|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| @Fahlekorv: Gäller alla 20d motorer med beteckningen B47. | |
|
Hej Fille! Mina är alltid öppna förutom när motorn är avstängd alltså precis som du beskriver det.Jag fick också det där pappret som beskriver hur de ska fungera men allt på pappret säger emot hur mina fungerar så de hade inte heller ett svar på varför de alltid äröppna. Därför bestämde jag mig för att kontakta tyskland för svar. Jag får svar förhoppningsvis den här veckan och då kommer jag att dela med mig informationen jag får. Jag vill också få det här uppklarat så jag är också på dem för en lösning ASAP. Jag har redan bytt ut EGR-ventilen gratis plus att de bytte oljetryckssensorn eftersom de upptäckte att den var defekt. |
|
|
Kylargardin öppen eller stängd spelar ingen större roll på olje-/motortemp. Små dieselmotorer genererar inte så mycket värme så det tar en väldans lång tid att få upp tempen om man inte belastar motorn ordentligt. Såg stor skillnad mellan min 320d f31 och 330d e91. Nu när man har dieselvärmare som stöttar så blir det varmt väldigt fort. |
|
| Le Boeuf:Det var det jag misstänkte med små diesel motorer. Misstänker att det ej var fel på min termostat från början :-) Tack för infon! | |
|
Ok tack yunca. Kan säga att jag har 530 med dieselvärmare och jag har ändå inte bättre erfarenhet av att få upp temperaturen än vad som beskrivs här i tråden. |
|
|
Kör 92 km till jobbet varje dag så tänkte det vore perfekt nu när det är kallt att se hur snabbt bilen går upp i temp. Jag körde väldigt sävligt, snittfart ca 90 km/h. runt 80-90 E4 söderut från stockholm, efter södertälje 100-120 km/h. Förbrukning 4.4 l/100 km. Efter 15 min: kyltemp 60 c oljetemp 59 c Efter 25 min: kyltemp 74 oljetemp 72 Efter 30 min: kyltemp 84 c oljetemp 88 c Efter 40 min Äntligen driftstemp! kylvatten 90 c och olja 100 c |
|
|
Vill även tillägga att värmen i kupen har inte så mycket korrelation till kylvattnets temp då bilen är utrustad med ett elektriskt värmeaggregat som värmer kupen. Alltså kupevärmare. Såg nämnligen någon påpeka att bilen blev varm trots att motorn är kall, detta är därför. Så ju segare kylvattnet går upp i temp desto mer slits batteriet på bilen, speciellt om du kör med sätesvärmare på full blast, rattvärme, musik och fan och hans moster. På morgonen så stänger jag av all belysning, alltså sätter på 0 läget för att minska elförbr. vid start och uppvärmning (slår på när jag kommer ut på vägen). |
|
|
Ulf530, Okej tack för att du kollade. Det är ju märkligt... Det är sant att gardinerna inte hjälper alltför mycket i dessa låga temperaturer. Men en annan anledning till varför jag vill ha denna funktion fungerande är pga den aerodynamiska faktorn. Dessa gardiner hjälper att sänka luftmotståndet runt 5-10 %, vilket hjälper till att sänka förbrukningen rejält om man mest kör motorväg som jag gör! |
|
|
Okej tack för infon yunca! Ska till Bavaria i helgen, så det är bra att kunna påpeka att man inte är ensam. De blir nog mer benägna att ta tag i problemet ju fler vi är... Fahlekorv, jag betvivlar att EGR-kylaren har med det att göra. Tror också att den återkallelsen gäller för B47 motorn. Kollade på pappret jag fick av BMW, stod detta förkortat "i samband me BMW:s regelbundna kvalitetsanalyser har det konstaterats att tätningen till dieseluppvärmningens kontakt ska kontrolleras och eventuellt efterarbetas" De bytte som sagt min, fast jag hade inte märkt något problem alls. Hade i för sig inte kollat kylarvärskenivån på länge... Klagar dock inte på det :) |
|
|
