|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag tror jag har hittat svare efter lite grävande! Läste i en liknande tråd i ett amerikansk BMW forum. Där länkade någon en text från BMWBlog angående alla Efficiency Dynamics implementeringar. Saxar från texten: The new second-generation air vent control is variable. Back in 2003, the air vent control was already being fitted as standard equipment to several models, as a part of the Efficient Dynamics strategy. The system, which is positioned between the cooling air intake and the radiator, operates with movable slats, which can be closed if necessary, thereby improving the aerodynamics of the vehicle. With the second generation of this technology, a number of positions can be set in order to better control the flow of cooling air in an even more flexible, demand-controlled manner. The upper air slats are normally closed and when in this position make the largest contribution to a reduction in aerodynamic drag. Overall, the air vent control system reduces the drag coefficient cW by 0.015. Ulf530, Verkar som jag hade rätt då. cW värdet blir 6 % lägre :) Räknade såhär: 520d 2015- har cW 0,25 med gardinerna stängda (det värdet BMW anger, så antar de anger bästa möjliga cW) Air vent control sänker cW med 0,015. 0,25/(0,25+0,015)=0,9433. Alltså ca 6 % ;) |
|
|
Ulf530, märkligt att det går så fort för dig att få upp oljetemp! Min tar ca 25-30 min vid bara -4 att nå driftstemp! Och jag körde i princip exakt som du beskrev. Visst en 6:a generarar med värme, då det är mer friktion (men samtidigt får den jobba mindre så skillnaden är nog inte så väsentlig). Dessutom större mängd olja att värma. Jag gissar på att termostatet inte stänger helt. Vad tror du om den slutsatsen? Ang. skärma av fronten så är det en bra ide när det är så kallt. Brukar göra det på bruksisen, en gammal v40 Volvo. Hjälper ofantligt på den. |
|
|
Missade lite av texten: The new, second-generation air vent control system is variable. Back in 2003, air vents were already being used behind the kidney-shaped grille on BMW 5 Series vehicles. Ever since 2007, the first generation air vent control system has been fitted to a number of different BMW models. Three different vent positions can be set using the three upper and two lower slats which are connected together, depending on the engine fitted to the vehicle. With the second-generation air vent control system, a much greater number of positions can be set in order to better control the flow of cooling air in an even more flexible, demand-led manner. Now, both the upper and lower slats are opened or closed to precisely-defined positions by an electric motor. The second-generation air vent control system also incorporates more perceptive sensing technology, which captures and evaluates more parameters than ever before. In this way, the temperature of the refrigerant, the air conditioning condenser, the transmission oil, the catalytic converter and the charge air feeding the turbocharger all benefit. Another important control variable is the speed at which the vehicle is driven. Clearly linked to driving situation. After pulling away at the start of a journey while in town, all of the slats remain closed to allow the engine and its ancillary systems to reach optimal operating temperature as quickly as possible. Once a greater degree of cooling is required, the lower slats open first, moving by an angle of 30 degrees. On the open road, the aerodynamics of the vehicle already play a major role. At low load, the air vents are gradually closed in a number of intermediate steps; during this process, the lower slats can also be opened, by 15 degrees only. On the motorway under full load and at high temperatures, a situation that demands maximum cooling performance, the lower slats can be opened completely, as can the upper slats to supplement them. The positioning of the slats in a number of discrete steps, in which the upper slats always open last and are always the first to close, is particularly important. Because when closed, the upper slats make the greatest contribution to reducing aerodynamic drag. Overall, the second-generation air vent control system reduces the drag coefficient cW by 0.015. |
|
|
Att värmen går snabbare i en 530 är ju inte så konstigt. Det krävs samma mängd energi för att driva bilen framåt i samma fart, men en 530 tar mer bränsle. Dvs du förbränner en större mängd bränsle under samma tidsrymd men förbrukar det samma för att driva bilan framåt. Så rimligtvis blir det mer värme av den delen av bränslet som inte driver bilan framåt. Dvs mer spill som värmer motor snabbare. |
|
|
Det va inte dåligt Ulf! Skulle vara kul o få veta temp på kylvätskan! Och även samma på din 118d. Börjar undra om även min andra termostat jag bytte till e kass. Låter otroligt,då jag kommer upp i arbetstemp men tar lång tid. Värmen i kupén kommer relativt fort. Hade hade termostaten stått lite öppen borde nedre kylarslang vara varm och bilen ej kommit upp i arbetstemp? Min nedre är kall även vid arbetstemp. Efter bytet första gången så kom ju ej bilen upp i arbetstemp alls. Stod stilla o körde iväg då gick tempen ned och undre kylarslang var varm vid 60 grader. Då hade ju termostaten pajat oturligt nog. Undra om B47 motorn är snabbare på o få upp kylvätsketemp? |
