AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.159

Problem få upp motortemp, Aktiva kylargardiner 520d -15 F10

Sida 5 av 5
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Enligt den videon så är det ju som jag trott då.

Den ska vara öppen vid stillastående samt stadstrafik! Jag är dock inte övertygad.

Nästa steg blir GoPro på fronten sen upp i landsvägsfart!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag tolkar det så att den ska vara öppen när temperaturen stiger så att den blir varm.

Vid sträng kyla bör den väl vara stängd även vid stillastående eller i stadstrafik, och öppna först när (om) den uppnår tillräckligt hög temperatur.

Jag är fortfarande tveksam till om öppen/stängd i verkligheten kan påverka bilens bränsleförbrukning och aerodynamik i någon betydande omfattning.
Särskilt med beaktande att en bils genomsnittshastiget brukar vara omkring 60 km/h.

(Vid +200 km/h, eller i topphastighet, kan det säkert ha en betydande påverkan. Men i dessa hastigheter brukar väl inte fokus ligga på bränsleförbrukning...)
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Tack för video

hittade även en jag åxå

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Förlåt, skrev lite otydligt.

Jag tolkar det så att den ska öppna först när motortemp stiger,
men alltså vara stängd när motortemp är låg.

Men det finns även fler parametrar,
tex att den stänger vid hög hastighet då fartvinden kyler tillräckligt ändå, bl a genom nedre intaget för kylluft.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Termostat bytt igen! Ingen skillnad. Så mitt problem ligger inte termostatmässigt. Fan den ursprungliga termostaten funkade "lika bra" som dom nya. Tror N47 motorn är boven.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Upprepningar:

Min nya 118d (100 mil), utan dieselvärmare och utan lameller/kylargardin, kommer upp i arbetstemperatur inom fullt rimlig tid och den håller en absolut utmärkt värme i kupén även vid -20°.

E61...vid sträng kyla så valde jag att täcka njurarna till 100% och att täcka nedre luftinsläppet till 90%.
Det enda luftinsläpp jag hade var precis vid givaren för utetemp.
Vid -10° hade jag en öppning på ca 10x10 cm och vid -30° ca 5x5 cm.

Om du vill testa funktionen i att täcka luftinsläppen så kan du göra ett mycket enkelt prov genom att köpa svart vävtejp (t ex på Jula?).
Jag använde själv den metoden på min E61. På 10 m håll syns det knappt om man gör det snyggt. Ser mest ut som att man har svarta njurar.

Vid omkring 0° skulle jag själv täcka njurarna helt.
Nedre luftintaget skulle jag täcka till minst 50%.
(Jag skulle erfarenhetsmässigt gissa att en öppning som motsvarar ca 15x15 cm i normala fall är tillräckligt om det inte blir mycket varmare än +5°)
Med vävtape är det enkelt att justera insläppet genom att sätta dit eller ta bort en bit tape och anpassa sig om ute-tempen förändras i någon större grad.

Som jag sagt tidigare, jag har själv kört en hel del med bara ca 10x10 cm hål som enda insläpp.

Men man skärmar av på eget ansvar och man måste själv hålla koll.
Den ska ju varna i god tid innan den blir för varm(?), så det borde vara riskfritt.
Jag vet dock inte hur olika modeller varnar vid hög temp?

Mina bilar har aldrig blivit så varma att jag fått någon varning, trots att jag alltså varit duktig på att skärma av och trots att jag många gånger råkat ut för temperaturskiftning till varmare väder...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Om man är det minsta uppmärksam så märker/hör man tydligt om kylfläkten startar.
Den aktiveras i god tid, så det är ingen fara.
Men om den startar så har man ju skärmat av onödigt mycket = då tar man bort en liten bit tape...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag skulle önska mig en modern och väl fungerande kylargardin som täckte kylaren (inte fronten) på motsvarande sätt som på gamla bilar.
År 2017 skulle det ju inte behöva vara med typ en "badkars-kedja" man manuellt reglerade insläppet, så som det var på farfars gamla Volvo Duett, där det hängde en badkars-kedja som dinglade under instrumentpanelen och som han drog upp och ner beroende på temperatur...

De aktiva lamellerna i denna tråden visar ju att funktionen skulle var möjlig att få till.
Men för att hjälpa till att få upp motortempen så skulle de behöva täcka kylaren MYCKET bättre än vad som nu är fallet.
Som jag sagt tidigare så tror jag att de är i stort verkningslösa i vinterkyla vad gäller att få upp motortempen pga av att de skärmar av på tok för liten del av inströmmande luft.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ulf:Håller med till fullo. Man ser ju även att "gardinerna" inte ens täcker hela njurarna. Det e ju lite lustigt.
Go
8
Golge
520D F11 -15
Kom ni fram till något mer angående varför era kylgradiner är öppna från när ni starta bilen samt oljetemperaturen?
Jag har fått samma problem på min F11.

