AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.430

520 2012 Batteriladdning på tomgång?

Fick problem med att batteriet behövde laddas och att vissa funktioner kopplades bort.
Satte i ett nytt batteri och åkte 23 mil. Eftersom det var kallt, upp mot 30 grader så satte jag i motorvärmaren och startade vilket gick bra. Lät sedan motorn gå på tomgång ca 1 tim. När jag sedan stannade motorn så dök felmeddelande upp att Ladda batteriet, vilket jag gjorde. Åkte ytterligare 23 mil och inget felmeddelande erhölls. Start stopp funktionen går dock ej på. Är batteriet fortfarande för lite laddat?
Drar tomgångskörning ur batteriet?

em
906
em3
M3 cab -03
Om du har en multimeter kan du se hur bra/dåligt generatorn laddar på batteriet. Med strömförbrukare på och tomgång, kanske inte generatorn ger tillräckligt?

em3
Varför lät du den gå på tomgång en timme?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka att generatorn inte laddar fullt vid tomgångsvarvtal, dessutom kanske du har haft olika system aktiva (påslaget eller aktiverat automatiskt av bilen) som drar ström...

Hur gammalt är batteriet?

Normal livslängd för ett batteri är 3-5 år. Ett "slitet" batteri tappar kapacitet.

Dieselvärmare drar mycket ström!

Bilen har ett övervakningssystem som hindrar att strömkrävande funktioner som dieselvärmare inte slås på om spänningen i batteriet är för låg - bilen prioriterar ström till att kunna starta bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Batteriet är 1 vecka och detta var första långresan, endast några starter dessförinnan.

Ingen dieselvärmare och vad jag vet inget påslaget, annat än det jag inte ser.

Eftersom det var så kallt lät jag motorn gå på tomgång för att slippa göra 2 starter. Trodde att batteriet skulle sparas på det sättet.

Med Cetek 5 laddare så blev det nya batteriet fulladdat på 3 timmar.

Måste batteriet ha en viss kapacitet för att start stopp funktionen skall gå igång?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, fast start stopp påverkas inte bara av batteriet. Har du kupevärmen på och motorn inte är varm (det blir den inte om du står på tomgång i -20 med automatiken på 22!) så kommer den inte att stoppa.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Mät laddning på tomgång samt vid 2500 varv.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Start och stop funkar ej vid en vis temperatur. Kolla din instruktionsbok
em
906
em3
M3 cab -03
.....glömde...om du bytt batteri nyligen, säkra upp att anslutningarna är tighta!!

em3
Logga in via huvudsidan sen gå till ditt inllägg.
em
906
em3
M3 cab -03
TACK, Delorian, då var det fixat, och hur jag kommer att bestraffa min "mus" för dåligt uppträdande, blir inte offentligt... :o)

em3 ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Registrerades batteribytet i datorn?

Det bör man göra för att få full effekt från det nya batteriet.

Om du bytte storlek på batteriets kapacitet, skall detta även programmeras in av samma anledning.

Mvh
Johan B

Tack för svaren
Laddning tomgång 14,72 och vid ca 2500 varv 14,89.

Det nya batteriet, lika kapacitet 80, är ännu inte registrerat i datorn, men skall bli.

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Är ingen expert men nära 15 volt är inte det lite väll mycket runt 14.3 volt har jag hört generatorn ska ladda
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, riktvärdet är 14,4V men det sker även en viss temperaturkorrigering - så om det är kallare ger generatorn lite högre laddspänning.

Mvh
Johan B

Även jag har 14,7 volt i laddning.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
På nyare bilar som har AGM-batteri så är laddspänningen ngt högre, ca 14,8V (i det högre registret).

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Förutom att den bränsledrivande kupévärmaren drar ström då den startar så drar den vanliga kupéfläkten mycket ström.

Andra källor som drar mycket ström är bakrutedefrosten och ytterbackspeglarna (som på många bilar aktiveras automatiskt när det är kallt utan att det indikeras någonstans)

Så om du hade klimatanläggningen igång under denna tomgångskörning så har du ytterligare en orsak varför det laddade dåligt.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.