Det är ganska enkelt (och intressant) att kolla termostatens funktion; i en kastrull vatten på spisen tillsammans med mammas köttermometer. Höj och sänk temperaturen och kontroller hur termostaten öppnar och stänger. "Koka" den gamla och nya termostaten tillsammans och kolla hur olika de fungerar. Jag har även varit med om att nya termostater inte har fungerat på rätt sätt. Såväl jag som andra har skrivit en hel del om termostater i detta och i andra forum. Använd sökfunktionen om ni är intresserade. Säkerställ om du har bara en eller om du har flera termosteater i bilen. Ja har varit med om att den auktoriserade verkstaden var helt övertygad om att det skulle räcka med att byta en termostat. Såväl den utbildade mekanikern som den rutinerade verkmästaren garanterade detta. Men jag som är kritiskt inställd och inte låter mig luras så lätt kunde konstatera att i verkligheten visade det sig vara 3 st termostater som krävde byte! |
|
|
Nej det stämmer inte att små effektiva dieselmotorer med någon sorts automatik skulle vara omöjliga att få upp i driftstemp. Självfallet avger en mindre motor, liksom ett mindre element, mindre energi/värme. Men den värme som den avger räcker gott och väl för att värma upp motor och kupé vintertid under förutsättning att termostater och annat fungerar som avsett, även under lätt belastning och snål körning. Min nya 118d (100 mil), utan dieselvärmare och utan lameller/kylargardin, kommer upp i arbetstemperatur inom fullt rimlig tid och den håller en absolut utmärkt värme i kupén även vid -20°. Men den är ny, termostater och allt annat fungerar (ännu så länge) som avsett! Även min nya (1600 mil) 530d fungerar alldeles utmärkt, så som jag tidigare har beskrivit. Men den kommer inte upp i arbetstemp på någon avgjort kortare tid än 118d. Ni som har problem att få upp temperaturen, se till att termostater och annat fungerar som avsett så har ni löst problemen. Om min 118d kan fungera i Norrland så kan även era bilar och motorer göra det, oavsett var ni befinner er. |
|
|
Ja det med att koka en termostat tror jag många vet! Men det e ju bra att du upplyser om det. Tror förresten jag lånar frugans köttermometer när jag testar. Jo det gäller o kolla om det sitter fler termostater. Pre lCI N47 tex har ju egr termostat också. När jag bytte termostat första gången så hade jag oturen att en liten plastbit gått sönder i spåret där termostaten fjädrar. Så termostaten stod i princip öppen. Fick göra om hela jobbet dagen efter med ny termostat. Det enda positiva med det var att jag verkligen fick ordentlig dränering av kylarvätska :-) Förresten svarar på min egen fråga om kylarjalusi. Visst satt det på min bil. (Pinsamt) :-( Fille.S:Om jag stänger av kupéfläkten så stiger värmen fortare. Så på min bil så stjäl kupevärmen en del värme. ULF:Det e väll ingen som skriver att det är omöjligt att få upp temperaturen på mindre diesel motorer. Bara att det tar längre tid som Le Boeuf skriver. Eller man kanske får byta termostaten en 3:e gång fy fasen. |
|
|
hur kan man se om man har automatiska kylargardiner? jag trodde de kom på G30 först trodde de inte fanns på f11 har jag det då? har en 530d -16 |
|
|
LGstar, det har du garanterat. Se här. Länk |
|
|
Utdrag från BMWs text. Från deras beskrivning är det precis som jag tror. De SKA vara stängda när bilen är kall! "Air flowing through the radiator helps cool the engine - but it also increases air resistance. BMW's innovative air vent control system automatically shuts the air vents, situated behind the front kidney grilles, whenever air cooling is not required. The system monitors your BMW's engine temperature and ensures ideal operating temperature by opening and closing the air vents as needed. In normal driving conditions, additional air cooling is usually not needed, so the air vent control keeps the air vents shut. This results in a significant improvement in your BMW's aerodynamic performance - and it helps the engine reach ideal running temperature more swiftly. The system only opens the air vents during phases where additional air cooling is required to keep the engine temperature at optimum levels. Thanks to this aerodynamic enhancement, fuel consumption is reduced and wind noise is kept to a minimum. Furthermore, the system helps ensure that your engine has a long service life and improves driving comfort." |
