|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Länk | |
| Länk | |
| Aha, Tack! Då föll den pusselbiten på plats. | |
|
På min F11 sitter tempmätare i instrumentet som visar motoroljans temp. (På min förra E61 saknades mätare.) Men mätaren visar endast en skala inga siffror och kanske är den anpassad för att allt som oftast stå rakt upp kl 12? Eftersom motortemp och värmen i kupén fungerar helt perfekt så har jag inte fördjupat mig i hur allt fungerar. Av samma orsak har jag inte brytt mig om att ta reda på hur man knappar fram verkliga och exakta temperaturer. Men jag kommer att fördjupa mig så snart jag finner anledning eller blir tillräckligt nyfiken. Men jag vet med säkerhet att min diesel-/kupévärmare enbart värmer kupén och inte motorn. Vid stillastående kall bil; om jag startar diesel-/kupévärmaren så kommer tydligt varmluft inom ca 1 minut. Men om jag startar bilen (utan diesel-/kupévärmare) så kommer inte inte tydlig varmluft så snabbt. Därför är tvivlar jag på att diesel-/kupévärmaren påverkar motortemp/oljetemp vid kallstart. Mitt råd står fast, byt termostat (samtliga termostater!). Själv kommer jag att byta senast innan 6 000 mil. Termostatbyte är kanske den allra mest kostnadseffektiva investeringen man kan göra på sin bil. Vid sträng kyla väljer jag att skärma av en stor del av kylluften, även med fräscha termostater. F ö anser jag det vara helt vansinnigt att BMW har valt att dieselvärmaren enbart ska värma kupén och inte motorn. Själv skulle jag alla dagar i veckan hellre välja omvänd funktion, att motorn värms av dieselvärmaren, då kommer snart kupévärmen i vilket fall. Med rattvärme och stolvärme så skulle jag inte alls ha något problem med att funktionen vore den omvända. Men självfallet borde dieselvärmaren värma både motorn och kupén, med prioritering på motorn, om det skulle krävas någon prioritering. |
|
|
Varsågod: . Om du skulle vilja fördjupa dig förstås :-) finns ju en del roliga funktioner att kolla :-) Måste vara något annat fel på min bil en termostaten. Då jag bytt denna o ändå tar det väldigt lång tid att komma upp i temp. Bytt två gånger som skrivet. Känns osannolikt att den andra termostaten också skulle gått sönder. Kupevärmen stjäl värme från motorn för stänger jag av den så tickar tempen upp lite fortare. Kanske ska byta vattenpump också? En annan underlig sak. Har märkt vintrarna innan att glödningsymbolen kommit upp ibland när man startat då motorn är kall vilket är helt normalt. Men nu denna vinter tror jag ej den kommit upp en enda gång. -7 imorse ingen symbol men bilen startar så glatt. Testade häromdagen att sätta in nyckel trycka på start sedan efter några sekunder starta bilen. Då kom glödsymbolen fram någon sekund innan bilen starta. Kanske bara ren tillfällighet men,men lustigt. Har inga felkoder på bilen alls Sorry för offtopic hoppas inte trådskapare blir sur :-( |
|
|
gaspo, jag skulle inte bli de minsta förvånad om du har mer än en termostat. Såväl utbildad mekaniker som erfaren verkmästare "garanterade" att min bil skulle bli bra med byte av en termostat. Men de hade fundamentalt fel. Det krävdes byte av 3 st termostater! Kolla funktionen på både ny och gammal termostat genom att "koka" dem i kastrull på spisen. Även nya termostater kan skilja sig åt beroende av fabrikat, ojämn kvalitet, mm. Även om två olika termostater båda är märkta med t ex 88° så kan de ha olika kurvor för hur mycket eller hur snabbt de öppnar och stänger vid olika temperaturer eller hur mycket de "läcker igenom" när de är stängda. Även mycket små skillnader kan ha betydelse på dieselmotorer vid sträng kyla. Som god tumregel kan man välja original, då blir det sällan något större fel. Byte av vattenpump skulle inte hjälpa i detta fallet, snarare tvärtom. (Möjligen att bygga om bilen till elektrisk vattenpump som går att stänga av...). När termostaten (termostaterna) och allt fungerar som avsett har man inga som helst problem att få upp motorns arbetstemp eller värme i kupén. Detta gäller oavsett 2-liters eller 3-liters motor, (även om 3-liters självfallet avger mera värme). Det kan jag intyga med 100% säkerhet med hänvisning till praktiska prov i verkligheten med mina två nya bilar, mm. |
