AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.166

E90 320d gul lampa "check vehicle"

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Hej,

Igår tändes en gul lampa på bilen som ser ut som att bilen är upplyft. Jag har för mig att den kallas för "check vehicle". I instruktionsboken står det att det kan vara tre alternativ.

- Problem med bromsljus
- Problem med belysning på släp
- Problem med bränsletillförseln.

Det var väldigt kallt igår här var jag bor, -12 och det var då lampan tändes. Nu på morgonen hade bilen stått i ett garage (ca. -4) och lampan tändes inte. En kompis spekulerade i att det skulle kunna vara kondens i tanken.

Ska jag köpa sånt där man häller i tanken för att få bort kondens eller kan det vara något riktigt problem? Lampan tändes ju inte imorse då det var lite varmare. Det känns ju som ett extremt sammanträffande att detta händer på den kallaste dagen hittills?

Tack på förhand.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Man ska inte börja kasta pengar på en bil i blindo.
Givet att bilen går bra och normalt finns det bara ett sätt att veta vad som orsakar att lampan tänts: Att läsa ut felkoder.
Ur dessa drar man slutsatser om det kan vara ett mekaniskt problem som faktiskt existerar eller om det är en kod som rimligen kan knytas an slumpmässigt/relateras till kyla. Minus 12 är inte kallt, och din BMW och dess komponenter skall klara detta utan att kasta felkod i minnet/tända gul lampa.

Så spendera pengarna på att få felkoder utlästa snarare, om du inte har egen felkodsläsare.

/Anders

au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Hej. Jag har för mig att det är någon form av service/kontroll. som skall göras när den symbolen kommer upp.

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Kolla först exakt vad bilen varnar för.
När symbolen lyser, håll in BC-knappen till det står ett nummer. Det skall stå "CC-ID XX" där XX skall vara siffror (kan vara fler än två).

Titta sedan här Länk html vad koden faktiskt innebär.

Jag vill minnas att jag fick den symbolen nån gång jag också när jag hade min e90, även då var det kallt.

Mvh
Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan mycket väl vara kondensvattenrelaterat.

Men jag skulle nog köra och se om lampan tänds igen - "en gång är ingen gång, två gånger är en vana...".

Tänds den igen bör du definitivt börja med att läsa felkoder.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Oftast är det strömmen som spökar speciellt nu när det varit rätt kallt ute. Ladda ordentligt så tar du bort några skumma fel som kan komma pga låg spänning.
Som sagt tidigare kolla koderna och jämför. Kod 229 och 415 har jag fått meddelande om ett par gånger.

Här har du en till lista:

Länk
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag har en felkodsläsare så jag får testa det.

Bilen har inte betett sig konstigt på något vis. Jag har lyssnat på hur den låter vilket är helt normalt, sen hackar den inte eller något sådant.

Tack för hjälpen. Jag tyckte bara det blev lite av en slump att det tändes just igår. Det var också igår som lampan för förglödning tändes för första gången för den här vintern. Så det var kallt.

@audinisse, ja det är en likadan symbol och jag trodde först att det var det som det handlade om. Men den servicen är inte förrän 2000 mil.
Visa användare
474
Le Boeuf
Behövs ingen felkodsläsare bara att långtrycka på bc-knappen som är beskrivet tidigare. Ganska säker på att det är spänningen som är låg.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag är E46-slusk så jag har ingen såndär lyx med bc-knapp och liknande. :-D
Därav mitt möjligen något bryska svar, men allmänt tror jag väldigt mycket på vad Le Boeuf säger. Låg ström eller batteri i lite halv-ledset tillstånd kan skapa många skumma koder.

/a
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Angående laddning. Jag har en laddare från ctek men har aldrig laddat på vintern. Jag har ett garage där det är minusgrader. Vad behöver jag tänka på i detta läget?
Visa användare
474
Le Boeuf
Inget speciellt, har du en snöflinga som laddsymbol på din c-tek så kör på det annars kör du med bilsymbolen.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Bara som en liten uppföljning. Lampan var borta men tändes igen igår. Det stod cc-id 415. Jag pratade med en som jobbar på BMWs verkstad och han sa att det troligen var kyla i kombination med korta sträckor som var boven. Precis som flera av er smarta grabbar sa :).

Nu vet inte jag om någon har den där appen ivini, men där brukar batteriets spänning stå. Är det ett sätt att kolla hur batteriet mår? Jag har inte så bra koll på batterier...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.