|
|
FilleS; Jag har mycket svårt att tro att kylargardinen skulle sänka bilens luftmotstånd med 5-10%. Det är nog ganska svårt att överhuvudtaget få till en mätbar skillnad i förbrukning mellan stängda eller öppna lameller, särskilt som bilens genomsnittshastighet oftast brukar var max 60 km/h. 0,5 -- 1% är nog enligt min mening mycket troligare än 5 -- 10%. I den teoretiska körcykeln så kan det kanske göra en liten skillnad, dock knappast över 1% (?). I den teoretiska körcykeln är förvisso varje tiondels % viktig. Men i verkligheten tvivlar jag på att att en normal bilägare klarar av att påvisa en mätbar skillnad. Körsätt och förarens förmåga, m fl parametrar, har säkerligen hundrafalt större betydelse i verkligheten än öppna eller stängda lameller. |
|
|
Nä små dieselmotorer är inte omöjliga att få upp tempen på, det var inte det jag skrev. Kör man stadstrafik i princip utan turbotryck och belastning så tar det en bra stund att få upp tempen. Om det dessutom är så att termostaterna har bristfällig funktion ja då tar det ännu längre tid. Känns långsökt att man monterar termostater som inte fungerar som dom ska men jag är väl blåögd som tror att nya grejer ska fungera. |
|
| Oj skulle jag bara köra stadstrafik skulle jag aldrig komma upp i arbetstemp :-) | |
|
Grundproblemet med att temeperaturen inte går upp är väl inget annat än att energiuttaget för att värma kupén är ganska så stort när det är kallt ute. Det i kombination med hög verkningsgrad och avkylning av motor och drivlina pga kall omgivning är större än den spillvärme som produceras då motorn arbetar för att driva fram bilen i normal fart. Märkte det tydligt på min F10 520d på längre resor med varierad kyla, då temperaturen gick ner mot -25 så sjönk temperaturen för att knalla uppåt på nytt då det blev varmare. Vet dock inte hur värmesystemet prioriterar värme från motor kontra från brödrosten i ventilationspaketet. Min gamal Saab 9-3 diesel visade dock tydligt när det var kallt ute att motorns genererade värme inte räckte till genom att bränsledrivna värmaren, som naturligtvis var standard, startade för att hjälpa till att värma motorn till optimal temperatur. |
|
|
I går kväll kallstartade jag 530d vid -19,5°. Den hade då stått kall i ett dygn. Jag startade bilen och lät den gå på tomgång i knappt en minut och sedan körde jag iväg mycket lugnt i ca 50 km/h under 3 minuter och sedan mycket lågt belastat i ca 90 km/h i 6 minuter. Tio minuter efter start, vid lugn och lågt belastat drift, så nådde nålen på olje-tempmätaren upp till kl 12, alltså rakt upp. (Men jag har inte knappat fram exakta temperaturer i instrumentet, vet inte hur man gör på F11..?). Då hade jag fullt acceptabel värme i kupén och körde i bara skjortärmarna. Men självfallet var inte hela kupén och allt genomvarmt efter 10 minuter, det tar nog snarare en halvtimma innan man har värmt upp allt, när utetemperaturen är så pass låg. Utetemp pendlade mellan -17 och -20,5°. Utan att ha gjort några direkta jämförelser så är min tro och övertygelse att min nya 118d skulle ha uppfört sig på motsvarande sätt. Men senare skulle jag inte bli förvånad om 118d kommer vara känsligare när termostaten börjar få lite sämre funktion. Just nu fungerar det alltså utmärkt på våra två nya bilar men om temperaturen fortsatt håller sig under -10° sig så kommer jag ändå att skärma av kylluften på båda bilarna, bl a med tanke på intercoolern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.