|
|
Hej Har samma fenomen på min bil, avstängd motor jalusier stängda, startar så öppnar dom. Pratade med BMW och dom vill ha in bilen för att kolla, dom försökte hitta information vilka parametrar som styr öppningen men de hittade inget som talar om det. Fick en felkod för 1 månad sen som försvann efter några starter, förhoppningsvis så hänger det ihop. |
|
|
Ulf, då har du missat en väsentlig funktion i vätskesystemet. Det finns en ventil som skiljer vätskeslingan i motor från slingan till värmepaketet och således kupén. När bilen är avstängd så är ventilen stängd, innebär att dieselvärmaren bara värmer kupéslingan. När du startar bilen så öppnas ventilen så det blir en enda slinga och den förvärmda vätskan blandas med den kalla motorslingan. Enligt BMW så ska dieselvärmaren fortsätta gå tills driftstemp i motor uppnås alternativt startas igen om den förinställda tiden gått ut. Även vid vid ren kallstart så ska den hjälpa till. Dom bilar som BMW-ÅF har testat att bygga om så att ventilen är öppen när bilen är avstängd har haft problem med att dom får lägre värme i kupén och även felkoder. Alltså ombyggd för att värma både motor och kupé med dielselvärmaren. |
|
|
Jag misstänker att ventilen öppnar även då man bara kopplar på tändningen. Då kommer motorn före kupén i slingan vilket påverkar markant att kupén inte blir så varm. Jag har mätt temperaturen på den utströmmande luften till kupén och den sjunker kraftigt då man kopplar på tändningen efter att värmaren har gått en stund. Motorn kyler då ned kylvattnet innan det når kupéelementet. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Som sagt, jag har inte fördjupat mig i funktionen, eftersom det fungerar utmärkt på båda mina nya bilar. Som jag också sagt tidigare så är jag glatt överraskad att det fungerar så bra i vår nya 118d. Den har i vart fall ingen som helst dieselvärmare, så där bör jag ju inte ha missat någon väsentlig info... I fredags körde frun upp till fjällstugan. Vid kallstart hade den då stått i ca 9 timmar i omkring -14°. Under resan pendlade utetemp mellan -13 och -18,5°. Hennes subjektiva bedömning (referens är hennes tidigare Ford Bensin) var att värmen kom fortare än i hennes gamla bil, att kupén blev genomvarm och rutorna helt isfria och att värmen fungerade utmärkt. Och detta med funktionen gällande värme i bilen är känsligt och högst väsentligt för henne! Vid ihållande kyla kommer jag alltså att skärma av en större del av kylluften och jag är då helt övertygad att värmen i 118d kommer att fungera, även om temperaturen kryper under -30°. Jag är fortfarande förvånad att jag inte kunde upptäcka att dieselvärmaren gick igång då jag tidigare startade 530d (se mitt tidigare inlägg). Vid flera tillfällen när jag aktiverat enbart dieselvärmaren så har det varit mycket lätt att se att den varit i gång. Men när jag startade bilen så kunde jag inte se att dieselvärmaren startade. Jag tvivlar alltså fortfarande på att min dieselvärmare skulle gå igång med automatik när jag startar bilen... Men jag ska kolla detta även vid nästa tillfälle. Om funktionen är som Le Boeuf beskriver så blir det ju ännu vansinnigare att BMW har valt att enbart värma kupén men inte motorn! Varför i hela friden..? |
|
|
Jag har som sagt inget problem i att få upp värme i kupen. Krävs ju dock självfallet några minuters körning innan det börjar blåsa varmt. Däremot tar det en BRA stund att få upp bilen i arbetstemp. Vid kallstart kommer man upp *ganska* fort upp i 50 grader när man som jag på morgonen kör på 70 väg. Och värmen börjar då blåsa ordentligt. Sedan som sagt e det som Carola ligger under huven o bara skriker EN EVIGHET :-). Sitter bara en termostat på min kärra! |
