|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Då var det dags igen då! Det årliga felet som alltid tycks ske i Januari och -17ºC bara för att... Förra året var det startmotorn som gick sönder och det tog två veckor att hitta det felet. Det har hänt tre gånger den senaste veckan, första gången då jag skulle upp i ett trapphus och hämta morsan. Efter att kört bilen dit, sprungit upp i 10min sen ner och ska starta så hände inget när jag vred på tändningen. Efter att slagit av och på bilen, larmat av/på, stängt/öppnat dörren så gick den igång... Andra gången då jag kört hem från jobbet. Parkerade precis utanför uppfarten till huset för att skotta snö i 15min. Sen när man skulle starta igen så blev det samma sak. Av/på, av/på, stäng/öppna, lås/lås upp... Den gick igång efter några minuters ruckande... Tredje gången. Efter att lämnat dottern på dagis går man ut till bilen och helvetet startar inte. Denna gång gick det inte att få igång den. Fick bogsera hem bilen på kvällen. Har kollat med INPA efter felkoder på EWS. 15 Power on reset Error frequency: 31 16 key number 1 not valid because of wrong identification Error frequency: 4 19 toleration of changing code increased with key #1 Error frequency: 13 3 toleration of changing code increased with key #0 Error frequency: 1 Under EWS - activate - internal menyn så står det att EWS virginal - no Key is sending - yes DME line switched free - yes ISN PW menyn sa något om "PCU not active" Vad ska jag kolla efter? Säkringar? Reläer? Kontakter? Något verkar glappa efter som den startade ibland. Startmotorn/soppapump tycker jag mig inte kunna höra när jag vrider på tändningen. Har även Cargard T70C installerat. Där noterade jag att en blå diod inte lyser när jag öppnar förardörren vilket det brukar göra. Inner belysningen går igång när jag öppnar så bilen känner ju av det. | |
|
Finns det inte ett klassiskt fel på e39 att tändningsswitchen går sönder. Och att det börjar som ett intermittent fel. Jag har en sån på hyllan till min bil utifall ;-) Verkar vanligt med tanke på antalet filmer på Youtube. Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Men jag tycker EWS boxen verkar känna av nyckeln - iaf säger INPA att "Key is sending" vilken jag tolkar som att RF mottagaren känner av den. Ska köra lite felsökning i morgon i -20... Börjar ladda batteri, kolla säkringar, provstarta startmotorn manuellt etc etc |
|
| Jag hade också bytt tändkontakten om den aldrig är bytt. | |
| Hade också kikat på ignitionswitchen. Mät med multimeter när du försöker starta och se om kabeln som ska skicka ström vid läge 3 gör det. | |
| Alright ska plocka isär det och kolla med | |
| Den är inte så dyr och enkel att byta tar 3 minuter, ett tips är lossa inte de små fästskruvarna helt utan bara ett par varv tills den lossnar det krävs så lite, sen vid återmontering dra inte åt för kung och fosterland de är koniska. | |
|
Gick ut nyss och provstartade, hände inget. Så det första jag ville prova var om startmotorn gick att starta manuellt. Satte pluss mot solenoiden och motorn skramlade lite. Ok. Provstartar med nyckeln och nu reagerar startmotorn när jag vrider på tändningen. Dock så klickade det så jag håller på och laddar batteriet nu. Kan pluss mot startmotorns solenoid ha något med ews att göra? |
|
|
Nu har den startat ett par gånger på rad, även larmat på och av. Dock är det lite oroande då felet säkert kan komma igen när man minst anar. Ska nog plocka isär ratten och kolla kopplingarna där under med |
|
|
Hej på er med starproblem på Bmw E 39 Jag har en BMW 540 1999 som jag har haft problem med att den inte startar, och när man vrider nyckeln till startläget händer ingenting. Drar man i kabelhärvan vid rattstången så kan man få bilen att starta, och sedan startar bilen ett par gånger. Nästa dag helt död. Har försökt läsa på alla tråda som finns på internet, men inte funnit något vättigt som kan förklara felet. Har nu hållit på med olika försök en månad och uteslutit del för del, och kommit fram till att det är glappkontakt i EVSens anslutningar i kretskortet, har lödat om alla ingående stiften och då verkar problemet löst. Nu startar bilen varje gång jag vrider till startläget. Och det kan ju förklara att om man byter EWS modulen och kodar den med DME så fungerar det. Så den behöver inte bytas och kodas om. Det tar 5 minuter att löda om stiften i kretskortet, sedan funkar det, i alla fall på min bil. |
