AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.071

Måste man verkligen ändra i iDriven för att byta till högre ampere batteri? (520d 08)

Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Jo är så att batteriet som sitter i min 08as 520d är orginalbatteriet som vääldigt sällan orkar driva dieselvärmarn trots att jag laddat det allt som går innan.
Var in på en verkstad med bilen idag för att montera motorvärmare+inbyggd laddare och kupeuttag, och då frågade jag mekanikern (Som själv kör 320d 08a) om man måste in i datorn i bilen och ändra ifall man ska byta till ett batteri med högre ampere?
Han sa att så länge inte iDriven varnar för dåligt batteri så ska det bara vara att byta utan behov av ändring i datorn, även om batteriet har högre ampere..

Kan detta stämma? Vill veta säkert i förhand innan jag slänger ut det gamla och in med det nya så det inte blir något strul :)

Mvh Sebbe!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Mitt första batteri i min 530 E60 gick i sju år. Det andra som jag bytte till ett likadant originalbatteri, men utan nollning, gick i två år. Behöver jag säga att jag nollade när jag bytte till batteri tre? Snålheten bedrog visheten!

**BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
En ständigt återkommande frågeställning! (Som aldrig verkar få ett ordentligt svar)
Det tvistas alltid om man behöver eller inte behöver resetta om man byter till samma Ah.
Däremot, vad jag läst mig till, så är de flesta ense om att om man byter Ah så ska detta registreras i bilen. Detta är hyfsat lätt att göra själv med Inpa/Tool32 tror jag men jag har aldrig gjort det själv. I mina gamla bilar ä det bara smacka i det största som får rum ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Såhär kan du göra om du har INPA:

Procedure to register new battery using INPA:
Step 1: select BODY from the left hand pop-up menu
Step 2: select POWER MODULE in the right hand list
Step 3: select ACTIVATE from the next menu
Step 4: Select ACTIVATE2 from the next menu
Step 5: Then select F7 - Register battery replacement. Almost instantly you get the message: "Register battery replacement Activated properly."

Det handlar om att din IBS (intelligent battery sensor) ska veta om att det är ett nytt batteri så att den kan reglera laddningen efter det.

Vad jag förstått det hela om så om du byter till ett större batteri kan bilen kapa strömmen om det är 30% av kapaciteten kvar, även fast det egentligen är 50% kvar. Bilen vet dock inte detta eftersom att du inte sagt till den att det nu sitter ett kraftfullare batteri monterat.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tummps, den guiden gäller nog tidigare bilar e65 och kanske de första e60, nu finns ingen "POWER MODULE".
Gör så här med Inpa, gå in på engine, välj aktuell DME, tryck:
1. Status
2. IBS
3 Battery registration.

Vid byte av Ah används Tool32men där minns jag ej stegen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det här med dieselvärmare är ju ett problem när man kört den och inte kör en längre sträcka för att ladda i det som värmaren tog från batteriet, Det finns ju två varningar när det gäller batteriet. Det ena talar om att du har haft en stor urladdning av batteriet och brukar komma upp när man kört brännaren nån halvtimme. och den tar rejält med ström typ 13-14 amp i början, så den varningen är helt relevant och det spelar ingen roll om du har ett nytt batteri, men den varningen ska försvinna om du startar om bilen när du kört några kilometer. Nästa varning är sämre den säger att systemet stängt av vissa funktioner pga dåligt laddat batteri och då startar inte brännaren heller.
Så har man en dieselvärmare så måste man ladda batteriet kontinuerligt eller köra många mil mellan användandet för få tillbaka kapaciteten i batteriet.
Hade en kund 520D-09 med detta problem som förstört ett nytt batteri på 1 år genom att inte ladda det och klagade på att värmaren aldrig startade. Bilen hade rullat typ 800 mil på 1½ år. Mycket värmare men ingne körning typ. och började ladda batteriet för sent då 25% av kapaciteten var sulferat redan. BMW hade felsökt dessutom kodad in ett AGMbatteri men monterat ett vanligt nytt batteri .... Monterat ett nytt 95ah AGM och körde bilen med värmaren några dagar och varningen för hög urladdning kom varje gång värmaren kördes men den varningen är ju helt OK eftersom det är precis vad som sker när man använder den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Känns som säkrast att ändra i datorn att den har fått nytt batteri då :)
Så det är det här "Inpa" programmet jag behöver ladda ner på datorn? Vars/hur kan jag koppla in datorn i bilen för att kunna ändra sen?

Hasso:
Joo vet om att dieselvärmarna slukar mkt amp, men jag har installerat batteriladdare som går igång då jag kopplar in motorvärmaren plus en c-tek i garaget jag kör då och då över natten beroende på hur mina körningar ser ut :) Köpte bilen förra onsdagen, så det är den gamla ägaren jag misstänker inte har laddat batteriet så ofta därav jag måste köpa ett nytt.
Tack för svar :D
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sebbe, du köper en speciell kabel och mjukvara.
Finns bl.a här(jäv)
Länk
Mvh Ola

Min bil:

Länk
Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
olaO:
Tackar! Den tar vi :) Skruvat i bilar har man, men inte på den här datornivån.. Så får plugga lite youtube/google osv hur man gör så man lär sig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.