|
|
|
|---|---|
|
Hej, registrerade mig här nu då jag har ett problem som jag inte hittat något vettigt om på nätet. Jag har en F10 2015 och det kommer ett visslande/ vinande ljud i kupén när man åker i landsvägsfart. Efter massa felsökning har jag konstaterat att om man sätter tejp runt skarven mellan njurarna kromkant och huven så tystnar det. Har just nu en hyrbil, också en F10 2015 som låter ännu värre, gjorde samma test på den och det blev tyst i den också. Är det någon mer här som upplevt detta missljud? | |
|
Konstigt, har en MY15 520d, knäpptyst hela vägen upp till toppfart på autobahn. Har du kollat alla glipor på plåten och sånt som kan vara lite off från fabriken? Isåfall bara åka in o få det justerat. |
|
|
Ja på det sättet att jag använt maskeringstejp och har kommit fram till att en tejpremsa över "skarvarna" mellan överkanten på njurarna och själva motorhuven gör en enorm skillnad. Jag har det fenomenet på min bil som nu är inne på verkstad för andra garantiärenden men jag påpekade detta och det ska bli intressant att höra vad dom kommer fram till. Men det som fick mig att reagera var hyrbilen, också den en F10 2015 led av samma symptom och blev också tyst när man tejpade på det här sättet. Hyrbilen har ett kraftigare ljud än min och det är påtagligt. Känns konstigt om jag skulle ha råkat stöta på dom enda exemplaren som lider av detta. Borde vara fler som har samma symptom. Jag har även haft med en annan person om lyssnat och instämmer fullständigt i mina slutsatser så att jag skulle vara extremt känslig håller jag för osannolikt. |
|
|
Har haft samma problem med min sedan ny - rätt irriterande i en annars så tyst bil (och just därför). Tack för tipset - ska kolla om det hjälper för mig med! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Rapportera gärna resultatet. Man blir ju lite nyfiken. | |
| Är det skåran/skarven njure-front, eller skåran/skarven front-motorhuv du tejpar? | |
|
Hej Det mellan njurarna och huvplåten. |
|
| förmodligen pratar vi förbi varandra, men i min värld så är det en viss yta mellan njuren och motorhuve, titta tex på Länk Tejpar du då hela ytan mellan njuren och motorhuven? | |
|
Ha ha ja sånt här kan ju vara stört omöjligt att beskriva med ord. Men det jag vill täppa till är det lilla "gapet" som blir mellan njurens kromkant och plåten som omger den. Främst då i överkant på njurarna. Jag slängde ihop en liten bild för att visa hur jag tejpat. Länk |
|
|
Tack, nu är det tydligt :) Jag skulle prova att dels se om jag över huvud taget kan rucka på njurarna, och isf se om jag kan dra / trycka / vinkla dem på olika sätt och se om ljudet försvinner. Sedan skulle jag även prova med att lägga en tunn sträng av någon massa i njurkanten mot plåten och se om det tystnar. Dock är det väl bra om den massan är enkel att ta bort om det inte hjälper. |
|
| En fråga, hur lyckades du lokalisera ljudet till njurarna? Anledningen till att jag frågar är att jag har ett vinande ljud i min Audi A4 Allroad. Det uppstår vid ungefär 120km/h och däröver. Men jag lyckas inte lokalisera det alls? Hur gjorde du? | |
|
Hej Stort tålmod och mycket tejp är det mycket enkla svaret. Tejpa och provkör X100 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.