|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte min första BMW (525d Touring Xdrive -13) för en vecka sedan. Sjuuukt nöjd. Dock började bilen varna för att batteriet nästan är urladdat och vissa funktioner har stängts av som belysning när bilen låses upp etc. Vad gör jag nu? - Är batteriet kört och måste bytas eller är det bara pga köldknäppen vi har nu med temperaturer ner under -20C? - Eller kan jag ladda batteriet med min CTek-laddare? I så fall, hur laddar jag det? Använder pluspolen i motorrummet? Var kopplar jag minus? | |
|
Det finns en minuspol i närheten av spolarvätskebehållaren. Egentligen kan du koppla minus lite var som helst så länge det har kontakt med chassit (då chassi fungerar som minus på de flesta bilar). Har jag förstått det rätt så måste du ladda under huven, inte direkt på batteriet. Detta för att bilen ska fatta att du laddar batteriet. Ctec-laddaren ska ju funka! Ibland så ska man ladda med "snöstjärnan" men det beror väl på vilken sorts batteri du har. Å andra sidan så är det så pass kallt nu att man ändå ska ladda med den symbolen nu, oavsett batterityp. Börja med detta och se om det hjälper! |
|
| Det funkade dåligt. När jag kopplar in laddarens röda på pluspolen och svarta på nån bult i chassit så lyser standby på laddaren. När jag kopplar in laddaren till 220V lyser bara standby lite starkare. När jag trycker på mode händer inget. | |
| Det låter som snarare ett problem med laddaren så till vida att ditt batteri är helt slut! Min laddare kan ibland vara svinseg mellan tryck på mode tills att laddaren byter funktion. | |
| Kan låsa/låsa upp och starta bilen. | |
| Jag skulle provat igen. Det finns en bult mellan fronten/grillen och spolarvätskebehållaren. Den är bra som minuspol. Koppla in laddaren och ge den nån minut. Tryck ordentligt på modeknappen och avvakta en stund. Min är som sagt svinseg ibland. | |
| Har du en bra bild på bulten du tänker? De som fjäderbenstaget sitter fast med? | |
|
MrNiklas, har drabbats av exakt samma sak som dig med såväl bil som CTek laddare tidigare idag. Lånade kusinens CTek och med den laddaren var det inga problem att ladda batteriet. Finns det ingen i bekantskapskretsen som har en annan laddare som du kan låna? |
|
|
Här sitter de: Länk F11'an just nu ;-) |
|
| Mjo jag har eventuellt det. | |
|
Det går ju inte ladda upp bilder här på nåt vettigt sätt, men det finns en likadan bult som pluspolen, men som är belägen framför den svarta lådan som i sin tur sitter framför spolarvätskebehållaren. Jag tror inte jordpunkten är ditt problem. Du kan ju alltid prova och se om laddaren startar om du ansluter direkt till batteriet, bara för att utesluta jordpunkten som felkälla |
|
| Sim: då har jag valt rätt bult till minus. Då är det kanske laddar-aset. | |
|
Har du inget annat 12V batteri att testa laddaren med? Jag plockade fram båtbatteriet men mitt laddar-as fungerade inte med det batteriet heller - kass laddare! |
|
| Nix. Är inte den som har massa bilbatterier stående hemma. Däremot på tok för många radiostyrda bilar (enligt frun). Nåja, nu har jag tömt garaget (a.k.a byggmaterialförrådet) så nu står den och tinar i 12C istället för -20. | |
| Koppla den direkt på batteriet i skuffen? | |
| Måste jag koppla bort allt på polerna eller det kvittar? | |
| För att prova om det funkar så skulle jag inte kopplat ur det. | |
| Men om det funkar och jag ska ladda fullt? | |
| Funkar det direkt på polerna så är laddaren ok. Då skulle jag åter igen prova att ladda under huven. Min laddare är seg som en gammal digitalbox ibland. Mellan tryck och respons kan det gå fem tio sekunder ibland... | |
| om det funkar direkt på polerna så skulle jag låta det ladda en timme eller 2 tills jag provar i motorrummet igen, är ni säkra på att det är rätt pool plus och minus sitter precis bredvid varandra och det brukar vara lite avstånd. | |
|
Det är inte så att du har dålig kontakt på mittenstycket på sladden kontakten man använder för att koppla bort klämmorna? Vet en som hade det problemet tog loss och satte i ett par ggr sen fungerade det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.