|
|
Hej Fille.S Texten som du har bifogat gäller endast för den nya generationen av 7 serie (G11-12) och 5 serie (G30). Den förklarar fortfarande inte varför våra gardiner är ständigt öppna på F10-11 LCI. Jag skickade min VIN till Tyskland igår för att de ville ha den för att undersöka varför våra alltid är öppna vid kallstart. Dear Mr. Can, Thank you for your message. Your request has been forwarded to the responsible department. They will contact you directly in order to further assist you. Should you have any questions or require additional information with regard to your request, feel free to reply to us under this email address. For further queries, please do not hesitate to contact us. Kind regards, Your BMW Group Customer Service Team BMW Group Postal address: 80788 Munich |
|
| Inte speciellt förvånad att tempen går upp snabbt på Ulfs bil för den har ju dieselvärmare, min beter sig liknande. Det som är förvånande är att 118d:n går upp i temp lika fort.. Mina tidigare 2.0d-motorer har alla varit väldigt sega att få upp tempen på. | |
|
På vår så är det allt som oftast 84 grader för kylvätskan förutom vid t.ex. omkörning då tempen sjunker eller där filtret bränns ut då den höjs. Oljan ligger allt spm oftast runt 90. Tycker det går snabbt. Nu med några minusgrader och lite blåst så är den uppe i dem temperaturerna efter typ 10-15 min vid lugn körning mellan 70, 80, 90, 100 i hastighet av varierande slag (landsväg) Ingen aning om det ska vara så eller ej, men drygar varit lika sen vi köpte den för snart 3 år sen. Mvh Kahn-d |
|
|
Yunca, Är du säker? Läs på länken jag skickade. Den är från 2012, och de säger då att andra generationen som då lanserats, alltså vår generation på f10 och gamla 7 serie samt 320 d EDE. Dagens system, generation 3, är betydligt snyggare med integrerat jalusi i själva njurarna. Som på nya G30 som du sa. |
|
|
Le Boeuf; Jag är inte alls säker på att diesel-/kupévärmaren hjälper till att värma motorn och oljetempen(?). Hur kollar jag detta? När jag startade bilen i går och den gick på tomgång en liten stund steg jag ur och kollade om det rök något från dieselvärmaren, men det kunde jag inte upptäcka. (Annars tycker jag det brukar synas tydligt när den är i gång...) Jag tyckte inte heller att det kom någon särskilt varm luft i värmeutsläppen under första 1-2 minuterna. Vilket det dock gör om jag står med bilen avstängd och startar diesel/kupévärmaren, då börjar det komma varmluft typ inom en minut. Jag påstår inget, utan jag är mera frågande här... Ang 118d så är jag själv lite glatt överraskad hur väl den fungerar i detta hänseende. |
|
|
ulf och le boeuf har samma fina temp i kupen snabbt vid kallstart,,,bara nån minut är det värme i blåset .Är övertygad att dieselvärmaren hjälper till! |
|
|
För info... På dieslarna sitter det oftast "elslingor", typ hårfön i ventilationen för att det ska bli varmt i coupén. Detta för att verkningsgraden är hög och det blir inte mkt överskottsvärme från motorn. Finns det dieselvärmare så stöttar säkert denna också vid låga utetemperaturer. Mvh Håkan |
|
|
Håkan: Det sitter ett PTC element. Ett exempel nr:3 Länk Läste någonstans att det inte är ovanligt att dessa går sönder dock. Jag är intresserad av kylvätsketemp på Ulfs bilar. Hade varit intressant o veta hur snabbt tempen kommer upp. B47 kan ju säkert ha förbättrats? |
|
| Fille.S, Du kan ha rätt! Jag får återkomma när det klarnar lite mer när jag får information från Tyskland :) | |
|
Jag pratar mest om motortemp och tempmätaren som visar motoroljans temp. Det är det viktigaste för mig. Med rätt motortemp följer alltid bra värme i kupén, så det behöver man inte bekymra sig om. Jag tvivlar lite på att diesel-/kupévärmaren hjälper till att värma motorojlan(?) |
|
| Ulf:Ok det sitter motortemp mätare i F10/11? | |
|
Jag måste ju tro på dom bmw-tekniker jag frågat och dom här på forumet som säger att dieselvärmaren startar när det är kallare än 6 grader ute och då hjälper till att snabbt komma upp i driftstemp. Eventuellt är det fler parametrar inblandade när värmaren startar, oljetemp, kylvätsketemp mm. Synliga tecken är att oljetempmätaren börjar röra sig ganska snart efter start. Nu är ju den digital så rörelsen på mätaren vet man ju inte riktigt vad den korrelerar till. |
|
| Så här ser det ut innaför grillen på min F10 -16 Länk Inga flaps utan bara en massa "horisontella plattjärn". Om det verkligen skall vara några flaps så hojta till så får vi se vad BMW säger om den saken. | |
| Jsn, vad skummt! Vad jag vet har alla F10 kylargardiner. Dina ser ju bara ut att vara fasta plastbitar?? | |
| @Jsn, alla som har night vision har inte aktiva kylargardiner på grund av brist av plats bakom grillen ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.