AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.833

Bmw 525d E61 startproblem

kr
7
krill3
Bmw 525-d M
Tjenare !

Inköpte en bmw 525d -05 nyligen och nu när det är mellan -10 -15 så startar inte bilen.
Försökt glöda några gånger utan resultat. Prövade med startgas och då funkade det.

Vet att glödstiften kan vara kassa men dessa är bytta i somras av förra ägaren.
Jag laddade batteriet under natten nu ( 11h stod det på laddning) när jag öppnade dörren på bilen hoppade dioden med fulladdat på laddaren direkt ner till laddningsfasen igen.

Detta borde indikera på att det är batteriet som spökar ?

När bilen är varm är det absolut inga problem att starta den.

Vad rekommenderar ni för prisvärt batteri? Kikade på varta silver som ska vara bra speciellt för diesel motorer och bilar med mkt elektronik i.

Mvh
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Välkommen till forumet.

Kolla glödrelät, inte heller ovanligt om
det inte är bytt innan. Sitter under insuget.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag stoppade i ett Exide 95Ah AGM.

Mvh Jonas B
kr
7
krill3
Bmw 525-d M
Kan jag på något vis mäta fram om glödrelät är dåligt ?

Eller behöver det läsas av med dator
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att laddaren går ner på laddfasen igen när du öppnar dörrarna är helt normalt för när du öppnar dörren "vaknar" bilen och då drar olika system en hel del ström plötsligt - då sjunker spänningen i batteriet och därför går laddaren in i laddfasen igen.

Ladda batteriet någon gång till och låt den helst vara ansluten några dygn - för även om laddaren indikerar "fullt" tar det lång tid efter "grön lampa" att få i de allra sista procenten i batteriet.

Varta Silver är ett väldigt bra batteri.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Startade bilen som den skulle efter laddningen av batteriet?
Om så är fallet är det troligen batteriets laddning (eller ev. skick) som var dålig när du hade problem tidigare.

Mvh
Johan B

kr
7
krill3
Bmw 525-d M
Nej bilen startade ej efter laddning heller. Efter några försök av start ryker det ngt höger fram i motorutrymmet med såg jag

Batteriet visar även i den cirkeln att det behöver laddas trots det stått hela natten.
Var alltså fortsatt helsvart i den cirkeln och inte grönt som de ska vara när det är laddat.

Mvh
kr
7
krill3
Bmw 525-d M
Vart och kollade i bagaget nu och det sitter ett biltema silver batteri i plockade ej bort det så jag kunde se AH.

Men har för mig att i tester som utförts så har just biltemas batterier visat sämre egenskaper vid kallt väder ?
za
6
zackamk
BMW 535D M Touring
Kolla i din pärm i bilen om du hittar ett kvitto på batteriet, för biltema lämnar 4 år garanti, har faktiskt ett sånt själv 100amp på min 535D E61 o det är absolut inga problem även nu när det var -18 grader

Mvh zacka

kr
7
krill3
Bmw 525-d M
Zackamk : Hittar inget kvitto i pärmen men jag tror inte det är ngn garanti på detta för det är ett grått/silvrigt biltema batteri inte eph eller agm som de ger garanti på nu , det var dock på 100AH.

-------------------------

Jag lyfter tråden lite då de jag tror det är kabelbrott i bakluckan med. Jag kunde igår inte öppna luckan med dosan eller ta i handtaget på bakluckan. Fick ta det via knappen i kupén och då låste den sig fort igen så fick springa för att hinna få upp den. När den stängs halvvägs hör jag att den låser redan då ?
Ska det göra såhär ? Enligt tidigare ägare ska även kabelhärvan till bagageluckan vara bytt så tycker inte de borde ge problem nu igen ( självklart kan allt hända med ändå ) ... Funderar på om detta spökar och drar tjuvström på ngt vis för när jag öppnar en dörr och sen stänger den så släcks inte takbelysningen självt utan jag måste trycka av den manuellt. Beror detta på bakluckan eller pga av batteriet är dåligt och bilen "väljer" bort denna funktion för att spara ström.

Att tillägga är att förra ägaren hade problem med att glasluckan öppnade och stängde sig hur den ville även vid körning så han hade bara klippt de kablarna.
Går det göra på de viset eller måste BMW programmera in i Idriven att den är " borttagen" ?

Att tillägga ytterligare är att jag hade felmeddelande i datorn " vehicle battery " så fläkten går ej på fulla varv , dålig värme osv .. Sen gick larmet 2ggr imorse.

Jag laddade batteriet i 40h mellan fredag - söndag bröt bara 1h då jag vart iväg till affären för handla. Trots all denna laddning visade batteriladdaren fortfarande på första laddningsfasen
En liten batteritest som kanske kan ändra på vissa fördomar:

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte helt lätt att avgöra vilka som är bäst, lite andra tester med annorlunda rangordning:

Länk
Länk
Länk

Intressant i sammanhanget är att Exide och Tudors batterier är EXAKT SAMMA BATTERIER, men med olika etiketter/namn, ändå får de olika betyg då prestandan skiljer lite - troligen ett resultat av tillverkartoleranser och/eller olika batcher vid tillverkningen!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.