AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.405

E39 523 -98 händer inget när jag vrider på tändningen

Sida 2 av 2
IB
4
IBD
540iA sedan -99
Den frustration du upplever med detta problem har jag upplevt skälv.
Man kan känna på Ews modulen om reläet i den klickar när man vrider på tändningen. gör den inte det så är det ingen kontakt från ingående stiften i kretskortet Modulen får ström i en av ingående kablarna. Jag tycker du ska göra den kontrollen jag skrev om i går.
Det kan vara ingående strömanslutningen som har dålig kontakt i kretskortet eller utgående minusanslutning i kretskortet. Denna kontakt kan påverkas av värme kyla om det är en dålig lödning.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tack för förslagen IBD

Idag efter jag kom till jobbet så startade inte bilen igen. Perfekt läge att låna en på jobbet som får vrida på nyckeln och jag kunde mäta på solenoiden.

Varje gång han vred till tändläge #3 så kunde jag mäta en spänning på solenoiden.
Spänningen var låg, 11.85V på batteriet och 11.60v på solenoiden.
Ändå har jag laddat batteriet nyligen samt mätt att generatorn laddar.

Så startmotorn får signal varje gång nyckeln vrids = fel på startmotorn.
Testade att dunka till startmotorn med en regel och vips så kunde man starta bilen.

Spänningen ökade även på batteriet till 11.95v efter att jag dunkade till startmotorn = antagligen är det nått som fastnar i den och drar ström.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allt under 12,4 volt i vilospänning i batteriet är samma sak som "urladdat batteri" och då börjar även batteriet förstöra sig själv genom sulfatering!

Ett fulladdat friskt batteri ligger på minst 12,7 volt i vilospänning.
Vilospänningen mäts efter att batteriet har varit obelastat i några timmar - helst ett dygn, mäter man för snabbt efter laddningen/körningen kommer man att få ett falskt för högt värde då man får värdet av ytladdningen och inte djupladdningen i batteriplattorna.

Så antingen har du något som drar tjuvström, eller är batteriet kass!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nu var jag ut och mätte resistansen på solenoiden.

När den inte startade så mätte jag 1.9Mohm
De gånger den startade så mätte jag ca 4ohm på solenoidens positiva terminal.

Så helt klart är det något med solenoiden som dummar sig.

Får kolla med en amperetång om det är några tjuvströmmar från batteriet när den är i sleepmode.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Sleepmode = ca 0.22A på jordkabeln från batteri.
Tjocka röda kabeln på batteriet = 0.17A, röda upp till säkringsdosan = 0.05A

Går den tjocka kabeln direkt till startmoton?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
det du gör är att mäta om kolen i startmotorn har kontakt, solenoiden kopplas via kolen till jord. Det är nog dags att byta , renovera starten.
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.