AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.008

BMW 330 -07 e91 blir helt strömlös

Ot
4
Ottenback93
BMW 330i e91 -07
Jag parkerade och stängde av bilen precis som vanligt, sen när jag skulle åka var den helt död, ingen lampa lyste och det gick inte att låsa/låsa upp, väntade 5min sen tändes alla varningslampor och sedan funkade den precis som vanligt tills en vecka senare, då hände samma sak, den fick stå under natten sen startade den som vanligt.
Någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Det kan vara styrenhet/ECU som heter CAS som behöver ny programvara (i värsta fall bytas). Den ska väcka bilen ur "slummerläget". Kan vara IBS:en som larmar om spänningsfall med då ska du se det i felminnet. om du däremot kan låsa upp bilen men inget händer när du sätter i nyckeln kan det vara matningsrelät på elcentralen som sitter på högersida (ett svart).

Du bör läsa felkoderna, brukar gå att förstå efter det.
//U
Ot
4
Ottenback93
BMW 330i e91 -07
Går ej att låsa upp bilen, bilen är död, det är som att batteriet är dött.
Det kan inte vara något fel på batteriet så jag ska börja med att byta det?
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Är bilen manuell? Om det är en automat så brukar varningslampan för växellådan tändas om spänningen sjunker. Annars går de så länge generatorn laddar.Om batteriet gått sönder så bör ett nytt batteri programmeras in, dvs man bör tala om för bilen att ett nytt batteri är på plats. Även om du väljer samma Ah. Du måste sannolikt också radera felminnet om den blivit strömlös. Att byta batteriet kan i värsta fall inte göra någon skillnad förrän åtminstone felkoderna som uppstår vid för låg spänning raderas. Har du provat med reservnyckel utifall kodningen "glömts bort" i nyckeln?
Ot
4
Ottenback93
BMW 330i e91 -07
Den är manuell, provat med båda nycklarna, inte ens lampan i taket lyser, så det kan inte ha något med nyklarna att göra, är väl lika bra att byta batteri och sen åka till en verkstad och programmera in det och radera felkoderna
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Vad händer om du kopplar en bil med startkablar på din bil, fungerar det då? I så fall torde det vara batteriet (obs, är den helt strömlös kan det ta en god stund för bilen att vakna av den inkopplade strömmen). Det borde ge ledtråd.
Ot
4
Ottenback93
BMW 330i e91 -07
Det har jag inte provat, för tillfället fungerar bilen precis som vanligt, har aldrig blivit stående hemma så jag har kunnat prova
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Du skulle behöva åka med bilen medans den fungerar och kolla laddning och batteriets "status". Är de ok så återgår jag till mitt första inlägg om styrenheten CAS som behöver en uppsträckning. :-)
Jr
18
Jrocket
318ti Compact-02
Jag har exakt samma problem på min 325-07 (BMW ÅF hittade inga felkoder ingenting)

misstänker + anslutningen till reläboxen, se denna tråd

Länk

ska in med min på verkstad om en vecka.
återkoppla gärna om du kommer på vad felet beror på
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Är det CAS som beter sig "illa" så uppstår inga felkoder. Det finns däremot en programuppdatering kan man läsa sig till på olika forum där just att väcka upp ur "sleeping mode" är en av åtgärdspunkterna. Rimligt? Om det är spänningsfall uppstår alltid en mängd felkoder som egentligen inte är fel utan bara en reaktion på för låg systemspänning. De (felkoderna) kan hindra att CAS uppfattar ett batteribyte. Allt sitter ihop och vad som orsakar vad är lurigt, men finns det ström så är det nog "programstörning" eller någon mjukvara/ecu/relä som är knas. Det är dock provocerande svårt att leta efter fel när allt funkar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.