AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.132

Bmw e46 325i laddproblem

al
12
alex_152
325i sedan -01
Hej! har problem med min bmw 325 -01 batterilampan började lysa i fredags och generatorn slutade ladda och jag blev strömlös.
Idag laddade jag upp batteriet samt så plockade jag lös luftburken och knackade på generatorn och rengjorde kontakten på baksidan, sen kopplade jag in allt och allt fungerade förutom stereon, ingen batterilampa lyste, så for och körde en sväng för att vara säker så att allt fungerar så kör till affären och när jag ska starta bilen igen så slocknar inte batterilampan, så börjar köra hem och då slocknar batterilampan men börjar att lysa efter en stund igen.......är det generatorn eller voltregulatorn som är dålig?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är svårt att säga utan att koppla upp generatorn mot ett oscilloskop för att se hur laddströmmen ser ut...

Det är dock vanligt att kolen i laddregulatorn tar slut efter kanske 25 000 mil eller så.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
12
alex_152
325i sedan -01
aha okej såg att generatorn inte var så svårt att byta samt att den kostar i stort sett lika mkt som en ny regulator.
Den har gått 26xxx, men tycker det var skumt att stereon la av helt plötsligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen känner av att spänningen är för låg, slår den ifrån olika strömförbrukare i en prioriteringsordning för att prioritera "livsnödvändiga system" - där lär stereon vara en av de första strömförbrukarna som slås ifrån.

Mät vilo- och laddspänningen som första punkt i felsökning.

Mvh
Johan B

al
12
alex_152
325i sedan -01
hmm okej mätte upp att när den laddar så ligger den på 13,8 och när den inte laddar runt 10,5-11
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Batteriets laddning är sopslut kan man konstatera till att börja med!

Ladda upp det omedelbart med en bra extern laddare så kanske du kan rädda det.

Tar det inte laddningen eller tappar den väldigt fort, är batteriet kass - bara att byta ut.

Nästa steg efter du laddat batteriet är att kolla om generatorn laddar hela tiden eller slutar ladda efter ett tag - så brukar det börja när kolen är slitna.
Anslut en avsäkrad (så nära polerna som möjligt om du skulle råka få kortis!) elkabel till respektive pol på batteriet och dra in kabeln i bilens kupé och koppla in multimetern på kablarna - nu kan du live-övervaka laddningen under körning. Det märks direkt när generatorn slutar ladda för då sjunker spänningen till typ 12-13 volt, under laddning bör du ligga på 14,4V eller lite mer (tomgångsvarv brukar ge typ 13,8V som du har mätt upp nu).

Tappar generatorn laddningen är det troligen kolen som är slut. De går att byta löst i regulatorn men är pilligt, enklast men dyrare är att byta regulatorn med kol.

Mvh
Johan B

al
12
alex_152
325i sedan -01
okej. ska prova det.

är det denna jag ska byte ut elelr är det lika bra att byta hela generatorn??

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Säkrast är givetvis att byta hela generatorn, men det är mycket billigare att byta bara laddregulatorn (om den är kass) och ännu betydligt billigare är att bara byta kolen (om det är de som är kassa) - det sista alternativet kostar typ 50 kr i delar.

Det finns två leverantörer (Bosch och Valeo) av generatorer till BMW och de är direkt utbytbara MEN du kan inte använda reservdelar från ena märket till andra. Du måste även kolla "storleken" (laddkapaciteten) på generatorn då laddregulatorn och andra delar kan skilja sig åt mellan "små" och "stora" generatorer.

Både tillverkare, storlek och art.nr. står på generatorns bakre gavels sida - går att läsa utan att demontera den.

Kolla med Frejs bildelar om du skall köpa reservdelar.

Mvh
Johan B

al
12
alex_152
325i sedan -01
Tror jag hittat problemet Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.