AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
971

Jag ÄLSKAR min ix!

to
8
tomaselvis
325ix -89 E30
Jag har haft henne i två år nu och jag känner att vi kommit varandra närmare. Jag ger henne dricka och omvårdnad, och hon tar mig till oanade höjder. Det finns få saker som är så roliga som en ix på skithalt underlag! Snart är det vinter, tralalalaaaa...

/ Tomas
Humm.
Du är nog en av dom få som längtar efter vintern.
Jag gör det inte. Denna sommaren är den bästa och den får gärna fortsätta till jul.

Mvh.
Micke Olsson
dirver den Ix-E30 likadant som dom nya ix? asså med 60% bak å 40% fram,eller har dom 50 50?
Crusty
Det finns få E30 ägare som längtar till vintern......
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Har för mig att det var 64% bak och 36% fram! minns kanske fel!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Nästan rätt... 63% bak, 37% fram. Mer vet jag knapt om drivlinan, men F-N vad kul den är på vintern!!! (Och smala grusvägar också förresten.)
Längtar lite jag med faktiskt, trots att det nästan är bikiniväder fortfarande...

4wd is king
fr
79
froven
2002 tii -74
325ix -88
Kan bara hålla med föregående talare. Enda problemet är
att det alltid tenderar att gå väldans fort när man skall leka och få lite svansvift. Eller för att citera en racinglegend (tror det var Jackie Stewart):
"If everything seems under control, you´re just not going fast enough!"
//Peter

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Uj uj uj vad jag längtar till vintern!
Är så kul att leka med folkvagnarna (läs Audi) som är SÅ bra med sina dieslar med 4 hjulsdrift... hi hi...
Har ju "bara en 318"...

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
to
8
tomaselvis
325ix -89 E30
Lekte på Solvallaparkeringen förra året på glansis! Vilka trix man kan göra med denna ängel. Fullt rattutslag från stillastående, sedan på med lagom gas och bilen snurrar runt på samma fläck(billig fylla).

Var ute vid Husbygropen i somras och knäckte en sprillans 4WD Audi uppför en brant sandhög(ingen aning vem fan det var). Efter 5-6 försök klarade han högen. Då backade jag upp... ;)

Denna bil är otrolig. Ahhhh...
/Tompa
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jens Ek: ööö.... ändvänder du bikini :)

----------------------------------------------------------------------------
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Själv har jag (ännu) aldrig kört min iX på halt underlag, men jag är fånigt förtjust i den ändå. Mycket trevliga bilar, omän något trötta. Det senare går ju att åtgärda, dock. :-)

Kiip Spiiding!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
deejaywasp> öööh... självklart, gör inte alla det?

4wd is king
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Bikini väder? kom upp till Norrbotten, vi har också haft en jävligt varm och skön sommar, men den är slut!

Brrr, -5 nu på morgonen också, säkert ännu kallare på natten!

/Simon
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vanlig E30 diff e oxå rätt kul...så jäkla lättkontrollerat tycker jag...
Däremot jävligt obehagligt sladdrig på en snömoddig väg. Fy fan
Cr
8
CroMann
740 -00
Nu kommer en fråga från en som inte anser sig vara i närheten av en rally fantom men....
Jag funderar på att byta bort 740:n till en fyrhjulsdriven 3 serie. Har dock lärt mig att någorlunda bemästra ev. släpp på vinterväglag med bakhjulsdrift, men är det mycket svårare att parera med fyrhjulsdrift. Frågar detta för att jag faktiskt är rädd för att köpa 4hjulsdrift av den anledningen.

/cro
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ingen fara alls... iX:en släpper med baken först då den har mesta driften bak.

Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Största skillnaden (när vi jämför iX med rwd 325) är att när det går bredare än man planerat skall man göra tvärt om. Alltså plantera pjäxan i pannrummet tills den gror och inte styra emot (för mycket) i stället för att frikoppla och styra emot utav h-e.
Bönerna/svordommarna är samma i båda fallen.

Detta kräver lite tillvänjning, förslagsvis på en stor parkering e.dyl.
Detta gäller dock främst vid provokativ körning, det är inget som "hoppar upp och biter en" när man gör en vanlig omkörning i modd eller så, det finns alldeles för mycket grepp för det.
Köp Xi! :-)

Kiip Spiiding!
to
8
tomaselvis
325ix -89 E30
Gasa dig ut ur faror! Det är därför iX är så fruktansvärt rolig. Det är bara att styra och gasa.
Ibland har jag trott att jag, bilen och en stolpe kommer att förenas i en ljuvlig symbios, men i sista stund griper iX guden in och trollar upp en på vägen med bra marginaler!
Det tar en stund innan man vänjer sig vid känslan.
Försök inte att trampa ur och styra upp.
/Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.