AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
752

Vindrutetorkarmekanism

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Vindrutetorkarmekanismen och "anliggartryckaren" är lite kass på min 535 e34 91:a.

Nån som har vågat sig på att byta/renovera?
Skruvade själv isär lite men det var så bökigt att jag gav upp efter en stund....
"anliggartryckaren" = tjuter lite illa ochså så jag tog bort säkringen , men det känns ju inte så bra...

Tacksam för tips!

"It's furious to be fast!"
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Jag har bytt torkarmekanism på min E34á. Är lite osäker på vad som menas med anliggartryckaren.

Själva torkarmekanismen är inte så rolig att byta, en hel del saker som måste bort innan man kommer åt.

Torped plåten bör tas bort eller alternativt lossas. Vidare bör man ta bort kupé fläkten då denna är i vägen när mekanismen skall tas bort och monteras.

Det är inte så svårt att byta denna men det är garanterat inte roligt.

Mvh / Wallace
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Wallace:är det dyrt att köpa ny torkamekanism?Köpte du nytt eller begagnat?Har som sagt var själv en lika dan bil som du och på den så tar torkaarmen i huven lite och dom känns väldigt slappa(man kan vrida dom upp och ner rätt mycket).

Mvh Ricke
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Att det börjar glappa är ett säkert och vanligt tecken på att mekanismen är slut.

Köpte en ny på BMW, kostade ca 1800:- skroten var 500:- billigare....då sa jag tack för kaffet.....vägrar att sätta dit en begagnad som säkerligen kommer att börja glappa då detta är ett vanligt fel....det var bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt ansåg jag.

Mvh / Wallace
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Har funderat lite på detta... det är ju ett mycket vanligt fel vad jag kan förstå att torkarmekanismen glappar. Hur många har inte avskav på huven efter högra armen t.ex?

Kan man inte konstruera om en felaktigt mekanism. Det som felar är ju själva aluminium klumpen som axlarna går igenom, där lagerytan, eller hålet, blir för stort (nöts ut rätt snabbt). Kan man inte på något sätt få dit ett riktigt lager i axelgenomföringen? Ingen som försökt bygga om eller så?

Sedan undrar jag om det bara finns originaldel? Visst, det kan ju vara bästa alternativet, men även priset på orginaldelarna påverkas ju av huruvida det finns konkurens eller inte.

Sedan tror jag "magnat" menar automatiken för reglera trycket på armen mot rutan ("anliggartryckaren"), en finess som inte alla har (det är olika aluminium "klumpar" beroende på vilken variant man har, det sitter en extra motor för de med denna automatik).

Ja, kanske inte mycket till hjälp detta, men jag har detta fel på bägge mina bilar så det retar mig lite. Mycket jobb och hyfsat dyrt tycker jag (skrotvarianten ser jag inte som ett alternativ eftersom felet är så vanligt).

------------------
Always Diesel
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Tack för tipsen!

Wallace, hur många timmar tog det för dig att byta?

På BMW sa de att "anliggartryckaren" kom med vissa 535 som extra tillbehör. Ofta är "lyxiga tillbehör" inte så lyxiga trots allt!

Får se ifall jag skall byta eller bara stå ut med skiten.

Grejen är den att "anliggartryckaren" går igång när man kör över 15km/h och då ger ifrån sig ett skrikande tjut i ca 7 sek, detsamma gäller när man slår av tändningen då slår den av och tjuter igen!
Detta tjut är bara att föredra om man vill ha extra uppmärksammhet på Ica parkeringen. . . . . .

"It's furious to be fast!"
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Det tog ca 4-5/h att byta. men då var det en del ÖL drickande oxå...samt att jag inte riktigt visste vad som skulle bort och hur det skulle tas bort.

Idag skulle jag klara det på betydligt kortare tid tror jag (även om jag dricker ÖL).

"Anliggartyckare" man lär sig något varje dag.

Mvh / Wallace
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Har funderat på exakt samma sak som ronte. Man är ju NC-operatör till vardags = fördel. Är det någon som har en bild på mekanismen, så man kan se om det är genomförbart. Jobbigt att riva i bilen bara för att se hur den ser ut.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Nån som vet vad det skulle kosta att låta en verkstad göra jobbet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.