AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.610

Bilprovning och bromstest Chevrolet captiva.

Hej.

Någon som vet om man får köra den i deras bromstest eller förstör man 4 hjulsdriften, den går inte att koppla ur.
em
906
em3
M3 cab -03
Om den har permanent 4-drift utan diff, kommer dom inte ens att kunna sätta fart på rullarna för framhjulen först, utan att bilen skuttar ur blocken isf, eller hur?

Det krävs samma rull både fram och bak, samtidigt, vet inte hur det löses, tror inte dom har en extra rullbock att tillgå!?

Dom får/kommer inte att prova, och dom vet nog, och det får det väl bli test på väg, eller???

em3

Det är framhujlsdrift med inkopplingbar 4hjulsdrift när det behövs.
Känns inte som det är något jag vill köra på rullarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skall komma upp automatiskt i deras datasystem när du checkar in för besiktningen.

Min Hynda Santa fe, bromstestar de på vanlig väg i stället för bromsrullar som kan knäcka fördelningslådan (tror de har en g-mätare i instrumentet de har med sig under hela besiktningen, för det finns en minsta retardationskraft som skall uppnås enligt protokollet).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Problemet är att jag litar inte på deras datorsystem.
em
906
em3
M3 cab -03
Jag har en Volvo XC70, som dom testar. Jag är också en anings nervös, har gjort det 2 ggr nu, bra provningkillar båda gångerna. Dom lägger neutralen, och stoppar motorn, innan dom startar rullarna. Då är Haldex-systemet inte aktiverat, och det funkar bra. Efter framhjulsbromsning, kommer nästa fas. Dom startar bilen, och ska köra ut från rullarna på framhjulen. Det snurrar, och båda bakhjulen greppar, det blir ungefär som ett hjulspinn på väg, och bakhjulen gör små svarta avtryck i betongen ( det är iofs ett bra test på att 4-systemet fungerar, men känns lite i mekanikerhjärtat, dock bedömer jag att det inte skadar). Nu åker bakhjulen i, med motorn på och växel i neutral (tror jag), och bakhjulen snurras, utan att framhjulen påverkas.

Vet inte om denna beskrivning gör dig lugnare, min upplevelse är att besiktningspersonalen är alerta på fyrhjulsdrift.

em3
well dehar ju åkt på en del ersättningar så om det är minsta tvekan så tror jag att de väljer att inte köra rullarna.
Tog upp saken vid besiktningen, han mummlade något om haldex, jag sa jag vet inte.
Inget dök upp på deras dator nämnde även att jag bytt diffen en gång.
Han tog det säkra före det osäkra och köre bromsprov på väg.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Haldexen är vad jag förstår inte fyrhjulsdriven när motorn är avstängd = går bra att köra i rullarna.

Min Subaru testades på väg sist jag besiktade. Det dök som sagt upp i hans dator vad han skulle göra. Inget jag behövde säga till om.

-------
//Lövet
Men din subaru har konstant 4 hjulsdrift?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Exakt, den testades inte i rullarna heller. Således har bilprovningen koll på sådant innan. Om de kör din 4wd bil (vilket de gör med Haldexkopplingar) så är det inget problem eftersom de kollat sådant med generalagenten innan.

-------
//Lövet
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Såg en Audi TT (-11 eller liknande) köras på rullarna en gång, den hoppade och hade sig. Det såg inte kul ut, visade sig att det var Quattro på den. Besiktningsmannen sa något med att den var importerad och ej reggad med fyrhjulsdrift i systemet.

Led med ägaren. :/
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men Audi TT har Haldex-drivning och den är inte permanent...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis. Det hoppar ju rätt bra med en vanlig fwd bil också i bromsrullarna också.

-------
//Lövet
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag vet inte om den hade modifierad Haldex för konstant drivning, men den hoppade ur rullarna flera gånger innan besiktningsmannen gav upp. Det var verkligen inte det vanliga "hoppandet" i rullarna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter som han körde med bilen påslagen. Illa.

-------
//Lövet
När jag besiktade så vart han osäker på om det verkligen gick eller inte jag sa att jag bytt fördelningslådan en gång och ville helst inte göra det igen.
Kommer säkert funka att påtala det varje gång tills jag glömmer bort det och får göra det igen.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Dom testar väl alltid bilarna medan dom är igång? Jag har inte varit med om något annat iaf, men jag har iofs aldrig haft en fyrhjulsdriven bil heller.
Jag tycker dock att bilar med 4 hjulsdrift bör beaktas med lite försiktighet.
Jag körde tidigare en S60 AWD och de första åren så körde de inte ordinarie bromstest på rullarna. Efter ett tag så fick de in info i sina system om att det gick med en viss procedur, som nämnt ovan med tändningen avslagen. Det är dock rätt bökigt och även vid senare besiktningar så valde vissa att köra manuellt prov.

När jag registrerade in BMW:n så fanns den inte i deras system och de körde då inte test på rullarna.

Så som jag förstått det så kör de inte AWD-bilar i rullarna om det inte finns specifika instruktioner på att det går och hur det ska gå till.

Men det kräver ju naturligtvis att bilen är reggad på rätt sätt och att det inte är något fel i systemet...

Man hade ju blivit lagom glad av att se dem köra upp bilen på rullarna för att försöka sig på ett normalt bromstest. Däremot kan det ju vara en bra ide att påpeka detta INNAN de försöker...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.