Hallå. Jag köpte en Bmw 328i coupe -96a för ett par månader sen och de är första bmwn jag ägt!
Har alltid kört med motorvärmare sen jag köpte den men då för ett par veckor sen så va det -28 ute och jag hade glömt att sätta i motorvärmaren... men jag va ju tvungen att ta mig till jobbet så.
Det sved i hjärtat när jag vred på nyckeln men efter ett par försök så tuggade den igång.
Och efter det så måste jag alltid gasa när jag startar den och den är trögare att få igång varm som kall!
En annan grej den har börjat göra efter det är att den dör ibland när jag släpper gasen och trycker in kopplingen t.ex påväg in i en rondell och den har blivit känsligare för att få "kärringstopp" än innan!
Tacksam för alla svar och tips vad de kan va! Ska in med den på brorsans jobb och göra en felsökning och se om de visar nått!
Mvh Isak.
We
57
WeX
530dA x-drive -17
Låter som den symtomen jag hade när min kamaxelgivare gav upp mer och mer (den som sitter fram vid vanos och känner av insugskammen). Men det var en E46, oklart om det är samma motor i din? Min startade ibland direkt, ibland fick den tugga lite. Var orolig på tomgång, dog ibland. När man kopplade ur dippade tomgångsvarvet väldigt lågt. Orkeslös på låga varv (köra i kö var ett helvete).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkodsavläsning är första steget!

Kam- eller möjligen vevaxelgivare låter troligt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Haft likadana problem när jag hade en 328 e36 samt e46, båda löste sig med att byta kamaxelgivare.

Kan även vara läge att se över vanosringarna på din bil, om du inte redan gjort det, då det finns en del effektivitet som kan sprungit bort successivt med tiden.

Symptom på felande vanosringar:
Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption.
Repairing the vanos seals provides:
Overall increase in torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Resolution of bogging then surging at 3k RPM. Smooth even distribution of power and RPM transition. Resolution of engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Quiet stable idle. Smooth easy takeoffs. Improved performance when AC on. Reduced fuel consumption, by ~10%.

Se följande länkar för var du kan finna dessa ringar:
Länk
Länk

Bytte ringarna på min e46a, det var inte natt och dag, men det blev en väldigt märkbar skillnad och absolut värt det. Nu såhär i efterhand kan jag säga att även min e36a hade behövt samma ingrepp, men då var jag lyckligt ovetande. =)
is
2
isakpettersn
328i coupe -96
Tack så mycket ska kolla upp det låter ju som liknande symptom som jag upplever!
Vanosringar vad är det? dum fråga kanske men ni får ha överseende!
För jag upplever ju att den har lite sämre vrid på lågvarv därav att de är lättare att få motorstopp, så skulle ju mycket möjligen kunna va de!
Tack för hjälpen hörni!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Kam/vevaxelgivaren bör du ge dig på först och främst, den är relativt enkel att byta och går fort.
Kika lite i följande tråd: Länk
Länk

Kolla grundläggande saker så den inte drar tjuvluft samt felkoder.

Vanosen bör du se till att du har en helg för det är ganska tidskrävande och mer komplicerat än givaren. Vanosen är värd att göra, men inte innan kam/vevaxelgivaren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Innan du byter något alls - gör en felkodsavläsning!
Felkoder är väldigt viktiga för att kunna felsöka vidare, de ger sällan en 100%-ig "lösning" på problemet men ger värdefull information i felsökningen!

Att byta delar på måfå är en dyr gissningslek...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer, läs felkoder.
När motorn går, hur är tomgången? Kall som varm.
Tomgångsventilen måste ju fungera också efterseom den styr start, tomgångdreglering och att "fånga" motorn när man släpper gasen och frikopplar.

Vanos ger normalt inte dessa symptom (motorn fungerar perfekt om du dtsr ur sladden till vanos), utan försämrar prestanda och ekonomi mer generellt.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kan också rekommendera att ge VANOS enheten en översyn. Gjorde detta på E46an jag hade och blev en väldig skillnad i motorkaraktären. Stabil tomgång och drog jämnt och fint på 5an ifrån 50km/h och uppåt.

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.