|
|
|
|---|---|
| hittat 82-85-95 men vad är det org känns mest som 95 borde va bäst men vad sager ni | |
|
org om det är en org bil med org användning :-) |
|
| Bilen är org ja förutom avgas men körs som brukis inge dirifting kärra direkt. Ja men vad är det på org kollade meca och de hade 2 st 85 eller 95 grader öppningstemp | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag hade valt 95 grader om den är tänkt att köras med på vintern, annars hade jag valt 85. |
| Jo jag kör den på vintern men kommer även köras sommar tycker de är lite dålig värme nämligen. Men 95 måste ju funka året om tänker ju inte byta direkt | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag bytte till en 95 graders när jag bytte på min E36:a, ångrar det inte en sekund nu när det är så här kallt ute. :) |
| Får väl bli en 95 graders då eftersom bilen används även på kallare årstiden en manuell precis som din men inte lika fin dock. Inget salt här på gotland annars hade de vart lite väl | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Original sitter det en 85 graders termostat i ditt termostathus. Värmen du får ut ur luftuttagen i kupen har inte mycket att göra med termostatens fulla öppningstemperatur (såvida den inte har hängt sig i ett öppet eller halvöppet läge eller inte fungerar som den ska). Om du kör vinter eller sommar har inget med saken att göra. Termostaten kommer att vara stängd under tiden motorn arbetar sig upp i arbetstemperatur och därefter börja termostaten så sakteliga öppna för att nå arbetstemperatur (denna kommer däremot vara en aningens olika mellan en 85 och 95 graders termostat). Sjunker temperaturen så börjar termostaten stänga sig och temperaturen höjs tills den når arbetstemperatur och då öppnar sig termostaten lite och gör att temperaturen börjar sjunka osv tills ett jämnviktstillstånd infunnit sig. |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Termostaten i min hade kärvat i halvöppet läge, den kom enbart upp i temperatur under sommaren eller när bilen stod stilla. På vintern kom det aldrig riktig varm luft från luftuttagen i kupén. Det blev stor skillnad efter bytet. Värmen du får ut ur luftuttagen borde rimligen vara aning högre med en 95 graders termostat kontra en 85 graders, marginellt möjligen men en skillnad likväl. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du har helt rätt, Westersund. Med högre temperatur på kylarvätskan så finns det mer värmeenergi att plocka ut från värmeelementet, men det är ruggigt marginellt och inget man märker av direkt. Det var därför jag inte vågade skriva "inget att göra" utan skrev istället "inte mycket att göra" :-) Och det scenariot du beskriver brukar ofta resultera i att när man byter en komponent så upplevs en stor skillnad och ibland tillskrivs all skillnad till den nya delen eller det nya märket. Ibland ser man att det gamla märket döms ut och det nya märket hyllas - fast i verkligheten jämför man en defekt komponent med en fungerande komponent :-) Fast det verkar som att ungefär 3/4 av alla bilar har defekta termostater och värmeanläggningar, för de flesta kör omkring i vinterjackor, mössor och handskar. Märkligt... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.