|
|
Är det inte så att När du väljer bränsledriven motorvärmare så utgår "brödrosten" i ventilationsanlägget. Att en BMW 1-serie absolut borde ha ett betydligt bättre klimatpaket än en väsentligt billigare Ford bensin. Som troligen inte har någon elektrisk tillsats för att värma kupén. Finessen med att den bara värmer kupén när motorn inte går är ju att det blir varmt och komfortabelt på väldigt kort tid, skall du värma motor och kupe tar det en halvtimme att få kupén behaglig vid -10 Dvs komfort har företräde |
|
|
Jag pratar mest om motortemp och tempmätaren som visar motoroljans temp. Det är det viktigaste för mig. Med rätt motortemp följer alltid bra värme i kupén, så det behöver man inte bekymra sig om. |
|
|
Är också emot att den bara värmer kupén, valde därför att montera slangvärmare och en batteriladdare bara för att kunna värma motorn och ladda när jag har tillgång till ström. Känns bättre så även om BMW tycker att dom bygger motorer som kan kallstartas oändligt många gånger. Ska kolla närmare om jag märker när/om värmaren startas vid kallstart. |
|
|
Ursäkta att jag kapar tråden igen :-( Men har en fråga någon kanske kan svara på. Jag har ju blivit smått manisk på o kolla kylvätsketempen. När jag kör o efter lång tid fått upp temp i 87-88 grader så stannar jag snabbt o känner på nedre kylarslang o den är kall. Termostaten ska öppna vid 87 grader. Borde inte nedre kylarslang vara lite ljummen iaf. Eller e kylaren så effektiv? Testade att stänga av klimatanläggningen helt o stod på tomgång igår en lång stund. Då gick tempen upp i 91 grader o nedre kylarslang blev ordentligt varm efter en bra stund. Hade även locket till påfyllningskärlet för o kolla strålen där i. Efter en lång stund kanske 10 min så mattades strålen av till att slutligen i princip inte spruta alls. Satte då på klimatanläggningen strålen kom tillbaka o tempen sjönk. Nyfiken på vad detta beror på? |
|
|
Lugnt gaspo det är helt OnT. Jag är i din situation. Är helt besatt nu :P Jag minns att nån sa att om man har på värmen i kupen så drar det mycket värme från motorn. Den tesen verkar stämma helt klart! Jag prövade imorse, vid -3 grader kallstart (2 dagar stillastående) stänga av fläkten helt och övervaka temperaturen. Jävlar vilken skillnad! Efter knappt 10 minuter av väldigt lugnt var tempen på oljan ca 75 grader, och efter 15 min hade den nått driftstemp. Jag satte då på fläkten och värmen till kupén. Och då började tempen faktiskt sjunka (ganska logiskt med tanke på att den kalla luften i kupen kyler ner kylarvattnet lite). Låter man istället värmen vara på konstant tar det dubbelt så långt tid! Märkligt ändå. |
|
|
Fille.S:Ja jag blir knäpp :-). Jag har beställt en original termostat nu från BMW. Första jag köpte var en Gates vilket är ett mycket erkänt bra märke. Men tyvärr fick jag ett måndags ex verkar det som. Andra jag köpte va från en icke auktoriserad BMW verkstad o dom sa att den termostaten dom sålde var från samma tillverkare som BMW köpte ifrån o BMW verkar ha Behr o Wahler som leverantörer av Termostater. Tyckte dock det var konstigt när jag köpte den. Fick den i en påse med en klisterlapp på påsen med original nr. Kollade på termostaten o det fanns ingen som helst märkningen på den. Jo förresten 87oC. Vet att iaf att Gates termostater är märkta med nr och att det står made in italy på dom. Då jag själv jobbat inom fordonsbranschen för fordon o sålt väldigt många Gates termostater. Men,men jag gör om jobbet o sätter dit en termostat från BMW nu. Blir det inte bättre så ska det förmodligen vara som det är med N47 motorn. |
|
|
finns det någon video eller bilder på aktiva kylargardiner...jag har nightvision,,,har tydligen inte det då. är mest nyfiken på se hur de fungerar! mvh |
|
|
LGstar, |
|
| Här e en lite cool video:Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.