|
|
Var sitter EWS-modulen på E39:an? Är det i motorrummet eller under handsfacket? Nu är det problem igen för mig. Skulle hämta en jobbarkompis och stannade utanför han. Då ville bilen inte starta när vi skulle vidare. Det gick att rulla igång bilen = nyckel avkänningen verkar fungera. Problemet verkar alltid uppstå när motorn är varm, stängs av och ska sen startas. Kan det bara vara startmotorn som fuckar? Var kan jag hitta elschema över startmotorn Mvh Jan |
|
|
Nu har bilen dummat sig några gånger till.. Men efter att felsökt lite idag och bytt plats på DME & fuel injector reläerna så har den startat 10gånger på rad. Bara hålla tummarna |
|
|
Startmotorer kan kärva på nått vis och göra att det inte går att starta. Upplevde det på en 90-tals Jeep som fanns i familjen, jag fick den att sluta jävlas efter att jag plockat isär och gjort rent startmotorn lite efter bästa förmåga. Något verkligt fel såg jag inte i den. Dock en väldigt enkel operation på Jeepen, man ålade bara under bilen där den stod parkerad och plocka bort startmotorn, bmwn är lite mer jobb på ;-) // Magnus |
|
| Jo jag vet. Böt startmotorn för ett år sen | |
|
Men en sak är ju märkligt. Varje gång när bilen inte startar, enda sättet att få igång den är att kortsluta startmotorns solenoid.. Kanske blir att plocka ur startmotorn och kolla om det är den. |
|
|
Nej tammefan... Igår startade den 10gånger i rad på uppfarten men idag efter att åkt och lämnat dottern på dagis så startade den inte. |
|
|
Enligt denna PDF om BMWs EWS system Länk Sida 12/13: Om nyckeln är ok via antennen -> antenn mottagaren -> EWS. Då ska det interna start relät i EWS modulen dra igång startmotorn. Vid samma tidpunkt ska EWS skicka ISN till DME och om ISN koden stämmer ska DME stänga av drive away protection och dra igång insprut och tändning. Eftersom biljäveln går att tjuvstarta via solenoiden på startmotorn = DME måste vara ok = nyckeln är accepterad men EWS skickar inte start signalen. Då måste jag ju kunna minska ner anledningarna till felet: #1 En intern lödning som glappar i EWS-interna start relä (Plocka ur och kolla lödningar på EWS-modulen) #2 Ignition switch under ratten (Vilken kabel är det som ska skicka startsignalen till EWS?) #3 startmotorn (Ta en pinne och slå på startmotorn, se om solenoiden glappar) |
|
|
om du har problem med #3 så tror jag mer på att kolen i startmotorn är slut. FAF |
|
| Du har troligen en dålig lödning i EWS kretskortet,jag hade samma problem som du, när jag kopplade ström till solenoiden gick startmotorn runt men motorn tände inte, men sedan när jag provstartade med nyckeln så startade den i bland, prova att vrida dra i anslutningskontakten till kretskortet på EWS boxen som sitter vänster om rattstången under instrumentbrädan, för det var så jag fick fram felet på min E39, jag öppnade EWS boxen och värmde alla anslutningsstiften från kontakten i kretskortet, går inte att se om det finns någon kallödning, jag värmde med en lödkolv så jag såg att lödtennet smälte på alla stift, OBS! det är ett dubbelsidigt kretskort så en del stift har kontakt på båda sidor. därefter har jag inte haft några problem att starta bilen,detta gjorde jag i November 2015 | |
|
Nu när bilen fick stå med kupevärmaren på hela dagen så gick det att åka till affären och bilen startade igen när man skulle där ifrån. Även när jag kom hem så startade bilen 5 gånger på rad. = kupe temperaturen verkar kunna ha viss inverkan på felet |
|
|
Hittade en som verkar haft exakt samma fel som jag har just nu. Han lödde en kabel förbi interna relät i EWS-modulen. Länk Ska mäta om solenoiden får spänning nästa gång den inte vill starta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.