Syns att kylaren har fått en del stenskott jämfört med innan när den var fin.

Jag tror det uppstod när BMW återkallade bilen för byte av EGR-kylaren. Har era blivit utbytta?
Jag har även haft kabeln till "snöventilen" som var av. Efterkonstruktionen för att värma insugsluften för att det inte ska bildas is på turbobladen som resulterar i obalans samt skuren turbo fick jag förklarat.

Gardinerna ska hamna i säkert läge vid något felkod runt dess styrning dvs öppna.
Jag har ingen felkod på min bil men gardinerna öppnar direkt när bilen startar.
Oljetempen är relativt snabb upp till 90°C men därefter tar det tid om den ens kommer upp till 100°C. Kör landsväg 50-90, 6,5 mil. Oftast hamnar oljetempen på 95°C förutom när partikelfiltret bränns ur.
Har ni bytt era batterier? De enda felkoderna jag har fått nu senast är låg spänning på givarna före och efter partikelfiltret. Funderar om hänger ihop.
Annars har jag inte en aning.
Kylartempen går upp till 87°C men dyker snabbt när man kör 50.

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har inget svar på varför det inte fungerar efter termostatbyte. Men jag delger mina egna erfarenheter med förhoppning att det kan vara till nytta för någon.

Jag har vid flera tillfällen knappat fram temperaturerna under körning.
På min F11 går oljetempen snabbt upp till 90° och ganska snart till precis 100°C.
Vid utetemp omkring -5 till -10° tar det ungefär 15 minuter eller 15 km vid lugn landsvägskörning.
(Jag förutsätter dock att dieselvärmaren går in vid start?).

Vid färd håller den i princip alltid exakt 100° i oljetemp,
oavsett +5° eller -20°, oavsett motorväg eller när jag passerar samhällen i 50 km/h och i princip oavsett uppför- eller utförsbackar.
Vid -20° och långa utförsbackar kan den tillfälligt sjunka ett par grader, inte mera, och den kommer mycket snabbt tillbaka till 100°.
Jag är imponerad (förvånad) över hur väl temp-regleringen (termostat?) fungerar på oljesidan.
Mätaren i instrumentet står i princip alltid exakt rakt upp och "nålen" rör sig inte det minsta (men denna mätaren har ju inget större värde egentligen...).

Vattentemp ligger normalt på 90 -- 93°. Den är inte riktigt lika stabil som oljetempen utan pendlar lite snabbare.
Vid utetemp -20° och långa utförsbackar kan vattentemp gå ned till 87° och då kan jag tillfälligt känna att värmen i kupén sjunker en aning, dock upplever jag inte att det blir kallt i kupén utan ganska snart justerar automatiken/kliman. Man måste vara uppmärksam för att ens lägga märke till det. Kanske märks det mest tydligt i nästa uppförsbacke då kupé-värmen stiger något (innan automatiken justerar).

Jag vet inte vilka parametrar som styr att dieselvärmaren startar men vid sträng kyla märker jag ibland att dieselvärmaren (förmodligen) går in då kupé-luften ganska plötsligt och ganska tydligt blir varmare och jag måste sänka temp-inställningen på kliman för att det inte ska bli för varmt. Vid dessa tillfällen upplever jag det inte lika enkelt och snabbt som i vanliga fall att justera kupé-temp då det ofta tillfälligt blir varmare i kupén än den önskade temp jag ställt in på kliman.

Jag noterar att motortemp, såväl olja som vatten, nu för tiden ligger något högre än vad en gammal gubbe som jag har varit van sedan långt tidigare.
Oljan ligger numera i normala fall stabilt på 100° och vattnet på 90-93°.
De något högre temperaturerna har ju sina förklaringar i moderna bilar.

Min F11 har nu snart 8000 mil och jag får erkänna att jag slarvat med min princip att byta termostat. Jag är dock övertygad att huvudtermostaten, eller att minst någon termostat, nu har en tydligt sämre funktion än när bilen var ny.
När jag tänker efter kan jag konstatera att den första vintern upplevde jag inte att temperaturen i kupén var det minsta instabil då det aldrig krävdes att jag justerade inställda grader på kliman. Sannolikt går dieselvärmaren mera ofta nu än när bilen var ny.

Förmodligen gör dieselvärmaren att jag (som de flesta?) blivit lat och valt den enkla vägen.
En sak är dock säker, innan nästa vinter kommer jag att byta termostat/termostater.

Lamellerna innanför njurarna brukar (vintertid) alltid vara stängda på min bil. Dock är jag helt övertygad att det i princip helt saknar betydelse i alla normala fall för motortemp om lamellerna är öppna eller stängda! Se även tidigare inlägg.
Lamellernas syfte påstås vara att sänka luftmotståndet och inte alls att påverka motortemp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.